Test: Nissan Leaf, 2013
Elbilfavoritten har blitt enda bedre
Vi kåret Nissan Leaf til den beste elbilen på markedet da vi testet den i 2011. Nå har den blitt enda bedre.
Vi begrunnet det med at Leaf ga mer enn de andre elbilene i sitt prissegment. Biler som Mitsubishi i-MiEV, Peugeot iOn og Citroën C-Zero. Leaf er ikke et enkelt framkomstmiddel som nevnte konkurrenter, men en ordentlig bil. En familiebil.
Leaf har vært en stor suksess for Nissan, og spesielt i Norge har interessen vært høy. Dette grunnet en rekke insentiver som tilgang på kollektivfeltene, gratis passering gjennom bomstasjonene, gratis parkering i sentrum og til og med gratis strøm.
Og Leaf-salget går i et forrykende tempo. I løpet av første halvår i 2013, var faktisk Leaf Norges femte mest solgte bil, og den er solgt i over 50 000 eksemplarer på verdensbasis.
Kjøreegenskaper: 4
Først en viktig presisering: Når vi setter karakterer i våre tester, gjør vi det ut fra biler i samme klasse (i dette tilfellet elbiler), og ut fra hvilket bruksområde bilen er beregnet for.
Da vi testet Leaf sent i 2011 skrev vi følgende: I dette perspektivet er Leaf en bil som er god å kjøre. Elbiler er i ferd med å danne en egen klasse hva gjelder lettkjørthet: Et vipp med "girspaken", som egentlig er en elektrisk bryter, så er du i gang.
Akselerasjonen er så jevn som den kan få blitt. Du kan velge mellom to innstillinger: I Drive kjennes den rask fra første meter, i Eco blir gassfotkommandoene dine mildnet for å spare energi. Legger du deg til en avslappet kjørestil, passer Eco-modusen godt. Og du kommer lenger.
Målt mot trillingene i-MiEV, iOn og C-Zero er Leaf mer voksen på veien - roligere og stautere. Mer bil, rett og slett. Samtidig er det helt åpenbart at Nissan Leaf kommer til kort i kjøreegenskaper når den sammenlignes med for eksempel VW Golf og Ford Focus.
Styringen er svært lett og krever store rattutslag. Med sine 1600 kg er Leaf tung, og du skal ikke kjøre veldig fort i svingene før den krenger mye og tegn til understyring blir tydelige.
Dette gjelder fortsatt.
Blant de 100 endringene Nissan har gjort med Leaf, er modifisering av hjulopphenget en av endringene. Dette for å gi bedre og mer inkluderende kjøreegenskaper. Dette merker vi ikke mye til - Leaf er fortsatt komfortabel og lettkjørt, men er ikke i nærheten av de beste kompaktklassebilene med forbrenningsmotor.
Motor: 6
Selve motoren i nye Leaf er den samme som i versjonen vi testet i 2011: 280 Nm og 80 kW/109 hk sørger for at Nissan Leaf er rask fra første meter. Her er så godt som ingen motorstøy. Lytter du, hører du bare dempede buzzelyder som minner om en trikk som setter i gang.
Drivlinjen har blitt endret siden sist, uten at vi skal gå for detaljert inn på det. Kort fortalt er drivlinjen helintegrert på den måten at ladeenheten, inverteren og motoren nå er montert sammen og ikke hver for seg.
De klare minusene med dagens elbilteknologi, finner vi når vi kommer til neste kapittel: Ytelsene.
Ytelser: 4
Vi hopper ett trinn opp på karakterskalaen når det gjelder ytelsene i nye Leaf kontra 2011-modellen. Ikke fordi den akselererer fortere, men fordi den har bedre rekkevidde.
I våre akselerasjonsmålinger klarer Leaf 0-100 km/t på 11 sekunder, mens den i de typiske forkjøringsintervallene 60-100 km/t og 80-120 km/t, klarer seg med 6,7 og 9,6 sekunder. Det er på nivå med familiebiler med dieselmotor av gjennomsnittlig størrelse.
Nye Leaf skal ifølge Nissan nå klare opp mot 199 kilometer på en lading. Det er en økning på 24 kilometer siden sist. Oppgitt rekkevidde i elbiler sertifiseres i henhold til New European Driving Cycle (NEDC).
I vår rekkevidde test når vi ikke så langt, men vi kommer noen kilometer lengre enn sist. Mer om det under " forbruk".
Eksteriør: 3
Nytt av året er en grill som senker luftmotstandskoeffisienten fra 0,29 til 0,28, samt nye felger avhengig av utstyrsnivå. Utenom det er det lite nytt å spore.
Akkurat som sist er reaksjonene på Nissan Leafs utseende fra "den ser jo ut som en ordentlig bil" til "hvorfor må slike biler være så stygge?".
I lengde og bredde er Leaf omtrent like stor som en Ford Focus, men med 155 cm er den betydelig høyere. Formen går mot det kuleaktige, men Nissan har brukt lyktene til å gi bilen særpreg.
Foran buler de opp fra panseret - hensikten er ifølge Nissan å splitte luftstrømmen for å redusere vindstøy. Bak ser lyktene ut som en etterligning av noe Lancia har drevet med i noen år. Uten spesielt hell, spør du oss.
Interiør: 4
Nissan Leaf er fortsatt den klart største og rommeligste elbilen i sitt prissegment i dag. Med en høy og litt rett-opp-og-ned sittestilling er plassen til fire på et godt nivå for kompaktklassen.
Ved å flytte laderen fra bagasjerommet fram under panseret har Nissan øket bagasjeromsvolumet fra 330 til 370 liter, og den høye terskelen inn mot bakseteryggen er ikke lenger like dominerende. Det kommer godt med dersom man skal frakte lange gjenstander og trenger å legge ned bakseteryggen.
