Test: Volkswagen Golf 2,0 TDI 4Motion 2013
Drømme-Golfen
Nytt firehjulsdriftssystem gjøre en veldig god bil enda bedre. Vi har testet nye Golf med kruttsterk diesel og drift på alle fire hjul.
Vi har testet flere versjoner av nye Golf. Både 1,6 TDI, 2,0 TDI, 1,4 TSI 122 hk og 1,4 TSI 140 hk ACT (sylinderkutt) har så langt vært under lupen, og hver og en har gjort det godt i våre tester. Sist ut; Golf 2,0 TDI 4Motion.
Først litt generelt om nye Golf: Sammenlignet med forgjengeren VW Golf VI er den nye modellen 5,6 cm lenger, med 1,5 cm ekstra benplass i baksetet og et bagasjerom som vokser fra 350 til 380 liter.
Den nye modellen baserer seg på konsernets helt nye plattformkonsept, den såkalte MQB (Modularer Querbaukasten). Det gir VW-konsernet større fleksibilitet når det gjelder å utstyre den nye modellen med ulike drivlinjer og tekniske løsninger. Eksempelvis kommer det både hybrid- og elversjoner av VW Golf litt fram i tid.
Kjøreegenskaper: 5
Om du har kjørt forrige generasjon VW Golf, vil du umiddelbart kjenne deg igjen bak rattet på denne Golf-versjonen. Alle motorversjoner fra 122 hk og oppover har en avansert flerarmet bakaksel, noe som gjør kjøreopplevelsen særdeles smidig og elegant.
Den nye VW Golf utmerker seg ved å være svært oversiktlig fra førerplass. Kombinert med den nye elektromekaniske styringen kjennes bilen kvikkstyrt og lettmanøvrert enten du kjører svinger eller skal parkere i byen.
Under testperioden av Golf 2,0 TDI 4Motion opplevde vi både nysnø og hålkeføre, men også dager med plussføre og enkelte steder med tørr asfalt. Vi fikk med andre ord testet bilen under de fleste kjøreforhold en norsk sesong kan by på, og da kan det være godt å ha firehjulsdrift.
Volkswagen lover et lettere og ikke minst raskere firehjulsdriftsystem i nye Golf (Haldex 5). Raskere på den måten at det sender kraft bakover raskere dersom forhjulene spinner. Vekten på systemet går dessuten ned med 14 kilo, og takket være mindre friksjon går også drivstofforbruket til en viss grad ned.
Så, holder VW hva de lover? Ja, det synes vi. Det merkes fortsatt at bilen trekker på forhjulene til de begynner å spinne, men i mindre grad enn tidligere. Systemet kobler lynraskt inn bakhjulene, og spesielt ved akselerasjon på veldig glatt underlag er Haldex 5 merkbart bedre.
En liten bonus er også at systemet framstår mer lekent enn før, og i Golf 4Motion kan faktisk ESP slås helt av. Ingen støttehjul.
Motor: 5
Testdata:
- 60-100 km/t, 3. gir: 5,2
- 60-100 km/t, 4. gir: 6,8
- 60-100 km/t, 5. gir: 9,4
- 60-100 km/t, 6. gir: 14,2
- 80-120 km/t, 3. gir: 8
- 80-120 km/t, 4. gir: 7,4
- 80-120 km/t, 5. gir: 9,8
- 80-120 km/t, 6. gir: 13
- Støy tomgang, dBA: 44,4
- Støy 50 km/t, dBA: 63,9
- Støy 80 km/t, dBA: 67,7
- Støy 100 km/t, dBA: 69,5
- Testforbruk, l/mil: 0,57
VW Golf 2,0 TDI har den foreløpig sterkeste motoren i Golf-programmet, med 150 hk og 320 Nm dreiemoment. En velprøvd, moderne og fin dieselmotor på alle måter.
