VW Golf 2,0 TDI, 2013
Denne Golfen gjør deg glad
En kraftig motor blir aldri feil. I den nye VW Golf kommer den også med en annen og vel så viktig bonus.
Vi har tidligere beskrevet hva som er nytt med VW Golf og prøvekjørt bilen på den internasjonale lanseringen i oktober 2012.
Vi har nylig kjørt test på den nye VW Golf 1,6 TDI. Uten å være helt fornøyd med komforten i den nye modellen. Men i de sterkere Golf-versjonene stiller VW med en mer raffinert bakaksel. Kanskje det hjelper på komfortopplevelsen?
Kjøreegenskaper: 5
Om du har kjørt forrige generasjon VW Golf, vil du umiddelbart kjenne deg igjen bak rattet på denne Golf-versjonen. Alle motorversjoner fra 122 hk og oppover har en avansert flerarmet bakaksel, noe som gjør kjøreopplevelsen særdeles smidig og elegant.
Den nye VW Golf utmerker seg ved å være svært oversiktlig fra førerplass. Kombinert med den nye elektromekaniske styringen kjennes bilen kvikkstyrt og lettmanøvrert enten du kjører svinger eller skal parkere i byen.
Da vi kjørte test av VW Golf 2,0 TDI, var det til dels glatt vinterføre. Det takler bilen veldig bra, med et stabilitetssystem som sørger for en passe kombinasjon mellom kjøreglede og -sikkerhet.
Spesielt effektivt hindrer det forhjulene i å skli (understyring). Det understreker den lettkjørte følelsen og gir hvilepuls på førerplass selv på vanskelig føre.
Motor: 5
VW Golf 2,0 TDI har den foreløpig sterkeste motoren i Golf-programmet, med 150 hk og 320 Nm dreiemoment. I vår testbil er dieselmotoren koblet sammen med en velfungerende sekstrinns DSG-girkasse som kombinerer det beste av automatgir og manuell giring.
I forhold til BMW som tilbyr sin 1-serie med åttetrinns automatgir, blir ikke kreftene like godt utnyttet i en sekstrinns girkasse, selv om vi snakker om små marginer.
Stort sett går dieselmotoren pent og tilbakeholdent, men spesielt i hastigheter under 50 km/t er det mer motorbrumming og vibrasjoner enn i en bensinmotor.
Ytelser: 5
VW Golf slår godt fra seg i forhold til selv ganske spreke konkurrenter. Mest interessant er at den henger godt med den 170 hk sterke VW Golf GTD vi testet i 2010.
Summen av god effekt, et kraftig dreiemoment, en velsjaltende girkasse og relativt beskjeden vekt er alltid sjarmerende: VW Golf 2,0 TDI øker farten ivrig selv med et lett trykk på gasspedalen og en motor som bare så vidt dukker ned i kraftressursene.
Har du det riktig travelt, går den kjapt i kickdownmodus og du belønnes med 60-100 km/t på 5,2 sekunder og 80-120 km/t på 6,8 sekunder. Da savner du ikke GT-bokstavene på hekken.
Eksteriør: 5
Den nye VW Golf er seg selv lik, med kompakt grunnriss og stramme, moderne linjer. Dermed følger den linjen fra de to foregående Golf-generasjonene.
Sammenlignet med standardversjonen, ser vår svarte Highline-modell med 18-tommers hjul enda litt tøffere ut. Dermed kan de mer kostbare Golf-versjonene glatt konkurrere på catwalken med nye konkurrenter som Volvo V40 og Mercedes A-klasse.
Tekniske data
Motor, cm3: 1968
Effekt, hk ved o/min: 150/3500-4000
Dreiemoment, Nm ved o/min: 320/1750-3000
Egenvekt, kg: 1380
Tilhengervekt, kg: 1600/750
Lengde/bredde/høyde, cm: 435/180/145
Bagasjerom, liter: 380-1270
Standard dekkdimensjon: 205/55-16
Forbruk, EU-mix l/mil: 0,44
CO2-utslipp, g/km: 119
0-100 km/t, fabrikk, sek.: 8,6
Toppfart, km/t: 212
Pris fra, kr: 328 400
Interiør: 5
Vi har tidligere gitt tommelen opp til kvalitetsfølelsen og det elegante innvendige designet i nye VW Golf i Highline utstyrsversjon. Vår testbil har i tillegg ting som skinnseter og den store touchskjermen i midtkonsollen. Da kjennes Golf ut som en ekte luksusbil.
Men også på det praktiske fungerer VW Golf utmerket: I baksetet har den solid takhøyde og god benplass. Dermed har fire voksne på rundt 1,85 meter god sittekomfort i kupeen.
