Tesla Cybertruck
Alt vi vet om Tesla Cybertruck
Nå er den her. Dette vet vi om Tesla Cybertruck.
Natt til i dag ble Tesla Cybertruck lansert. Bilen, som tidligere har blitt omtalt som "Tesla Cyberpunk Pickup Truck", har vært omspunnet med rykter og myter i flere år.
LES OGSÅ: Derfor er Tesla Cybertruck så «rar»
Bilen som ble avslørt av Tesla-sjefen selv, Elon Musk, innfridde hvert fall hans egne løfter:
– Dette blir noe verden ikke har sett tidligere.
– Spesifikasjonene innfridde til de grader. Nå spørs det om de som skal kjøpe seg pickup er klar for et såpass spesielt utseende, sier Jim Roger Johansen, som driver flere Tesla- og elbil-grupper på Facebook.
Fakta om Tesla Cybertruck
- Rekkevidde: 400-800+ km (250-500+ miles)
- 0-100 kmt: ca 4,7 sekund
- Hengervekt: 3400-6350 kilo
- Lastekapasitet: 1580 kilo (3500 lbs)
- Lagringskapasitet: 2,8 m3
- Sitteplasser: Opp til 6 personer
- Uttak for el- og lufttrykkverktøy
- Solceller på luken over lasteplanet blir et tilvalg
LES OGSÅ: (+) Test av nye Volvo XC90 T8 2020 Facelift
Prosjektet "Cybertruck" har blitt dyttet fremover i tid flere ganger. I 2016 forventet man en lansering i 2017, med produksjonsstart i 2019-2020, ifølge Electrek.
Hele "Cybertruck"-prosjektet har vart i over syv år. Første gang Musk snakket om å lage en pickup var i 2012.
Cybertruck: Design
Selv har teslasjefen, Elon Musk, uttalt at kjøretøyet er en av hans personlige favoritter.
Musk har også uttalt at bilen får et utseende som en «Blade Runner Cyberpunk som ser litt ut som et armert personellkjøretøy fra fremtiden».
Designet på Tesla Cybertruk er virkelig noe som ligner en "Cyberpunk" Pickup Truck, slik Elon Musk har bygd opp til.
Karosseriet er er laget i en stållegering som skal være motstandsdyktig mot riper og bulker.
På lanseringen blir dette demonstrert ved at det kommer inn en kar som slår en slegge inn i karosseriet.
Bilrutene er også skuddsikre mot kuler opp til 9 mm og glasset skal være ekstremt sterkt. På demonstrasjonen gikk det likevel galt, da rutene faktisk ble knust da det ble kastet en metallball mot ruten.
LES OGSÅ: Vintertriksene alle bileiere bør kunne
Designet og egenskapene til karosseriet gjør jo at man forstår hvorfor Elon Musk selv i et podkast-intervju med Recode uttalte ting som: «It’s gonna be awesome, it’s gonna be amazing. This will be heart-stopping. It stops my heart. It’s like, oh, it’s great».
Elons bror, Kimbal Musk, hadde også tydeligvis fått sniktitte på Cybertruck før lanseringen.
Får soltak
Tesla Cybertruck får også et lokk over lasteplanet som automatisk kan rulles inn eller ut. Ifølge Electreck skal solceller bli et tilvalg for dette taket.
Solcellene skal kunne gi den elektriske pickupen en ekstra rekkevidde på cirka 24 kilometer per dag.
Musk har også twitret om at pickupen skal få solcellevinger som kan foldes ut, slik at bilen kan generere nok strøm fra solen til at den får 48-64 kilometer per dag.
– Vil elske det om denne kan bli selvforsynt med strøm, skriver Musk på Twitter.
Under kan du se en video av hvordan lokket på Tesla Cybertruck fungerer:
Tesla Cybertruck: Tre versjoner
Cybertruck kommer i tre versjoner. Den «enkleste» versjonen kommer med én motor som leverer den korteste rekkevidden på cirka 400 kilometer. Denne utgaven kan trekke en tilhenger på 3.400 kilo.
Versjon nummer to har to motorer. Den får en rekkevidde på 480 kilometer og tåler en hengervekt på 4.500 kilo.
Den tredje versjonen av Cybertruck får tre motorer og får den lengste rekkevidden på over 800 kilometer. Denne utgaven kan trekke hengere med en vekt på cirka 6500 kilo.
Produksjonen av Tesla Cybertruck starter sent i 2021, mens versjonen med tre motorer ikke vil bli satt i produksjon før mot slutten av 2022.
Vi har ennå ikke fått bekreftet hvilke motor som vil bli brukt i Tesla Cybertruck, men mange forventer at det blir motoren som brukes i Model 3 som velges.
Den finnes i to versjoner. En med 201 hestekrefter og en på 282 hestekrefter. Det gir ulike kraftkombinasjoner på alt fra 201 til 846 hestekrefter.
Alle de tre versjonene av Cybertruck kan reserveres på Teslas nettside mot et depositum på 1000 kroner.
Offroad-egenskaper
På lanseringen sa Elon Musk at bilen ville ta svinger "som om den går på skinner". Når man ser bildene og størrelsene på bilen, så kan det med første øyekast virke litt umulig.
Men, Cybertruck er utstyrt med adaptive luftfjæringer som kan gi en bakkeklaring på inntil 40 centimeter.
Fjæringene kan også i fart endres til et «på veien»-modus. I tillegg kan bilen settes i et «lastemodus» der bakparten på bilen «kneler» for å gjøre innlasting enklere.
I «load mode» vil det også bli enklere å laste nattens overraskelse, en Tesla ATV, som kan kjøres inn via en rampe.
