Første plug in-hybrid fra BMWs M-avdeling
BMW har satt prislapp på ekstreme XM
BMW åpner snart for bestilling av den ekstreme plug in-hybriden XM og prisen er så godt som klar. XM kommer også i en spesialversjon.
Blant områdene som BMW har bemerket seg på de seneste årene, er bildesign som provoserer. Det er særlig enorme nyregriller som har fremkalt kontroverser. Her føyer splitter nye BMW XM seg pent inn i rekken.
Les også: Den får mange og lange blikk. Du ser kanskje hvorfor?
- BMW er ikke fremmed for å våge å provosere. Selskapets historie er full av eksempler som viser at selskapet går sine egne veier med enkelte modeller. Helt nye BMW XM er et tydelig eksempel på nettopp det. Dette er ikke en bil for alle, men det er neppe meningen heller, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør hos BMW Group Norge.
– De største markedene vil være USA, Kina og Midtøsten, hvor mange kunder verdsetter det ekstroverte luksuriøse fremfor det tradisjonelle, sier Tegneby videre.
BMW XM blir den første egenproduserte BMW M-modellen siden legendariske M1.
Les også: 50 år: Dette er de viktigste bilene i BMW M-historien
Første ladbare hybrid
XM er første plug in-hybrid fra BMWs M-avdeling. Den har litiumion høyspenningsbatteri med 25,7 kWh nettokapasitet og en elektrisk rekkevidde som skal ligge mellom 82 og 88 kilometer. Batteriet kan AC-lades opptil 7.4 kW.
Et nyutviklede M Hybrid-drivsystemet forener kreftene fra en 4,4 liters V8-bensinmotor og en elektrisk motor på 145 kW. Samlet makseffekt er 653 hk og et dreiemoment på 800 Nm. Toppfarten er 250 km/t - 270 km/t med M Driver’s Package.
0-100 km/t gjøres unna på 4,3 sekunder, akkompagnert av et særegent lydbilde fra de sekskantede doble eksosenderørene, arrangert over hverandre – for første gang på en BMW M-modell.
At den er et halvt sekund tregere på sprinten enn fossilfetteren BMW X5 M Competition er kanskje litt overraskende, men så er XM en 5,1 meter lang koloss på 2,7 tonn med en bakkeklaring på 22 centimeter. Den kan leveres med 23-tommers felger.
Spesialversjon
XM vil også komme i en spesialversjon, «Red Label», Det blir den kraftigste serieproduserte bilen i BMW M GmbH sin historie, med en samlet effekt på 748 hk og dreiemoment på 1000 Nm.
Plass er det rikelig med i den voldsomme M-bilen. Bagasjerommet er på 527 liter, som øker til 1820 liter dersom bakseteryggene felles ned. Skulle behovet for å trekke tilhenger melde seg, er godkjent tilhengervekt 2700 kilo.
Les også: Dette har BMW aldri gjort før
Produksjon av BMW XM vil starte på BMW Group Plant Spartanburg i USA i desember i år, før den lanseres rundt om i verden våren 2023. Norske forhandlere vil åpne for bestilling om kort tid. Startprisen estimeres til 2,1 millioner, basert på dagens avgiftssystem.
Skal du ha «Red Label»-versjonen må du smøre deg med litt ekstra tålmodighet. Den kommer høsten 2023.
– BMW M-festen er heller over med helt nye BMW XM. Vi har flere ess i ermet i tiden fremover, sier Marius Tegneby.
TEKNISKE DATA
Motor, cm³: 4395
Elmotor, kW: 145
Totalt effekt, kW/hk: 480/653
Dreiemoment, Nm: 800
Egenvekt, kg: 2785
Tilhengervekt, kg: 2700
Lengde/bredde/høyde, cm: 511/201/176
Akselavstand, cm: 310
Bakkeklaring, cm: 22
Bagasjerom, liter: 527/1820
Standard dekkdimensjon: F: 275/45 R21 B: 315/40 R21
Batterikapasitet, kWh: 25,7
Rekkevidde, WLTP km: 82-88
Forbruk, WLTP l/mil: 0,16
CO₂-utslipp, g/km: 36
0–100 km/t, fabrikk, sek: 4,3
Toppfart, km/t: 250
Pris fra, kr: 2,1 millioner
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr