Førsteinntrykk: BMW iX1

Denne er det mange som har lyst på

Her får du vårt førsteinntrykk av elektriske BMW iX1. 

<b>PRIS IX1:</b> Prisene begynner på 479 000 kroner. Produksjonen starter ved fabrikken i Regensburg, Tyskland, i november. De første kundene får bilen sin i begynnelsen av 2023. 
PRIS IX1: Prisene begynner på 479 000 kroner. Produksjonen starter ved fabrikken i Regensburg, Tyskland, i november. De første kundene får bilen sin i begynnelsen av 2023.  Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

Det er ikke spesielt dristig å spå at nye og elektriske iX1 kommer til å bli en suksess for BMW i Norge.

På verdensbasis er det blitt solgt 1,9 millioner eksemplarer av X1 siden første generasjonen ble lansert i 2009.

Andre generasjonen ble lansert i 2015, og nå er det altså straks klart for tredje generasjonen.

Den kommer både som elektrisk versjon, plug in-hybrid, bensin og diesel, men i Norge er det fortrinnsvis den elektriske versjonen, iX1 xDrive30, som gjelder. Produksjonen har planlagt oppstart i november, med leveringer fra 2023.

I juli ruller siste BMW i3 av samlebåndet i Leipzig og dermed blir iX1 den rimeligste elektriske BMW-en. Prisene starter på 479 000 kroner. Det tilbys tre utstyrsnivåer der toppmodellen «Fully Charged» vil koste fra 584 900 kroner.

<b>FØRST UT:</b> iX1 kommer i første omgang i modellen xDrive30, med to elmotorer, 313 hestekrefter og firehjulstrekk. 
FØRST UT: iX1 kommer i første omgang i modellen xDrive30, med to elmotorer, 313 hestekrefter og firehjulstrekk.  Foto: Fabian Kirchbauer

Nærmere titt

Det er ikke bare prisen som gjør iX1 forlokkende. Vi Menn Bil fikk tidligere i sommer ta en nærmere titt på iX1 da den ble vist frem i forbindelse med et større arrangement på Gotland. Den fremstår som en virkelig flott bil.

Innvendig har den flere av de nye elementene fra større BMW-er, som kurvet display-cluster. Det består av et 10,7-tommers instrumentpanel og en berøringsskjerm på 10,25 tommer. Materialbruken gjør kupeen innbydende og de helt nye setene er tilgjengelige med både kunstskinn (Sensatec) og skinn.

<b>ARVET:</b> IX1 kommer med buet display (BMW Curved Display) som flere av de nye og større BMW-modellen. De to skjermene for førerinformasjon og infotainment smelter sammen til en enhet. En rekke av funksjonene i bilen styres nå gjennom touch-området på skjermen.
ARVET: IX1 kommer med buet display (BMW Curved Display) som flere av de nye og større BMW-modellen. De to skjermene for førerinformasjon og infotainment smelter sammen til en enhet. En rekke av funksjonene i bilen styres nå gjennom touch-området på skjermen. Foto: Fabian Kirchbauer

Når jeg justerer meg frem til ideell sittestilling for mitt vedkommende, er det brukbar benplass i baksetet for en person med samme høyde som meg (180 cm). Bilen er ikke bygget på dedikert elbilplattform og du må dermed leve med en liten ”kardangtunnel” i midten.

<b>KOMFORT:</b> Nydelige seter kledd med kunstskinn (Sensatec) eller ekte skinn.
KOMFORT: Nydelige seter kledd med kunstskinn (Sensatec) eller ekte skinn. Foto: Fabian Kirchbauer

Firehjulstrekk og henger

X1 har vokst drøye fem centimeter i lengderetning sammenlignet med forgjengeren og er blitt 4,5 meter lang. Den er dermed like lang som en Mazda CX-5. Bagasjeromsvolumet på 490 liter er like stort som i Toyota RAV4. Hengervekten er 1200 kilo.

I første omgang kommer iX1 kun med firehjulsdrift basert på elektro­motorer på hver aksel. Samlet effekt er 230 kW/313 hk. Dreiemomentet er på 494 Nm. 0–100 km/t skal den greie på 5,7 sekunder, mens toppfarten nås ved 180 km/t.

Batteri og lading

<b>PRIS:</b> Toppversjonen Fully Charged vil koste fra 584 900 kroner. 
PRIS: Toppversjonen Fully Charged vil koste fra 584 900 kroner.  Foto: Fabian Kirchbauer

Bilen er utstyrt med et 64,7 kWh batteri – nettokapasitet – og den maksimale ­rekkevidden skal ligge mellom 413 og 438 km (WLTP), avhengig av bilens utstyr. Det samme gjelder forbruket som oppgis å ligge mellom 17,3 og 18,4 kWt. Ladesystemet har en effekt på 11 kW AC som standard, men om ønskelig kan bilen leveres med en ombordlader på 22 kW AC.

Batteriet fullades da på henholdsvis 6,5 timer eller tre timer og 45 min ved AC-lading, ifølge BMW. DC-hurtigladingen har en makseffekt på 130 kW. Under optimale forhold kan batteriet lade fra 10 til 80 prosent på 29 minutter. En ladeøkt på 10 minutter kan da teoretisk gi 120 km rekkevidde.

– Med et utvalg av fem vidt forskjellige elbiler i løpet av 2022, har det skjedd mye siden lanseringen av BMW i3. Samtidig vil utvalget av elektriske modeller fortsette å vokse. Vi ser blant annet frem til helelektriske versjoner av neste generasjon BMW 5-serie, uttaler Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

BMW iX1 xDrive30 

Motor:  2xEL

Effekt, kW/hk:  230/313

Dreiemoment, Nm:  494

Egenvekt, kg: Ikke oppgitt

Tilhengervekt, kg:  1200

Lengde/bredde/høyde, cm:  450/185/164

Akselavstand, cm:  269

Bagasjerom, liter:  490 - 1600

Batterikapasitet netto, kWh:  64,7

Rekkevidde, WLTP km:  438

Forbruk, WLTP, kWh/mil:  1,73

0–100 km/t, fabrikk, sek:  5,7

Toppfart, km/t:  180

Pris fra, kr:  479 000

Se mer

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 33 2022