Ny BMW M5

Den ikoniske sportssedanen er blitt hybrid

Det medfører mange ekstra kilo. Avdelingssjefen forklarer at de ikke hadde noe valg.

<b>BREIAL:</b> Nye BMW M5 er ikke bare blitt vesentlig tyngre, den er også blitt bredere. Det sistnevnte er nok lettere å sette pris på enn de ekstra kiloene. 
BREIAL: Nye BMW M5 er ikke bare blitt vesentlig tyngre, den er også blitt bredere. Det sistnevnte er nok lettere å sette pris på enn de ekstra kiloene.  Foto: Tom Kirkpatrick/BMW AG
Først publisert

Etter mer enn 40 år er tiden inne for syvende generasjon BMW M5 - den første med en elektrifisert drivlinje. Nye BMW M5 er nemlig en ladbar hybrid med en totalt systemytelse på enorme 727 hestekrefter og 1000 Nm.

Møtt med kritikk

Tross de imponerende dataene, så er M5 møtt med kritiske kommentarer. Det skyldes vekten på 2435 kilo - 570 kilo mer enn forgjengeren. Årsaken til kritikken er at M5 tross alt er en sportsbil, selv om den er en stor sedan, og at masse ekstra vekt ikke er noen fordel for kjøreegenskapene. Er Lynvingen blitt blyvingen?

Les også: Prøvekjørt: BMW M5: Komfortabel familiebil til hverdags. Men de diabolske kreftene er aldri langt unna

Forklaringen på de mange ekstra kiloene er elektrifiseringen, som blant annet omfatter et 18,5 kWt batteri og de mange komponentene som er knyttet til den hybride drivlinjen. I tillegg til en 4,4 liters V8-motor og doble turboer med M TwinPower Turbo-teknologi, er M5 blitt utstyrt med en elmotor på 197 hestekrefter. Overføringen skjer med en åttetrinns M Steptronic-girkasse.

<b>I PRODUKSJON:</b> BMW har startet produksjonen av M5 ved fabrikken i Dingolfing. 
I PRODUKSJON: BMW har startet produksjonen av M5 ved fabrikken i Dingolfing.  Foto: Tom Kirkpatrick/BMW AG

Hadde ikke noe valg

Men hvorfor hybrid? Den eminente M5 CS-modellen, som toppet forrige generasjon, har en egenvekt på 1825 kilo og er tillegg raskere på sprinten fra null til hundre: tre sekunder blank mot 3,5 sekunder i nye M5.

Les også: Prøvekjørt: BMW M5 CS: Den råeste BMW-en vi noensinne har kjørt

<b>PRIS:</b> BMW har åpnet for bestilling av M5. Prisene starter på 1 899 000 kroner. Det er verken bekreftet eller avkreftet om det kommer en Competiton- eller CS-versjon. 
PRIS: BMW har åpnet for bestilling av M5. Prisene starter på 1 899 000 kroner. Det er verken bekreftet eller avkreftet om det kommer en Competiton- eller CS-versjon.  Foto: Tom Kirkpatrick/BMW AG

Overfor nettstedet CarBuzz forklarer sjefen for BMW M-avdelingen, Frank van Meel, at de ikke hadde noe valg på grunn av avgiftskrav. Flere store europeiske byer har innført miljøsoner som krever at bilen din er godkjent for miljøoblat dersom du vil kjøre i byenes sentrumskjerner. En M5 med kun forbrenningsmotor var dermed uaktuelt.

<b>DISKRé:</b> Interiøret hyler ikke ut at dette er en M-bil, men det avsløres av enkelte detaljer som de rød knappene på sportsrattet. 
DISKRé: Interiøret hyler ikke ut at dette er en M-bil, men det avsløres av enkelte detaljer som de rød knappene på sportsrattet.  Foto: Fabian Kirchbauer

Paradoksalt nok måtte man altså dytte inn noen hundre kilo ekstra med komponenter for å lage en M5 som tilfredsstilte krav til bærekraft. Van Meel gir uttrykk for at uten det hybride systemet, så kunne M5 vært historie. Det eneste alternativet var en helt elektrisk modell, noe M-sjefen mener ville vært prematurt.

Les også: Prøvekjørt: BMW M5 Competition: BMW-en som redder ekteskapet

Trylle bort vekt

Selv om M5 muligens har mistet noe M-distinkt på svingete vei, så har BMW og M-avdelingen solide tradisjoner og ditto kunnskap for å trylle bort vekt. Og fordelen med nye M5 er at den kan kjøres helt elektrisk i opptil 69 kilometer, målt i henhold til WLTP-syklusen.

<b>BAKHJULSTREKK:</b> Standardinnstillingen er bakhjulsvektet M xDrive, men du kan sette opp bilen med kun bakhjulstrekk. 
BAKHJULSTREKK: Standardinnstillingen er bakhjulsvektet M xDrive, men du kan sette opp bilen med kun bakhjulstrekk.  Foto: Tom Kirkpatrick/BMW AG

Mange vil nok også sette pris på at den er vesentlig bredere enn tidligere: 197 centimeter sammenlignet med forgjengerens 190 centimeter. Sammenlignet med standard BMW 5-serie sedan er den nye M5-modellen 7,5 centimeter bredere ved forhjulene og 4,8 centimeter bredere ved bakhjulene. En annen velkommen nyhet er at M5 også kommer som stasjonsvogn.

Nye M5 hadde verdenspremiere på Goodwood Festival of Speed i England i juli, og produksjonen har startet ved BMW Group Plant Dingolfing. I Norge starter prisene på 1 899 000 kroner.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn