BMW M2
Du vil ha den så "gammeldags" som mulig
Manuelt gir har nær forsvunnet fra nye biler, men det finnes noen hederlige unntak.

Den forjettede M-avdelingen til BMW fylte 50 år i fjor og i den anledning ble en helt nye BMW M2 lansert. Den er ventet til Norge i april og har en startpris på 1 176 201 kroner.
Da får du en treliters rekkesekser som leverer 460 hestekrefter, et dreiemoment på 550 Nm og en akselerasjonsytelse fra 0-100 km/t på 4,1 sekunder med åttetrinns automatkasse.
Manuelt gir
Toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t, men kan heves til 285 km/t dersom du velger M Driver’s package (27 100 kroner). Da får man også med en dag med kjøretrening hos BMW M Driving Experience.
Manuelt gir assosieres kanskje med noe ukomfortabelt og gammeldags, men i noen biler er det helt riktig. Som M2. Du bør derfor nøye vurdere å legge rundt 26 000 kroner ekstra i potten og få bilen med sekstrinns manuell girkasse.
Da har du plutselig en bil som kan by på all den kjøreopplevelsen en elektrisk bil - uansett ytelser - aldri vil være i nærheten av å kunne varte opp med.


– For puristene, hvor samspillet mellom bil og sjåfør er selve essensen av kjøreglede, er det selvsagt stas å kunne tilby en sportsbil med manuelt gir i 2023. Det er ikke alle bilprodusenter forunt å kunne by på slik rosin i pølsa i lengre, uttaler Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør BMW Group Norge.
Ekstreme seter
M2 kommer standard med adaptiv M-understell, M sportsdifferensial og M Servotronic-styring som justere karakteren etter hastighet og kjøremodus. M2 ruller på 19-tommers hjul foran og 20-tommer bak. Samme dimensjoner som hos BMW M3/M4.

Et annet element fra storebrødrene er M karbon-bøttesetene som setter etter særegent preg på både kjøreopplevelsen og interiøret. De gir også en vektbesparelse på nesten 11 kilo. Skal du ha disse setene, må du imidlertid kjøpe M Race Track-pakken til 143 300 kroner. Vil du ha mer komfortrettede seter, kan du velge elektrisk justerbare BMW M-sportsseter til 11 000 kroner ekstra.

BMW M2 som kommer til Norge straks er andre generasjon av modellen. Første generasjon kom i 2015, og da vi testet den i 2016 konkluderte vi med at det var en bil som slo pusten ut av deg.
Les også: Du finner Vi Menn Bils test av første generasjon BMW M2 her.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn.