BMW M2

Du vil ha den så "gammeldags" som mulig

Manuelt gir har nær forsvunnet fra nye biler, men det finnes noen hederlige unntak. 

<b>NYTT DESIGN:</b> Nye BMW M2 har fått et ganske annet uttrykk enn første generasjon. Fronten domineres av den rammeløse nyregrillen og de store luftinntakene, pakket inn i nesten rektangulære konturer.
NYTT DESIGN: Nye BMW M2 har fått et ganske annet uttrykk enn første generasjon. Fronten domineres av den rammeløse nyregrillen og de store luftinntakene, pakket inn i nesten rektangulære konturer. Foto: Uwe Fischer
Publisert

Den forjettede M-avdelingen til BMW fylte 50 år i fjor og i den anledning ble en helt nye BMW M2 lansert. Den er ventet til Norge i april og har en startpris på 1 176 201 kroner.

Da får du en treliters rekkesekser som leverer 460 hestekrefter, et dreiemoment på 550 Nm og en akselerasjonsytelse fra 0-100 km/t på 4,1 sekunder med åttetrinns automatkasse.

Manuelt gir

Toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t, men kan heves til 285 km/t dersom du velger M Driver’s package (27 100 kroner). Da får man også med en dag med kjøretrening hos BMW M Driving Experience.

Manuelt gir assosieres kanskje med noe ukomfortabelt og gammeldags, men i noen biler er det helt riktig. Som M2. Du bør derfor nøye vurdere å legge rundt 26 000 kroner ekstra i potten og få bilen med sekstrinns manuell girkasse.

Da har du plutselig en bil som kan by på all den kjøreopplevelsen en elektrisk bil - uansett ytelser - aldri vil være i nærheten av å kunne varte opp med.

<b>SKAL KJØRES:</b> BMW M2 er en svært spisset mot sportslig kjøring, men kan fås med komfortutstyr som rattvarme (2300 kroner ekstra). Du bør sterkt vurdere manuell girkasse.
SKAL KJØRES: BMW M2 er en svært spisset mot sportslig kjøring, men kan fås med komfortutstyr som rattvarme (2300 kroner ekstra). Du bør sterkt vurdere manuell girkasse. Foto: Uwe Fischer
BØTTESETER: M2 kan fås med noen ekstremt heftige M Karbon-seter.
BØTTESETER: M2 kan fås med noen ekstremt heftige M Karbon-seter. Foto: Uwe Fischer

– For puristene, hvor samspillet mellom bil og sjåfør er selve essensen av kjøreglede, er det selvsagt stas å kunne tilby en sportsbil med manuelt gir i 2023. Det er ikke alle bilprodusenter forunt å kunne by på slik rosin i pølsa i lengre, uttaler Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør BMW Group Norge.

Ekstreme seter

M2 kommer standard med adaptiv M-understell, M sportsdifferensial og M Servotronic-styring som justere karakteren etter hastighet og kjøremodus. M2 ruller på 19-tommers hjul foran og 20-tommer bak. Samme dimensjoner som hos BMW M3/M4.

<b>KANTET:</b> Nye M2 er mer kantede i formen enn forgjengeren. Hekken domineres av både tydelige linjer – og ikke minst de fire enderørene. Sportseksosanlegget sørger også får at bilen får et kledelig lydbilde.
KANTET: Nye M2 er mer kantede i formen enn forgjengeren. Hekken domineres av både tydelige linjer – og ikke minst de fire enderørene. Sportseksosanlegget sørger også får at bilen får et kledelig lydbilde. Foto: Uwe Fischer

Et annet element fra storebrødrene er M karbon-bøttesetene som setter etter særegent preg på både kjøreopplevelsen og interiøret. De gir også en vektbesparelse på nesten 11 kilo. Skal du ha disse setene, må du imidlertid kjøpe M Race Track-pakken til 143 300 kroner. Vil du ha mer komfortrettede seter, kan du velge elektrisk justerbare BMW M-sportsseter til 11 000 kroner ekstra.

<b>SPORTSMASKIN:</b> M2 er en 4,6 meter lang bakhjulsdrevet sportsmaskin med 460 hestekrefter og tilnærmet perfekt 50:50-vektbalanse. 
SPORTSMASKIN: M2 er en 4,6 meter lang bakhjulsdrevet sportsmaskin med 460 hestekrefter og tilnærmet perfekt 50:50-vektbalanse.  Foto: Uwe Fischer

BMW M2 som kommer til Norge straks er andre generasjon av modellen. Første generasjon kom i 2015, og da vi testet den i 2016 konkluderte vi med at det var en bil som slo pusten ut av deg.

Les også: Du finner Vi Menn Bils test av første generasjon BMW M2 her.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn.

Denne saken ble første gang publisert 10/03 2023.

Les også