Bygget sin egen båt
Muskelbil og superhelt var modell da Kenneth designet og bygde egen båt
Kenneths muskelbil var modell da han bygget den spektakulære båten.
Han møter oss på bensinstasjonen på Kleppestø, askøyværingen og strilen Kenneth Træet.
LES OGSÅ: (+) Dette ulovlige stoffet fjerner angst og depresjon
Hårsveisen er punkete, kroppen krydret med tatoveringer, og i ørene klamrer ringer seg fast til en fartsglad 45-åring som selvsagt ikke dukker opp i en grå Suzuki Ignis, men i en mer matchende Chevrolet Camaro, i de velkjente humle-inspirerte gulsvarte fargene mange kjenner fra Transformers-filmene.
Inspirert av Batman-universet
Og akkurat bilen Camaro spiller faktisk en slags hovedrolle i denne båtartikkelen. Den amerikanske muskelbilen har nemlig stått modell for båten vi snart skal gå om bord i.
En båt Træet har designet selv. En båt som får de fleste andre fritidsbåter til å se ut som dusinvare. Strømlinjeformet råskap svøpt i kullsort – åpenbart også inspirert av designet i Batman-universet.
SJEKK VIDEO!
LES OGSÅ: Test av chips - nykommer overrasker
Bilmekanikeren Træet har også bygget den selv. I ett års tid ble det hamret og banket under presenninger i morens hage, og ut kom et fartøy som skaper bølger, mer takket være form enn fart.
Veddemål
Denne 47 fot lange båten er ikke den første han har bygget. Tidligere har Træet snekret sammen en mindre båt, på bakgrunn av et veddemål.
– En kompis svei av halvannen million kroner på en båt, og jeg fleipet med at det var unødvendig mange penger å bruke når man kunne bygge en selv.
Ingen trodde Træet kunne følge opp spøken, men i all hemmelighet bygget han en båt på 36 fot. Jo da – det lot seg da gjøre! Men han fikk fort lyst på noe større. Og det endte altså med båten Blackout 47 – en 47-fots familie- og partybåt, hele 4,6 meter bred, med plass til fjorten personer inne og like mange ute.
Derfor finner vi også hele tredve redningsvester stuvet inn i et rom.
Overnatting? Jo da – det er plass til tre personer i lugaren helt fremme, men dette er nok mer ment å være en daycruiser enn en båt for langturer med overnattinger.
Bygget av baderomspanel
Båten er bygget med vanntett baderomspanel på skroget til en NB 1160, og altså innredet for god stemning og potensiell høy partyfaktor. Men den er også populær hos morfar Træets barnebarn, og roligere turer når sola en og annen gang skinner over farvannene rundt Askøy og innover mot Bergen.
Eller som Træet selv enkelt fastslår:
– For meg er den en hytte på sjøen.
LES OGSÅ: Dette må være verdens styggest skip
Mat og musikk
Kenneth Træet er ikke bare en handyman med et åpenbart medfødt talent for å sette sammen mange bestanddeler til et fungerende byggverk (hans far var teknisk anlagt), han har også utdannelse innen det elektrofaglige, og har selv trukket ledningene som behøves i båten.
Og her er det litt for batteribanken på rundt 500 ampere å bryne seg på. Et 200-liters kjøleskap er fint integrert, og det samme er en 32-tommers TV der man kan strømme innhold fra Netflix og andre tilbydere av medietjenester.
I båten finner vi også integrert mikrobølgeovn og isbitmaskin. Et 4000 watts Webasto-anlegg varmer godt, ikke minst om vinteren, da Blackout 47 også er i flittig bruk. Videre er det en femtiliters varmtvannstank her, samt en hundreliters ferskvannstank.
Og så – rosinen i pølsa. Åtte tolvtommers høyttalere og seksten mindre høyttalere er integrert rundt i hele båten, og er et potensielt øredøvende sisteledd i et musikkanlegg som kan blåse opp til rytmebasert storm, og sammen med pulserende og fargesprakende LED-lys montert over hele båten skape suggererende partystemning blant holmer og skjær.
I tillegg finnes det en strategisk plassert høyttaler i hekken, der Træet enkelt kan montere opp et lite glassbord og slappe av i en campingstol.
Liten motor
Da Blackout 47 sto ferdig, var det med en 400 hesters motor som i teorien skulle ta den opp i minst førti knop. Men det skar seg snart.
– Båten har stor kjøl, og er vanskelig å få opp i plan. Det ble problemer med luft rundt propellen – den mistet taket i sjøen, og begynte å spinne ved høyt turtall.
Løsningen ble å montere en langt svakere motor på bare 140 hk, som ikke klarer å dra båten opp i mer enn 10–11 knop. Det drar ikke snerken av kakaoen, men fungerer fint når man bare vil lunke rundt i skjærgården.
– Fordelen er at denne motoren bare bruker ti liter diesel i timen, så en tank holder jo hele sesongen, smiler Træet.
Men han går uansett med planer om å sette inn en 600 hesters motor, som skal kunne sparke Blackout 47 opp i 45 knop.
Større båt
Det vil si – det er faktisk ikke helt sikkert at det blir noe av. Træet er nemlig i gang med båtprosjekt nummer tre om dagen, og det er ikke umulig at dagens båt blir lagt ut for salg med motoren som står i nå.
Vi måper da han viser oss skissen av den nye. Trefotssyken er velkjent blant eiere av fritidsbåter, men Kenneth Træet er sykere enn som så. Han gikk altså først fra 36 til 47 fot, og nå planlegger han å bygge en båt på hele 78 fot.
– Det blir en katamaran med mer moderat design.
Men båten i seg selv blir neppe særlig moderat. Træet snakker om takterrasse stor nok til danseføtter fra halve Askøy, og med jacuzzi.
Det skal bli spennende å se, om et par år, hva som dukker opp når presenningene igjen fjernes i hagen til Kenneth Træets mor.