bYTON m-bYTE

Solgte Volvoen, avbestilte ny Tesla – gikk for Byton M-Byte

Thomas og Robert er først i køen for den nye el-SUV-en Byton M-Byte.

Pluss ikon
<b>BESTILTE HVER SIN BYTON M-BYTE: </b>Thomas Vasstrand (t.v) og Robert Andersen(t.h) kjørte 110 mil for å se på bilen de har reservert – og de likte det de så!
BESTILTE HVER SIN BYTON M-BYTE: Thomas Vasstrand (t.v) og Robert Andersen(t.h) kjørte 110 mil for å se på bilen de har reservert – og de likte det de så!
Først publisert

– Wow! For en bil! For noen linjer! Det designet likte jeg. Særlig hekken var kul altså. Sjekk baklyktene...

– Har du sett inni eller?

Superlativene satt svært løst da de to kompisene, Thomas Vasstrand (36) og Robert Andersen (40), begge fra Bergen, for første gang fikk se og ta på bilen de bare har sett på bilder og lest om.

Men som de allikevel har reservert for flere måneder siden.

– Jag får helt gåsehud jeg, sier Robert med et stort glis og viser kompisen armen med "ståpels". Det er i det hele tatt liten tvil om at de liker det de ser.

Tussete nordmenn

Et av de aller «hotteste» bilmerkene om dagen er uten tvil den kinesiske elbil-fabrikanten Byton.

At vi nordmenn er litt småtussete etter ebiler, er ikke noen stor nyhet. Men det ser jo heller ikke ut til å avta. Nesten tvert i mot.

Nissan Leaf sprengte nesten datasystemet sitt da de åpnet for bestilling av andre generasjon. Jaguar kommer til å sette suveren rekord i norsk salg med sin elektriske i-Pace. Hyundai måtte stenge muligheten for reservasjon – rett og slett for å sikre at alle som vil ha en elektrisk Hyundai Kona, faktisk får bil.

At Tesla skulle bli et av Norges vanligste bilmerker var det vel ingen som trodde for fire-fem år siden. Slik kunne vi fortsatt...

Slik er det norske bilsalget hittil i år:

Bilen vakte stor interesse og det var formelig kø for å ta den nærmere i øyesyn.
Bilen vakte stor interesse og det var formelig kø for å ta den nærmere i øyesyn.

Reserverte hver sin Byton

Byton ble etablert i 2018. Her snakker vi altså om et ferskt bilmerke. Fabrikken er ikke en gang ferdig bygget, men likevel har de vist en nesten klar før-serie bil.

Det var den Robert og Thomas kjørte 110 mil tur-retur Oslo for å se på.

– Ja, eller, det er ikke helt riktig. Det er en tredje kompis også, Johnny Thorkildsen. Han kjørte oss i sin Tesla Model X. Suveren bil over fjellet, oppsummerer de to glade herrene.

Robert hadde faktisk bestilt seg en Tesla Model X selv også. Men bestillingstid, oppfølging og ikke minst ventetiden som er på Tesla-verksder nå, gjorde at han avbestilte og gikk for Byton.

– Akkurat nå kjører jeg en "vente-Ford", nærmere bestemt en Focus. Men vi har også en Nissan Leaf. I tillegg har vi solgt en Kia Soul EV, så vi har absolutt testet ut elbil i familien, forklarer Robert videre.

Volvo-mann

Thomas på sin side måtte svelge en kamel eller to før han hoppet i det.

– Ja, jeg måtte det. Jeg har vært Volvo-mann på min hals i mange, mange år. Nå solgte jeg en nesten helt ny Volvo V90 med dieselmotor. Jeg synes all støyen rundt dette med diesel ødela litt av gleden ved å ha den bilen, sier han ettertenksomt.

– Men jeg angrer ikke, sier han – og nå er det brede smilet på plass igjen.

Han kjører nå en VW e-Golf som "ventebil".

Les også: Tesla-sjefen skjønner at nordmenn er misfornøyde

Det er neppe uten grunn til at Byton valgte å vise bilen i Norge. Vi er jo tussete etter elbiler.
Det er neppe uten grunn til at Byton valgte å vise bilen i Norge. Vi er jo tussete etter elbiler.

425.000 kroner for topputgaven

– Herregud! Den er mye kulere i virkeligheten enn på bildene – synes du ikke, sier han, og kikker fornøyd bort på kompisen. Som er skjønt enig.

Begge har reservert topputgaven med 520 km rekkvidde, 476 hestekrefter og firehjulsdrift.

– Slik det ligger an nå, så vil prisen havne på rundt 425.000 kroner. Mindre enn halvparten av Tesla Model X-en jeg hadde bestilt, sier Robert.

Tidlig ute

Kompisene forteller at de er noe over middels interesserte i bil. De så på noen videoer på YouTube sammen en dag, da vi fikk se Byton første gang. Det vekket nysgjerrigheten. Det ene tok det andre.

– For å gjøre en lang historie kort, endte det med reservasjon for oss begge i april. Vi var nok blant de første til å reservere.

– Det koster ikke noe å reservere, ei heller om man ombestemmer seg. Byton har en utrolig bra og kul app, med masse oppdateringer og nyheter hele tiden. Det er helt tydelig at de har hentet inn folk som er gode på nettopp dette med kommunikasjon på moderne plattformer, sier de.

Nå kommer Volvo XC90 som elbil

– Flinke folk står bak merket, så vi er ikke bekymret over at bilen er laget i Kina, sier de to bergenserne, som lar seg imponere over blant annet interiøret.
– Flinke folk står bak merket, så vi er ikke bekymret over at bilen er laget i Kina, sier de to bergenserne, som lar seg imponere over blant annet interiøret.

– Dette stoler vi på

Det at bilen produseres i Kina, og at merket er helt nytt, ser ikke ut til å skremme bergenserne.

– Nei, nei, nei. Dette stoler vi på. Det er mange flinke folk her med Carsten Breitfeld fra BMW i spissen. De har også med flere flinke folk fra både Telsa og Nissan – i tillegg til både Google og Apple, sier Thomas.

– Veldig mye av det vi omgir oss med, enten det er sykler, klær eller elektronikk, lages jo allerede i Kina, legger Robert til.

– Etter å ha sett den "live" er den siste aller siste rest av bekymring blåst bort. Dette blir bra, konstaterer han.

Les mer om den spennende el-SUV-en fra Byton her

Flere har bestilt

I nabolaget er det dessuten flere som har kastet seg på.

– I gaten i Bergen der vi begge bor, er det 16 hus. I tre av dem bor det folk som allerede har reservert en Byton, forteller de.

Nå gjelder det bare å få tiden fram til 2020 til å gå...

– Ja, men den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves, vet du, sier kompisene, før de løper av gårde for å se mer av drømmebilen...

Les også: Byton får alle andre biler til å virke gammeldagse

Video: Elbiler kommer aldri til å fungere!

Artikkelen er først publisert på broom.no.

****