Bagasjeplassen er oppgitt til 380 liter. Når vi tar egne mål av bagasjerommet, viser det seg at VW Golf har mer å rutte med enn de fleste andre kompaktbiler. Til sammenligning har Ford Focus 363 liter. Golf-en kommer imidlertid til kort mot Honda Civic når det gjelder plass.
Rommet er kvadratisk og lett utnyttbart. Med gulvplaten i laveste posisjon over reservehjulet er høyden både til hattehyllen og taket blant de aller beste i klassen.
Komfort: 5
Det er et aldri så lite klasseskille i Golf-programmet og det merkes best på komfortsiden. Mens bilene med små motorer (inntil 105 hk) har en torsjonsaksel bak, kommer modellene med større motorer med en uavhengig bakaksel. I forrige generasjon VW Golf hadde alle modellene den avanserte bakakselen.
Du merker det best på ujevn vei, særlig på tverrgående eller små ujevnheter. Da absorberer den uavhengige bakakselen mer av underlaget og glir roligere over veien. Dessuten er det mindre lyd fra hjulopphenget.
Dermed har vi lite å utsette på komfortnivået i denne Golf-versjonen. Seter og sittestilling er blant de aller beste i klassen. Og selv med store 18-tommers piggfri vinterhjul holder støynivået seg pent for klassen.
Testdata
60-100 km/t, 4. gir: 6,0
60-100 km/t, 5. gir: 8,6
60-100 km/t, 6. gir: 12,7
60-100 km/t, kickdown: 5,2
80-120 km/t, 5. gir: 8,8
80-120 km/t, 6. gir: 11,6
80-120 km/t, kickdown: 6,8
Støy tomgang, dBA: 46,8
Støy 50 km/t, dBA: 62,3
Støy 80 km/t, dBA: 67,0
Støy 100 km/t, dBA: 68,5
Testforbruk, l/mil: 0,54
Sikkerhet: 5
Den nye VW Golf ble testet av EuroNCAP i november 2012 med svært godt resultat. Fem av fem stjerner i totalkarakter er etter hvert det eneste som gjelder i denne testen, men også delresultatene er gode:
For beskyttelse av voksne får VW Golf 94 % score, for beskyttelse av barn oppnår den 89 %, mens fotgjengerbeskyttelse gir 65 %.
I kommentarene til testen fremhever EuroNCAP solid karosseristruktur og god beskyttelse ved frontkollisjon og sidekollisjon med barriere. Fullt så bra går det ikke i sidekollisjon med stolpe. Der betegnes beskyttelsen av brystregionen som marginal.
Bilen har det du forventer deg av passivt sikkerhetsutstyr og kan også leveres med aktive sikkerhetssystemer, noe som blir stadig mer vanlig i denne bilklassen.
Eksempelvis koster adaptiv cruisekontroll med City nødbrems og Frontassist 5000 kroner, mens sidekollisjonsputer bak kommer på 2700 kroner.
Pris/utstyr: 3
Det er tøff konkurranse på alle nivå i kompaktklassen. Den 150 hk sterke VW Golf kniver med biler som Volvo V40 D3 med 150 hk og BMW 118d med 143 hk. Også Ford Focus kan varte opp med en sterk diesel på 163 hk med automat og utfordrer dermed VW Golf også i prisområdet rundt 330 000 kroner.
Det sterkeste kortet VW har på hånden når det gjelder biløkonomien er et tradisjonelt moderat verditap og attraktivitet på bruktbilmarkedet.
Rimeligste vei til VW Golf 2,0 TDI er med sekstrinns manuell girkasse og startpris på 308 800 kroner. Med DSG øker prisen til 328 400 kroner. Med manuelt gir og 4Motion 4WD-system lyder inngangsbilletten på 341 600 kroner.
Miljø: 4
I følge EU-normen skal denne VW Golf-modellen bruke 0,44 liter per mil med utslipp på 119 gram CO2 og 136 mg NOx per kilometer.
I testrunden vår brukte bilen 0,54 liter per mil. Det er kun et beskjedent merforbruk i forhold til 1,6 TDI som gikk samme runde på 0,51. Dermed er bilen relativt nøysom, tross sin kraftige motor.
Konklusjon: 5
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.
Alle de beste Golf-egenskapene kommer til sin rett i den nye VW Golf 2,0 TDI. Med den uavhengige bakakselen får du bedre kjørekomfort og enda mer presise veiegenskaper.
Solid motorstyrke og kjapp DSG-kasse gir smil om munnen hver gang du dytter på gasspedalen. I Highline-versjon får du følelsen av å kjøre en kompakt luksusbil.
Les også:
Masse plass til under 200 000 kroner