Vi har tidligere kjørt Golf med denne motoren og dobbelklutsj automatgir, men denne gangen satt det en sekstrinns manuell girkasse i bilen.
Det fungerer helt fint. Girkassen er presis og utvekslingen godt tilpasset norske kjøreforhold, og det hele framstår som en veldig lettkjørt motor/gir-pakke. Til tross for dette vil vi anbefale DSG. Prisen er litt høyere, men DSG med girhendler på rattet kombinerer det beste av automatgir og manuell giring.
Ytelser: 5
VW Golf slår godt fra seg i forhold til selv ganske spreke konkurrenter. Mest interessant er at den henger godt med den 170 hk sterke VW Golf GTD vi testet i 2010.
Kanskje viktigst av alt er hvor mye firehjulsdriften påvirker ytelsene. Og det er i liten grad. Testbilen er nøyaktig like rask som den forhjulsdrevne versjonen med samme motor vi testet tidligere fra 60-100 km/t, mens den legger på 0,6 sekunder fra 80-120 km/t.
Uansett sitter vi alltid med en følelse av tilstrekkelig motorkraft. Godt dreiemoment øker komforten og svarer med et herlig skyv når gasspedalen trykkes mot gulvet.
Eksteriør: 5
Den nye VW Golf er seg selv lik, med kompakt grunnriss og stramme, moderne linjer. Dermed følger den linjen fra de to foregående Golf-generasjonene.
Tekniske data:
- Motor, cm3: 1968
- Effekt, hk ved o/min: 150/4200
- Dreiemoment, Nm ved o/min: 350/1750
- Egenvekt, kg: 1374
- Tilhengervekt, kg: 1700/720
- Lengde/bredde/høyde, cm: 425/180/145
- Bagasjerom, liter: 343/1243
- Standard dekkdimensjon: 205/55R16
- Forbruk, EU-mix l/mil: 0,47
- CO2-utslipp, g/km: 122
- 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 8,6
- Toppfart, km/t: 211
- Pris fra, kr: 345 700
- Pris testbil, kr: 419 190
På en annen måte ser ikke to nye Golfer nødvendigvis like ut. Sammenlignet med standardversjonen, ser vår Highline-modell med 18-tommers hjul vesentlig tøffere ut, og den kan glatt konkurrere på catwalken med nye konkurrenter som Volvo V40 og Mercedes A-klasse.
Interiør: 5
Nordmenn vil gjerne ha godt utstyrte biler i kompaktklassen, og testbilen har det populære utstyrsnivået Highline. VW-konsernet har de siste årene vært mestre på å gi deg luksusfølelse også i rimelige biler.
Den nye VW Golf er så langt det mest vellykkede eksemplet. Materialer og design gir inntrykk av at du sitter i en mer kostbar bil. Utseendet på instrumentene og den nye berøringsskjermen i midtkonsollen bygger opp under inntrykket.
Selv om VW Golf virker kompakt og lettkjørt, gir den overraskende god innvendig plass. I baksetet har den solid takhøyde og god benplass. Dermed har fire voksne på rundt 1,85 meter god sittekomfort i kupeen.
Bagasjeplassen er oppgitt til 343 liter i 4Motion (380 liter i forhjulsdrevne versjoner). Rommet er kvadratisk og plassen er enkel å utnytte, men det er altså litt grunnere i 4Motion-versjonen.
Komfort: 4
Det er et aldri så lite klasseskille i Golf-programmet og det merkes best på komfortsiden. Mens bilene med små motorer (inntil 105 hk) har en torsjonsaksel bak, kommer modellene med større motorer med en uavhengig bakaksel. I forrige generasjon VW Golf hadde alle modellene den avanserte bakakselen.
Du merker det best på ujevn vei, særlig på tverrgående eller små ujevnheter. Da absorberer den uavhengige bakakselen mer av underlaget og glir roligere over veien. Dessuten er det mindre lyd fra hjulopphenget.
