Ny BMW iX
Gjør et solid rekkeviddebyks
Den mellomste modellen får 700 kilometer oppgitt rekkevidde, mens toppmodellen kan suse av gårde med 659 hestekrefter og over 1000 Nm.


BMW iX ble introdusert i Norge i 2021 og frem til utgangen av 2024 var det registrert 8445 stykker av den 497 centimeter lange SUV-en.
Nå kommer den i fornyet utgave med en ganske solid rekkeviddeboost. Ifølge BMW får den opptil 40 prosent lengre rekkevidde og den mellomste av de tre nye versjonene skal ha en rekkevidde på 700 kilometer. Også hurtigladehastigheten skal være forbedret med så mye som 25 prosent.
Forbedringene skyldes blant annet at BMW har tatt i bruk silisiumkarbid-halvledere (SiC-omformere), som skal gi mer effektiv energikonvertering, høyere ytelse og bedre temperaturtoleranse enn tradisjonelle halvledere med silisium.

SiC-overgangen forbedrer elmotorenes ytelse og effektivitet, og med finjustert elektronikk, hjullagre og dekk skal energiforbruket i WLTP-testen ha blitt forbedret med mer enn åtte prosent. Det gir xDrive60-versjonen rundt 60 kilometer lengre rekkevidde.
Ny battericelleteknologi, nytt batteristyringssystem, bedre regenerering og mer avansert varmepumpefunksjon er også med på å optimalisere rekkevidden.
Dette er prisene
BMW iX kom i første omgang i versjonen xDrive40, xDrive50 og M60. Den nye versjonen kommer også i tre versjoner, men med nye modellbetegnelser. Rimeligst er xDrive45 som koster fra 813 276 kroner.


Den kommer med et batteri med 94,8 kWt anvendelig kapasitet og opptil 602 kilometers rekkevidde. Til sammenligning har xDrive40 et batteri med 71 kWt nettokapasitet og 426 kilometer oppgitt rekkevidde. Maks ladehastighet på 175 kW er tallenes tale for arvtakeren. De to elmotorene leverer 408 hestekrefter og et dreiemoment på 700 Nm. 0-100 km/t skal den greie på 5,1 sekunder.
Les også: Test: BMW iX xDrive50: Den nye SUV-kongen i gata
Det mellomste alternativet er xDrive60-versjonen, som koster fra 853 275 kroner. Batteriet har 109,1 kWt nettokapasitet. 701 kilometer rekkevidde og 195 kW DC-ladehastighet er solide tall. Elmotorene produserer 544 hestekrefter og 765 Nm, mens sprinten skal gå unna på 4,6 sekunder.
Les også: Test: BMW iX xDrive40: Ett trinn ned, men absolutt til å leve med
Toppmodellen
Toppmodellen iX M70 xDrive koster fra 1 075 500 kroner. Batteriet har 108,9 kWt anvendelig kapasitet og rekkevidden er opptil 600 kilometer. 195 kW er maks ladehastighet. Det er hentet ut betydelig mer krefter i M70 som yter 659 hestekrefter mens dreiemomentet er enorme 1015 Nm.
Til sammenligning hadde den forrige toppmodellen, M60, 619 hestekrefter. Kreftene gjør at 2655 kilo tunge M70 skal greie 0-100 km/t på 3,5 sekunder, tre tideler raskere enn M60. Der topphastigheten på de to andre versjonene er begrenset til 200 km/t, gjør M70 250 km/t.


Mer utstyr
M70 versjonen kommer standard med adaptiv luftfjæring og bakhjulsstyring (Integral Active Steering). Dette er ekstrautstyr på de to andre versjonene og koster henholdsvis 20 900 kroner og 14 400 kroner. For første gang kan iX leveres med M sport-pakke og 23-tommers felger. M sport-pakke Pro er standard på M70. M sport-pakken gir et med sportslige eksteriørdesign sammenlignet med forgjengeren.
Les også: Prøvekjørt: BMW iX M60: Et beist av en elbil


Hengervekt og vading
De praktiske egenskapene er de samme på alle tre versjonene: 500 liters bagasjerom, som øker til 1750 liter dersom bakseteryggen med 40:20:40-splitt felles ned. Med et innfellbart hengerfeste til 11 900 kroner ekstra kan du trekke opptil 2500 kilo. Firehjulsdrift og en bakkeklaring på 20 centimeter er likt for alle tre, og iX kan sågar vade i 40 centimeter vann - i maks fem km/t.
Nye iX har produksjonsstart i mars og er ventet til Norge i løpet av mars-april
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn Bil