Den mest merkbare forskjellen fra utgående modell er uansett endringene som er gjort i kupeen. Leaf kommer nå i tre utstyrsnivåer, og kan enklere skreddersys kundens eget ønske. Helt nye seter med høydejustering og bedre støtte i sidene og under lårene er også på plass.
En del av hardplasten vi klaget på i forrige modell er fortsatt med, men med nye seter og andre fargevalg, er den opplevde kvalitetsfølelsen høyere enn tidligere.
Komfort: 5
Det finnes knapt noen motorlyd å spore i Leaf, men av en eller annen merkelig grunn måler vi et høyere innvendig støynivå i nye Leaf enn i forrige generasjon. Støymålingen er kjørt på samme underlag, men med andre dekk. Støynivået er dermed på normalnivå og ikke bedre enn snittet som sist.
Selve fjæringskomforten er fortsatt veldig god, men der ujevnhetene kommer på rad og rekke, er det fortsatt litt å hente.
Drivlinjen og den jevne gassresponsen gjør by- og småkjøring til noe riktig behagelig, men vi hadde gjerne sett at rattet kunne trekkes nærmere sjåføren. Sittekomforten i de nye stolene er god.
Sikkerhet: 5
Nye Leaf er ennå ikke kollisjonstestet, men utgående modell ble belønnet med fem av fem stjerner som totalkarakter i EuroNCAPs kollisjonstest. Fem stjerner er blitt normalen, ikke unntaket, i denne testen.
Også i de ulike underseksjonene i kollisjonstesten er resultatene jevnt over gode. Lårene får vel mye juling ved en frontkollisjon, og Leaf får kun middels resultat for nakkesleng.
Seks kollisjonsputer og elektronisk antiskrens er blant sikkerhetsutstyret som er på plass.
Forbruk: 6
Dersom Nissan Leaf blir ladet med strøm fra vann eller vind, må du sykle for å få mer miljøvennlig transport. Selv om strømmen kommer fra for eksempel et gasskraftverk, har eldrift en effektivitet som setter biler med forbrenningsmotor helt til side.
Ved hjelp av litt for anonyme punkter i et slags diagram viser bilen deg om du kjører energiøkonomisk og når bremsekraft regenereres. I tillegg vokser "økotrær" på pedagogisk vis opp og viser deg om du har vært flink miljøvenn.
Batteriene er beregnet til å vare i hele bilens levetid. Etter fem år skal de ha en veiledende kapasitet på 80 prosent, forutsatt at bilen er brukt på normal måte. En full lading vil koste 10 til 20 kroner med typiske svingninger i strømprisen.
Nissan har dessuten et eget gjenvinningsprogram for Leaf der de ulike delene blir tatt vare på på tjenlig måte når den tid kommer.
Vi logget "forbruket" gjennom hele testperioden, og under rekkeviddetesten klarte vi 144 kilometer med variert kjøring før vi ga oss. Den resterende batterirekkevidden var da cirka 15 kilometer. Ved veldig bevisst kjøring skulle vi nok klart opp mot 18 mil.
Det er et godt resultat, og bedre enn det vi oppnådde med forrige generasjon Leaf, men langt unna det vi oppnådde med Tesla Modell S. Uten sammenligning for øvrig.
Pris/utstyr: 5
Leaf er blitt ny og bedre, men prisen er så å si uendret. Det er godt gjort.
Nissan har lagt ned mye jobb for å gjøre elbilhverdagen din så enkel som mulig. Ta for eksempel den oppdaterte versjonen av Carwings Navigation-systemet. Med en app på din smarttelefon, kan du hele tiden overvåke bilens ladestatus, starte og stoppe ladingen, samt starte eller stoppe klimaanlegget dersom du ønsker varm bil på en kald vinterdag eller motsatt. Systemet fungerer etter vår mening veldig godt.
Systemet inkluderer berøringsskjerm i dashbordet med satellittnavigasjon, bluetooth, Google send-to-car og Google-søk.
De tre nye utstyrsnivåene (Visia, Acenta og Tekna) gjør det dessuten mulig å skreddersy bilen etter eget ønske i høyere grad enn tidligere da du kun hadde ett valg.
Grunnmodellen Visia starter på 228 600 kroner, mens Acenta og Tekna koster fra 251 400 og 273 900 kroner.
Den norske importøren tror hopen vil velge Acenta utstyrsnivå. Den har utstyr som I-key, tåkelys, Carwings EV-IT med telematikk, 6 høyttalere, ryggekamera, 16" aluminiumsfelger, regnsensor, cruisekontroll, varmepumpe, fjernstyrt lading og oppvarming av bilen.
Konklusjon: 4
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.
Selv om Nissan har løftet Leaf til et nytt nivå, har de fortsatt litt å gå på når det gjelder kjøreegenskaper og opplevd kvalitet i forhold til de beste kompaktklassebilene.
Nye Leaf er likevel best blant elbilene i sitt prissegment - et hav foran elbil-trillingene fra Mitsubishi, Peugeot og Citroën som framstår veldig enkle i forhold.
At rekkevidden har blitt bedre viser at utviklingen ikke har stoppet opp, men vi klarer aldri å bli helt kvitt rekkeviddeangsten. Dette er helt klart en vanesak. Verdt å nevne er at Nissan har en bilutlånsordning for Leaf-kunder som skal på langtur.
Les også:
Sjekk verdens heftigste gressklipper
Det er to grunner til at du ikke bør kjøpe rød bil
Denne saken ble første gang publisert 18/07 2013, og sist oppdatert 24/06 2017.