Vi har tidligere erfart at Golf takler 18-toms vinterhjul på en overbevisende måte, men opplevelsen blir en litt annen i kombinasjon med sportsunderstell. Sportsunderstellet ødelegger en del av fjæringskomforten. Spesielt korte, brå ujevnheter kjennes godt, og på dårlig vei slår den seg aldri helt til ro. Golf er i utgangspunktet en velkjørende bil som ikke trenger sportsunderstell. Derfor føles de 2000 kronene sportsunderstellet koster helt meningsløse.
Sittestilling, ergonomi, plass og støynivå er for øvrig helt i toppsjiktet for klassen.
Sikkerhet: 5
Den nye VW Golf ble testet av EuroNCAP i november 2012 med svært godt resultat. Fem av fem stjerner i totalkarakter er etter hvert det eneste som gjelder i denne testen, men også delresultatene er gode:
For beskyttelse av voksne får VW Golf 94 % score, for beskyttelse av barn oppnår den 89 %, mens fotgjengerbeskyttelse gir 65 %.
I kommentarene til testen framhever EuroNCAP solid karosseristruktur og god beskyttelse ved frontkollisjon og sidekollisjon med barriere. Fullt så bra går det ikke i sidekollisjon med stolpe. Der betegnes beskyttelsen av brystregionen som marginal.
Bilen har det du forventer deg av passivt sikkerhetsutstyr og kan også leveres med aktive sikkerhetssystemer, noe som blir stadig mer vanlig i denne bilklassen.
Eksempelvis koster adaptiv cruisekontroll med City nødbrems og Frontassist 5000 kroner, mens sidekollisjonsputer bak kommer på 2700 kroner.
Forbruk: 5
Da vi kjørte forhjulsdreven Golf 2,0 TDI stod vi igjen med et forbruk på 0,54 l/mil etter å ha kjørt vår faste 20 mil lange testrunde. Et beskjedent merforbruk i forhold til 1,6 TDI som gikk på 0,51 l/mil, og et veldig godt resultat.
Opplevelsen gjentok seg også denne gang. Med firehjulsdrift øker forbruket, men det er langt fra skremmende - 0,57 l/mil. Riktignok en desiliter mer enn oppgitt fra fabrikkens side, men fortsatt et veldig godt resultat med tanke på de gode ytelsene, den gode framkommeligheten og den ekstra kjøretryggheten firehjulsdrift faktisk gir.
Pris/utstyr: 3
Sterk motor, firehjulsdrift og masse utstyr er ikke billig. Skulle du likevel falle for fristelsen kan testbilen bli din for 345 700 kroner som Highline uten ekstrautstyr.
Testbilen har blant annet metallic lakk, tonede ruter, sportsunderstell, 18" felger, parkeringsvarmer med fjernkontroll, delskinn sportsseter, panorama soltak, adaptive bixenon, svingbart tilhengerfeste, innovasjonspakke m.m. og koster totalt 419 190 kroner.
Det er mye penger for en kompaktklassebil. En veldig komplett kompaktklassebil vel å merke, og en veldig god bil. Med firehjulsdrift finnes det ikke så mange alternativer på markedet.
Tradisjonelt sett holder Golf seg godt i verdi og er attraktiv på bruktmarkedet, men en dyr bil er uansett vanskeligere å få solgt enn en rimeligere modell med attraktivt utstyr.
Konklusjon: 5
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.
Foruten litt høy pris og et meningsløst sportsunderstell, framstår nye Golf med tolitersdiesel og 4Motion firehjulstrekk som en veldig god bil. Det nye firehjulstrekksystemet overbeviser, samtidig som du aldri vil savne mer krefter i tolitersdieselen.
Alt i alt føles ikke prisen helt på jordet. For med testbilens motor, kjøreegenskaper og utstyrsnivå har Golf et bein innenfor premiumklassen, og vel så det.
Les også:
Nå kan du reservere Tesla-SUV-en