Byton
Byton avduket elbil med 400 km reell rekkevidde til en svært hyggelig pris
Toppmodellen skal kunne kjøre 520 kilometer på én lading.
Det kinesiske selskapet Byton avduket nettopp sin mye omtalte, første elbil under teknologimessen CES i USA.
Konseptmodellen har ikke fått et navn ennå, men omtales som en "elektrisk, intelligent SUV."
Foran selskapet står en rekke personer som tidligere har vært høyt på strå i Tesla, BMW og Nissan. Bak finner vi flere kinesiske investorer.
Så skal også bilen først lanseres i Kina, før den etter planen dukker opp på veien i USA og Europa i 2020, skriver Electrek.
Én ting Byton tar helt ut sammenliknet med sine konkurrenter, er en massiv skjerm som strekker seg 1,25 meter fra førerens side og over til passasjeren. Høyden er 25 cm.
Den 40 tommer digre skjermen omtales som «Shared Experience Display», og er spekket med detaljer og teknologi.
Se de viktigste punktene i pressemeldingen lenger ned i artikkelen.
I tillegg har sjåføren en egen skjerm i rattet og passasjerer i baksetet har også noe å trykke og se på.
Bilen som vises fram på CES sies å være 85 prosent ferdig.
SUV-en skal han en maks-rekkevidde på 520 kilometer ved hjelp av et batteri på 95 kWh. Det er toppmodellen med firehjulstrekk og motorer som yter 350 kW.
Men bilen kommer også i en grunnmodell med bakhjulstrekk og en rekkevidde på 400 km. Denne har et batteri på 71 kWh og en motor på 200 kW.
Startprisen er også svært interessant: 45.000 dollar. Det er bare 10.000 dollar mer enn startprisen for Teslas kommende billigelbil, Model 3.
Byton hevder at batteriet skal kunne lades til 80 prosent i løpet av 30 minutter.
Her er noen av hovedpunktene fra pressemeldingen. Som du ser, er selskapet opptatt av teknologien i bilen. Ikke så overraskende med tanke på at den ble avduket på CES, kanskje ...
Det er viktig å huske på at bilen ennå ikke er i produksjon og at detaljene og bilen som vises fram må regnes for å være konseptuelle.