Den kraftigste M-modellen noensinne

En femmer til terningkast seks

Når det kommer til ytelser, så oser dette en sekser på terningkastet. 

Pluss ikon
<b>COMPETITION SPORT::</b> BMW M5 CS lanseres til våren, og vil bli produsert i et begrenset antall. Hos BMW har akronymet CS tradisjonelt stått for "Coupé Sport" (som BMW 3.0 CS ), men i nyere tid betyr CS "Competition Sport".
COMPETITION SPORT:: BMW M5 CS lanseres til våren, og vil bli produsert i et begrenset antall. Hos BMW har akronymet CS tradisjonelt stått for "Coupé Sport" (som BMW 3.0 CS ), men i nyere tid betyr CS "Competition Sport".
Først publisert Sist oppdatert

Er du ingen stor fan av elbiler, så er det bare å stålsette seg, for det kommer til å bli veldig mye snakk om elektrifisering i 2021. Men BMW byr på et lite pauseinnslag i elektrifiseringen som petrolheads antakelig vil sette pris på. Det er egentlig ikke noe lite innslag heller, for det dreier seg om en 5-serie med den kraftigste motoren i M-avdelingens historie.

– I en tid hvor vi stadig lanserer nye ladbare modeller, er det fortsatt rom hos BMW for biler som byr på «det lille ekstra», eller «mye av det lille ekstra», sier kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge, Marius Tegneby.

<b>KOSTBAR:</b> I Norge vil M5 CS koste 2 353 700 kroner.
KOSTBAR: I Norge vil M5 CS koste 2 353 700 kroner.

Brutale ytelser

BMW M5 CS (Competition Sport) er navnet, og under panseret sitter den etter hvert velkjente 4,4 liters V8-motoren. I CS-modellen øser den ut hele 635 hk, og dreiemomentet er på 750 Nm fra 1800 omdreininger. Turtallet spinner opp til 7200 omdreininger per minutt, ifølge BMW. Sprinten fra 0-100 km/t gjøres unna på 3,0 sekunder. Det er helt på nivå med de raskeste elbilene, men i BMW-en blir reisen akkompagnert av sportseksos i stedet for utelukkende vindsus. Akselerasjonen er 0,3 sekunder raskere enn BMW M5 Competition, og plasserer CS-modellen i samme territorium som en rekke superbiler. 0-200 km/t skal ta 10,3 sekunder, og toppfarten er elektronisk sperret på 305 km/t.

LETTERE: M5 CS bygger på BMW M5 Competition, men er rundt 70 kg lettere grunnet med bruk av lettvektsmaterialer som karbon.
LETTERE: M5 CS bygger på BMW M5 Competition, men er rundt 70 kg lettere grunnet med bruk av lettvektsmaterialer som karbon.

Som i de andre M5-modellene finner de enorme kreftene veien til underlaget gjennom en 8-trinns automatgirkasse. M5 CS kommer standard med M xDrive firehjulsdrift, men med noen enkle knappetrykk kan du sende alle kreftene utelukkende til bakhjulene i klassisk BMW M-stil.

Les også: BMW tar hensyn til puristene

I tillegg til det avansert firehjulstrekket, kommer bilen standard med adaptivt M-understell, elektronisk demperkontroll, aktiv M-differensial og karbonkeramisk bremser.

<b>GYLNE TIDER:</b> M karbonkeramiske bremser er standard. De er 23 kg lettere enn de keramiske bremsene på BMW M5 Competition. Pirelli P Zero Corsa-banedekk i dimensjon 275/35 R20 foran og 285/35 R20 bak er også standard. De er plassert på felger i henholdsvis 9,5x20 og 10,5x20.
GYLNE TIDER: M karbonkeramiske bremser er standard. De er 23 kg lettere enn de keramiske bremsene på BMW M5 Competition. Pirelli P Zero Corsa-banedekk i dimensjon 275/35 R20 foran og 285/35 R20 bak er også standard. De er plassert på felger i henholdsvis 9,5x20 og 10,5x20.
SPORTSKOMFORT: BMW-fans vil dra kjensel på de fire helt spesielle setene som preger interiøret. Setene finnes nemlig i de nyeste genererasjonene av BMW M3 og BMW M4.
SPORTSKOMFORT: BMW-fans vil dra kjensel på de fire helt spesielle setene som preger interiøret. Setene finnes nemlig i de nyeste genererasjonene av BMW M3 og BMW M4.

For første gang

BMW M5 er en av de mest legendariske BMW M-modellene gjennom tidene. Første generasjon rullet ut på veien tilbake i 1985, og den siste generasjonen hadde sin verdenspremiere høsten 2017. Våren 2018 fulgte BMW M5 Competition, og i fjor sommer fikk begge modellene en oppgradering. Når selskapet nå slipper løs M5 CS, så er det første gang i historien, og den følger i fotsporene til ikonene BMW M3 CS, BMW M4 CS og BMW M2 CS.

<b>LUKSUS:</b> Både setene og resten av interiøret er drapert i skinn, alcantara, karbon og røde detaljer i kontrast til de sorte flatene. CS-logoen er også plassert synlig flere steder.
LUKSUS: Både setene og resten av interiøret er drapert i skinn, alcantara, karbon og røde detaljer i kontrast til de sorte flatene. CS-logoen er også plassert synlig flere steder.
<b>EN HILSEN TIL NÜRBURGRING:</b> Entusiaster vil også kjenne igjen omrisset av den legendariske racingbanen Nürburgring i hodestøttene.
EN HILSEN TIL NÜRBURGRING: Entusiaster vil også kjenne igjen omrisset av den legendariske racingbanen Nürburgring i hodestøttene.

Eksteriøret til M5 CS er krydret med en rekke særegne detaljer. Spesielt fremtredende er karbonspoilerne på støtfangeren foran, panseret og rammen rundt grillen, i matt bronsefarget aluminium. Unike er også de L-formede elementene i frontlyktene som lyser hvitt med kjørelysene på, men som lyser gult når nærlysene eller laser-fjernlysene aktiveres – som en hilsen til GT-racingbilene. Sett bakfra domineres designen av en hekkspoiler og diffusor i karbon, og de fire enderørene fra sportseksosanlegget i rustfritt stål.

TEKNISKE DATA

Motor, cm³: 4395

Effekt, hk ved o/min: 635/6000

Dreiemoment, Nm ved o/min: 750/1800-5950

Egenvekt, kg:1825

Lengde/bredde/høyde, cm: 500/190/147

Akselavstand, cm: 2982

Bakkeklaring, cm: 11,9

Bagasjerom, liter: 530

Standard dekkdimensjon: 275/35 ZR20 (foran) 285/35 ZR20 (bak)

Forbruk, WLTP, l/mil: 1,13

CO₂-utslipp, g/km: 257

0–100 km/t,sek: 3,9

0-200 km/t, sek: 10,3

Toppfart, km/t: 305

Pris fra, kr: 2 353 700

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr