Byton

Byton avduket elbil med 400 km reell rekkevidde til en svært hyggelig pris

Toppmodellen skal kunne kjøre 520 kilometer på én lading.

Pluss ikon
AVDUKET: Den første elbilen til oppstartselskapet Byton ble viste fram for første gang under teknologimessen CES i USA i januar 2018.
AVDUKET: Den første elbilen til oppstartselskapet Byton ble viste fram for første gang under teknologimessen CES i USA i januar 2018. Foto: Mandel Ngan (AFP / Scanpix)
Først publisert

Det kinesiske selskapet Byton avduket nettopp sin mye omtalte, første elbil under teknologimessen CES i USA.

Konseptmodellen har ikke fått et navn ennå, men omtales som en "elektrisk, intelligent SUV."

LEKKER: Byton har gjort jobben med designet, men etter det vi forstår er bilen vesentlig mindre enn dette konseptbildet gir inntrykket av.
LEKKER: Byton har gjort jobben med designet, men etter det vi forstår er bilen vesentlig mindre enn dette konseptbildet gir inntrykket av. Foto: Byton

Foran selskapet står en rekke personer som tidligere har vært høyt på strå i Tesla, BMW og Nissan. Bak finner vi flere kinesiske investorer.

Så skal også bilen først lanseres i Kina, før den etter planen dukker opp på veien i USA og Europa i 2020, skriver Electrek.

Én ting Byton tar helt ut sammenliknet med sine konkurrenter, er en massiv skjerm som strekker seg 1,25 meter fra førerens side og over til passasjeren. Høyden er 25 cm.

40 TOMMER: Denne skjermen stjeler mye oppmerksomhet. Vi får håpe den lar seg dimme ...
40 TOMMER: Denne skjermen stjeler mye oppmerksomhet. Vi får håpe den lar seg dimme ... Foto: Byton

Den 40 tommer digre skjermen omtales som «Shared Experience Display», og er spekket med detaljer og teknologi.

Se de viktigste punktene i pressemeldingen lenger ned i artikkelen.

I tillegg har sjåføren en egen skjerm i rattet og passasjerer i baksetet har også noe å trykke og se på.

FAMILIEVENNLIG: Også barna skal finne litt å fikle med i baksetet på denne elbilen.
FAMILIEVENNLIG: Også barna skal finne litt å fikle med i baksetet på denne elbilen. Foto: Byton

Bilen som vises fram på CES sies å være 85 prosent ferdig.

SUV-en skal han en maks-rekkevidde på 520 kilometer ved hjelp av et batteri på 95 kWh. Det er toppmodellen med firehjulstrekk og motorer som yter 350 kW.

Men bilen kommer også i en grunnmodell med bakhjulstrekk og en rekkevidde på 400 km. Denne har et batteri på 71 kWh og en motor på 200 kW.

Startprisen er også svært interessant: 45.000 dollar. Det er bare 10.000 dollar mer enn startprisen for Teslas kommende billigelbil, Model 3.

Byton hevder at batteriet skal kunne lades til 80 prosent i løpet av 30 minutter.

Her er noen av hovedpunktene fra pressemeldingen. Som du ser, er selskapet opptatt av teknologien i bilen. Ikke så overraskende med tanke på at den ble avduket på CES, kanskje ...

Shared Experience Display: BYTON is equipped with multiple display screens, with the traditional center console replaced by a Shared Experience Display enabling content shown to be shared with other passengers in the car. Human-Vehicle Interaction: In addition to voice recognition, touch control, biometric identification and necessary physical buttons, the car features proprietary Air Touch sensors, enabling front and rear passengers to control the Shared Experience Display with hand gestures. BYTON Life Cloud Platform: This platform seamlessly connects a driver’s or passenger’s apps, data, and devices, allowing them to take full advantage of their travel time whether for work or entertainment. BYTON Life also provides personalized services and configurations that are automatically adjusted according to users’ preferences. BYTON Intuitive Access: This advanced secure unlocking method (BYTON Intuitive Access) uses a facial recognition camera to recognize the driver or passenger to unlock the door. Interior and Exterior Digital Design: Among other digital design features, unique BYTON Smart Surfaces composed of front and rear LED lights and a luminescent logo can switch to different display modes to suit different driving scenarios.

Det er viktig å huske på at bilen ennå ikke er i produksjon og at detaljene og bilen som vises fram må regnes for å være konseptuelle.