Den kraftigste M-modellen noensinne
En femmer til terningkast seks
Når det kommer til ytelser, så oser dette en sekser på terningkastet.
Er du ingen stor fan av elbiler, så er det bare å stålsette seg, for det kommer til å bli veldig mye snakk om elektrifisering i 2021. Men BMW byr på et lite pauseinnslag i elektrifiseringen som petrolheads antakelig vil sette pris på. Det er egentlig ikke noe lite innslag heller, for det dreier seg om en 5-serie med den kraftigste motoren i M-avdelingens historie.
– I en tid hvor vi stadig lanserer nye ladbare modeller, er det fortsatt rom hos BMW for biler som byr på «det lille ekstra», eller «mye av det lille ekstra», sier kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge, Marius Tegneby.
Brutale ytelser
BMW M5 CS (Competition Sport) er navnet, og under panseret sitter den etter hvert velkjente 4,4 liters V8-motoren. I CS-modellen øser den ut hele 635 hk, og dreiemomentet er på 750 Nm fra 1800 omdreininger. Turtallet spinner opp til 7200 omdreininger per minutt, ifølge BMW. Sprinten fra 0-100 km/t gjøres unna på 3,0 sekunder. Det er helt på nivå med de raskeste elbilene, men i BMW-en blir reisen akkompagnert av sportseksos i stedet for utelukkende vindsus. Akselerasjonen er 0,3 sekunder raskere enn BMW M5 Competition, og plasserer CS-modellen i samme territorium som en rekke superbiler. 0-200 km/t skal ta 10,3 sekunder, og toppfarten er elektronisk sperret på 305 km/t.
Som i de andre M5-modellene finner de enorme kreftene veien til underlaget gjennom en 8-trinns automatgirkasse. M5 CS kommer standard med M xDrive firehjulsdrift, men med noen enkle knappetrykk kan du sende alle kreftene utelukkende til bakhjulene i klassisk BMW M-stil.
Les også: BMW tar hensyn til puristene
I tillegg til det avansert firehjulstrekket, kommer bilen standard med adaptivt M-understell, elektronisk demperkontroll, aktiv M-differensial og karbonkeramisk bremser.
For første gang
BMW M5 er en av de mest legendariske BMW M-modellene gjennom tidene. Første generasjon rullet ut på veien tilbake i 1985, og den siste generasjonen hadde sin verdenspremiere høsten 2017. Våren 2018 fulgte BMW M5 Competition, og i fjor sommer fikk begge modellene en oppgradering. Når selskapet nå slipper løs M5 CS, så er det første gang i historien, og den følger i fotsporene til ikonene BMW M3 CS, BMW M4 CS og BMW M2 CS.
Eksteriøret til M5 CS er krydret med en rekke særegne detaljer. Spesielt fremtredende er karbonspoilerne på støtfangeren foran, panseret og rammen rundt grillen, i matt bronsefarget aluminium. Unike er også de L-formede elementene i frontlyktene som lyser hvitt med kjørelysene på, men som lyser gult når nærlysene eller laser-fjernlysene aktiveres – som en hilsen til GT-racingbilene. Sett bakfra domineres designen av en hekkspoiler og diffusor i karbon, og de fire enderørene fra sportseksosanlegget i rustfritt stål.
TEKNISKE DATA
Motor, cm³: 4395
Effekt, hk ved o/min: 635/6000
Dreiemoment, Nm ved o/min: 750/1800-5950
Egenvekt, kg:1825
Lengde/bredde/høyde, cm: 500/190/147
Akselavstand, cm: 2982
Bakkeklaring, cm: 11,9
Bagasjerom, liter: 530
Standard dekkdimensjon: 275/35 ZR20 (foran) 285/35 ZR20 (bak)
Forbruk, WLTP, l/mil: 1,13
CO₂-utslipp, g/km: 257
0–100 km/t,sek: 3,9
0-200 km/t, sek: 10,3
Toppfart, km/t: 305
Pris fra, kr: 2 353 700
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr