Se den på Oslo Motor Show

BMW nektet lenge for at denne bilen fantes

Den finnes kun i ett eksemplar og vises svært sjeldent. Nå kan du oppleve den på nært hold på Oslo Motor Show.

<b>VISES SJELDEN:</b> Det finnes bare ett eksemplar av BMW M8 prototype fra tidlig 1990, og den vises sjeldent frem. Nå kan du se den på Oslo Motor Show. Bildet er fra BMW Museum i München, der den sjeldent stilles ut. 
VISES SJELDEN: Det finnes bare ett eksemplar av BMW M8 prototype fra tidlig 1990, og den vises sjeldent frem. Nå kan du se den på Oslo Motor Show. Bildet er fra BMW Museum i München, der den sjeldent stilles ut.  Foto: Rossen Gargolov
Sist oppdatert

I 1992 kom BMW Motorsport GmbH med 8-serien, tenkt som en luksuriøs etterfølger til M 635 CSi. Toppmodellen het 850 CSi, og hadde en selvpustende 5,6-liters V12-motor med 380 hestekrefter. 850 CSi betegnes som en M8 i vognkort, ifølge tyske Auto Bild, og VIN-koden forteller at kjøretøyet var laget av BMW Motorsport.

Les også: Finnes kun én i Norge - vises på Oslo Motor Show

850 CSi var imidlertid ikke en skikkelig M. Dessuten var den altfor tung med en egenvekt på 1,8 tonn.

<b>850 CSI:</b> I 1992 kom BMW Motorsport GmbH med 8-serien, tenkt som en luksuriøs etterfølger til M 635 CSi. Toppmodellen het 850 CSi, og hadde en mektig V12-motor med 380 hestekrefter. 1510 stykker ble produsert før produksjonen ble stanset i 1996. 
850 CSI: I 1992 kom BMW Motorsport GmbH med 8-serien, tenkt som en luksuriøs etterfølger til M 635 CSi. Toppmodellen het 850 CSi, og hadde en mektig V12-motor med 380 hestekrefter. 1510 stykker ble produsert før produksjonen ble stanset i 1996.  Foto: Produsenten

I dypeste hemmelighet

Men tidlig på 90-tallet jobbet BMW i dypeste hemmelighet med en ekte M8. En prototype ble utviklet. Fremdriftens skulle besørges av en 6,0-liters V12 i kombinasjon med en sekstrinns manuell girkasse.

Ytelsene på 640 hestekrefter ved 7500 omdreininger og et dreiemoment på 650 Nm var enorme for sin tid. Den kraftigste BMW-en på den tiden var nettopp 380 hester sterke 850 CSi.

De voldsomme kreftene satte M8 i stand til å nå hastigheter over 300 km/t. Noen offisiell måling for akselerasjonen fra null til hundre ble aldri utført, men 850 CSi greide sprinten under seks sekunder.

<b>LETTVEKTER:</b> Deler av karosseriet er i glassfiberforsterket plast, et vektbesparende grep.  
LETTVEKTER: Deler av karosseriet er i glassfiberforsterket plast, et vektbesparende grep.   Foto: Gudrun Muschalla

BMW foretok flere vektbesparende grep på 4,8 meter lange M8, som gjorde at vekten kom ned i 1450 kilo. Blant grepene var dører, bagasjelokk og panser laget av glassfiberarmert plast. Inntakssystemet var helt og holdent av karbon. Sammenlignet med den øvrige 8-serien hadde M8 widebody-karosseri.

Nektet for bilen eksistens

Men det ble aldri noe mer av M8 enn én enslig prototypen. Trolig var økonomiske kalkyler hos BMW årsaken til at bilen aldri ble satt i produksjon. Tidene var ikke de beste tidlig på 90-tallet, og kanskje hadde man M1 friskt i minne. En fantastisk bil, men ingen økonomiske suksess. Heller ikke 8-serien ble en ubetinget suksess. V12-motoren derimot ble hentet frem da McLaren var på jakt etter en motor til sin F1.

<b>INNTAK I KARBON:</b> V12-motoren på 6064 kubikk ble utviklet for M8, og noe senere benyttet McLaren F1.
INNTAK I KARBON: V12-motoren på 6064 kubikk ble utviklet for M8, og noe senere benyttet McLaren F1. Foto: Produsenten

Les også: McLaren F1: Noe av det villeste som er laget

BMW skal lenge ha nektet for at det fantes en prototype eller planer om en M8. Helt til september 2010. Da fikk et knippe journalister se den myteomspunne bilen på BMW-museet i München i forbindelse med kunngjøringen av BMWs elektriske satsing, ifølge BMW Blog.

Siden har den vært vist ved noen svært få anledninger, som på det eksklusive bilshowet Concorso d’Eleganza Villa d’Este i 2017.

Nå byr det seg en sjeldent mulighet til å oppleve den unike bilen på nært hold. M8 stilles ut på Oslo Motor Show, før den nok en gang forsvinner bak gardinene og omgis av glemselens slør.

Oslo Motor Show går av stabelen fra 25. til 27. oktober i Nova Spektrum på Lillestrøm

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn.


Denne saken ble første gang publisert 23/10 2024, og sist oppdatert 24/10 2024.

Les også