Tesla Cybertruck: Pris
Prisene på Tesle Cybertruck er oppgitt i dollar. Vi har oversatt prisene til norske kroner, men her vil eventuelt merverdiavgiften komme på toppen.
- Tesla Cybertruck med én motor og bakhjulsdrift (RWD): 39.900 dollar - cirka 365.000 kroner
- Tesla Cybertruck med to motorer og firehjulsdrift (AWD): 49.900 dollar - cirka 456.000 kroner.
- Tesla Cybertruck med tre motorer og firehjulsdrift (AWD): 69.900 dollar - cirka 638.000 kroner.
- Ønsker du full selvkjøring må du ut med 64.000 kroner til.
Tesla Pickup Truck: Batteri
Siden Tesla Cybertruck åpenbart får en bra batterikapasitet og skal være en "arbeidsbil", er den også utstyrt med 240V strømuttak for verktøy og eget uttak for trykkluftverktøy.
– Jeg tror Tesla kommer til å tilby to batteristørrelser. Den minste vil gi en rekkevidde på minimum 400 kilometer målt etter WLTP-standarden og den største batteripakken vil kanskje kunne gi en rekkevidde på minst 600 kilometer, uttalte Tesla- og elbilentusiast Jim Roger Johansen, til oss tidligere i høst.
Han tipper at Musk kanskje velger å utstyre Cybertruck med to enheter av batteripakken som sitter i Model 3 Long Range, som da blir to ganger 74 kWh. I utgaven med lengst rekkevidde ser Johansen for seg at det brukes to batteripakker på enten 100 kWh eller 120 kWh.
– Alt handler om å bruke deler som alt er tilgjengelig og som masseproduseres, slik at de får ned enhetskostnaden per produserte bil, sier Johansen, som personlig tror det er den nye 120 kWH-pakken som blir valgt.
Cybertruck vs. konkurrentene
Tesla Cybertruck må ha motoriseringen i orden dersom pickupen skal konkurrere med konkurrentene, som for eksempel den elektriske pickupen Rivian RT1 som ble offentliggjort i fjor.
Den kommer med quad-motorisering, som innebærer én elmotor til hvert hjul. Det skal gi fremragende fremkommelighet. Dessuten skal den greie 0 til 60 miles på tre sekunder. Rivan snakker også om en rekkevidde på nærmere 600 kilometer.
Det ryktes også at Ford vil basere en elektrisk F-150 på Rivan R1T. Ford har også investert et større beløp i Rivan.
Her ligger det med andre ord an til en ordentlig pickup-kamp.
Cyberpunk Truck: Krever eget førerkort?
Dersom du gleder deg til å bestille en Tesla Cyberpunk Pickup Truck, så må vi dessverre melde at det trolig er et par hindringer i veien før du kan suse rundt i en science fiction-aktig pickup her i Norge.
Blir vekten på Tesla Pickup Truck over 3500 kilo, innebærer det at du ikke kan kjøre bilen med vanlig førerkort i «Klasse B». Der stopper nemlig dine rettigheter om bilen veier over 3500 kilo.
Da må du ha førerkort for lett lastebil, «Klasse C1» – alternativt at du at har sertifikat for lastebil eller en annen klasse som gir deg rett til å føre et kjøretøy med en vekt på over 3500 kilo. Førerkort i «Klasse C1» gir deg rett til å føre kjøretøy med en vekt fra 3501 til 7500 kilo.
– Jeg tror nok totalvekten blir over 3500 kilo. Det er vel tvilsomt om Elon Musk tilpasser pickupen til norske førerkortregler, uttalte Johansen til SIDE3 tidligere i høst.
Hengefeste og vekt
Siden Tesla Cybertruck kan trekke hengere med vekt fra 3.400 til over 6.500 kilo, vil man raskt trenge førerkort i «Klasse C1E».
Det gir rett til å trekke henger over 750 kilo, så lenge totalvekten for henger og lett lastebil er under 12.000 kilo.
LES OGSÅ: Slik blir Ford Mustang Mach-E
Enormt marked for pickuper
Markedet for pickuper i USA er enormt. Det kan være vanskelig å tro for oss her i Norge og Europa, men ifølge Motor1.com er de tre mest solgte bilmodellen i USA er pickuper.
På førsteplass troner Ford med sin F-serie, slik de har gjort i årevis. Hittil i år har de solgt nesten 450.000 modeller av Ford F-150. På andreplass finner vi nok en bil som får Miljøpartiet de Grønne til å sette kaffen i halsen: Dodge Ram med nesten 300.000 biler. Den tredje mest solgte bilen i USA i år er heller ingen gave til miljøet: Chevrolet Silverado.
Det er dette markedet Elon Musk sikter seg inn på med Tesla Cybertruck.
I Recode-podkasten sier han at Tesla nok en gang i fremtiden kommer med en mindre science fiction-aktig pickup, for, som han sier: «Vi vil ha bort disse forurensende bilene fra veiene».
Spesifikasjoner: Tesla Cybertruck
Motorer: 1, 2 eller 3 motorer
Rekkevidde: 400, 482 og 800+ km
Batteri: ?
Hengervekt: 3400, 4500 og 6350 kg
Nyttelast: 1587 kg
0-60 mph: 2,9 sekund
0-100 km/t: ca. 4,7 sekund
Toppfart: ? km/t
Bakkeklaring: Opptil 40 cm
Frunk: Ja
Lading: 250 kWh+
Egenvekt: ? kg
Førerkortklasse: -
Levering: Sent 2021 i USA. Sent 2022 for topputgaven. Leveringstider for Norge er ikke offentliggjort.
Annet: Uttak for 240V og luftrykkverktøy, autodokking av tilhenger, autopilot (full selvkjøring koster 7000 dollar)