Førsteinntrykk: BMW iX1
Denne er det mange som har lyst på
Her får du vårt førsteinntrykk av elektriske BMW iX1.
Det er ikke spesielt dristig å spå at nye og elektriske iX1 kommer til å bli en suksess for BMW i Norge.
På verdensbasis er det blitt solgt 1,9 millioner eksemplarer av X1 siden første generasjonen ble lansert i 2009.
Andre generasjonen ble lansert i 2015, og nå er det altså straks klart for tredje generasjonen.
Den kommer både som elektrisk versjon, plug in-hybrid, bensin og diesel, men i Norge er det fortrinnsvis den elektriske versjonen, iX1 xDrive30, som gjelder. Produksjonen har planlagt oppstart i november, med leveringer fra 2023.
I juli ruller siste BMW i3 av samlebåndet i Leipzig og dermed blir iX1 den rimeligste elektriske BMW-en. Prisene starter på 479 000 kroner. Det tilbys tre utstyrsnivåer der toppmodellen «Fully Charged» vil koste fra 584 900 kroner.
Nærmere titt
Det er ikke bare prisen som gjør iX1 forlokkende. Vi Menn Bil fikk tidligere i sommer ta en nærmere titt på iX1 da den ble vist frem i forbindelse med et større arrangement på Gotland. Den fremstår som en virkelig flott bil.
Innvendig har den flere av de nye elementene fra større BMW-er, som kurvet display-cluster. Det består av et 10,7-tommers instrumentpanel og en berøringsskjerm på 10,25 tommer. Materialbruken gjør kupeen innbydende og de helt nye setene er tilgjengelige med både kunstskinn (Sensatec) og skinn.
Når jeg justerer meg frem til ideell sittestilling for mitt vedkommende, er det brukbar benplass i baksetet for en person med samme høyde som meg (180 cm). Bilen er ikke bygget på dedikert elbilplattform og du må dermed leve med en liten ”kardangtunnel” i midten.
Firehjulstrekk og henger
X1 har vokst drøye fem centimeter i lengderetning sammenlignet med forgjengeren og er blitt 4,5 meter lang. Den er dermed like lang som en Mazda CX-5. Bagasjeromsvolumet på 490 liter er like stort som i Toyota RAV4. Hengervekten er 1200 kilo.
I første omgang kommer iX1 kun med firehjulsdrift basert på elektromotorer på hver aksel. Samlet effekt er 230 kW/313 hk. Dreiemomentet er på 494 Nm. 0–100 km/t skal den greie på 5,7 sekunder, mens toppfarten nås ved 180 km/t.
Batteri og lading
Bilen er utstyrt med et 64,7 kWh batteri – nettokapasitet – og den maksimale rekkevidden skal ligge mellom 413 og 438 km (WLTP), avhengig av bilens utstyr. Det samme gjelder forbruket som oppgis å ligge mellom 17,3 og 18,4 kWt. Ladesystemet har en effekt på 11 kW AC som standard, men om ønskelig kan bilen leveres med en ombordlader på 22 kW AC.
Batteriet fullades da på henholdsvis 6,5 timer eller tre timer og 45 min ved AC-lading, ifølge BMW. DC-hurtigladingen har en makseffekt på 130 kW. Under optimale forhold kan batteriet lade fra 10 til 80 prosent på 29 minutter. En ladeøkt på 10 minutter kan da teoretisk gi 120 km rekkevidde.
– Med et utvalg av fem vidt forskjellige elbiler i løpet av 2022, har det skjedd mye siden lanseringen av BMW i3. Samtidig vil utvalget av elektriske modeller fortsette å vokse. Vi ser blant annet frem til helelektriske versjoner av neste generasjon BMW 5-serie, uttaler Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.
BMW iX1 xDrive30
Motor: 2xEL
Effekt, kW/hk: 230/313
Dreiemoment, Nm: 494
Egenvekt, kg: Ikke oppgitt
Tilhengervekt, kg: 1200
Lengde/bredde/høyde, cm: 450/185/164
Akselavstand, cm: 269
Bagasjerom, liter: 490 - 1600
Batterikapasitet netto, kWh: 64,7
Rekkevidde, WLTP km: 438
Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,73
0–100 km/t, fabrikk, sek: 5,7
Toppfart, km/t: 180
Pris fra, kr: 479 000
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 33 2022
Denne saken ble første gang publisert 25/07 2022, og sist oppdatert 29/07 2022.