Test: VW Golf GTI 2013
Golf GTI er rask og snill
Nye VW Golf GTI er allsidigheten selv.
VW Golf GTI er blitt et begrep i bilverdenen. Selv om den har mange konkurrenter, er det nettopp den de fleste tenker på når temaet er rask og sportslig kompaktbil.
Den opprinnelige oppskriften for GTI-bilene (av alle merker og betegnelser), var grovt sagt slik:
Ta en mer eller mindre vellykket kompaktklassebil, tilsett inn den største motoren du får plass til, rør inn brede dekk og stivt understell, pynt med spoilere og sportsseter.
Den første generasjonen Golf GTI fra 1976 var et 3,7 meter kort knøtt med 110 hk. Det holdt godt, for bilen var bare litt over 800 kg tung.
I sjuende generasjon er den blitt knapt 4,3 meter lang og over 1,4 tonn tung inkludert fører. 230 hk er hentet ut av bensinturbomotoren på 2,0 liter.
Vi kan like gjerne slå det fast med én gang: GTI går alvorlig fort.
Men det som er like interessant, er at den kan være snill som et lam når det passer best.
Om VW Golf GTI er høvdingen i nisjen for rampete kompaktbiler, må den likevel finne seg i å slåss om oppmerksomheten med flere svært gode alternativer.
På flere måter er det Ford Focus ST med 250 hk som ligger nærmest. Statusmerkene har alternativer, som Mercedes A 250 Sport med 211 hk (test kommer om kort tid) eller BMW 125i med 228 hk.
Peugeot 308 GTI er betydelig billigere og har svakere motor (200 hk), men temperament mangler den ikke.
Veldig mye mindre og rimeligere, men ikke mindre morsomme, er biler som Mini Cooper S, Ford Fiesta ST og lillebror VW Polo GTI. De to siste er på flere områder mer tro mot opprinnelige GTI-dyder enn den nye Golf GTI.
For nyheten er på noen områder blitt riktig så voksen.
Kjøreegenskaper: 5
Volkswagen har plukket en hel del teknologi ned fra hyllene til Golf GTI. Her er noen eksempler:
Den har et sportsunderstell som er tilpasset GTI-ytelser og som senker bilen med 15 mm. Den elektroniske differensialen XDS+ er ekstra avansert og skal sørge for å plante alle kreftene effektivt i asfalten. Servostyringen er progressiv og endrer utveksling med hastigheten. 18-tommers hjul er standard.
Testbilen har i tillegg adaptivt understell med mulighet for valg av ulike kjøreprofiler. Dette koster 9400 kroner ekstra, og vi tror at de fleste GTI-kunder vil koste på seg det. Vi ville i alle fall ha gjort det.
Selvsagt starter vi i sportsmodus. Har man GTI, så skal man ha full valuta. Ikke bare understellet og girkassen endrer karakter, men også styre- og gassrespons.
Vi kjører GTI sammen med Ford Focus ST, som oppleves som råere, mer bøllete og svært morsom, og Mercedes A 250 Sport, som er mer racerkontant. Sammen med disse to viser Golf GTI seg som mer, hva skal en si - moden. Men uten at det på noen måte mangler på kapasitet.
Når svingen er satt, holder den kursen uten å mukke. Det er ikke noe oppstyr og drama. Det trekker knapt i rattet selv om asfalten er ødelagt, det er sving og du gir på det du våger.
Under kjøreøvelsene våre på lukket bane (elgtest og slalåm) er den like nøytral som Sveits, ordentlig og nesten pertentlig, selv i høye hastigheter.
Disse egenskapene gir en bil det er lett å kjøre fort med, men kanskje har du det ikke like morsomt som i Focus ST. Det teller, for GTI-nisjen handler om moro.
Golfens ess i ermet - i alle fall for noen - er det adaptive understellets mulighet til å velge andre kjøremodus (i alt fem: øko, komfort, normal, sport og individuell, der du kan komponere ditt eget oppsett). Det gjør den veldig allsidig, noe vi kommer tilbake til i kapittelet om komfort.
Motor: 6
Funksjonsmåten for kombinasjonen motor og dobbeltclutchgirkasse med seks trinn er i toppklasse. Den oppleves som svært moderne på alle vis.
TEKNISKE DATA VW Golf GTI DSG
- Motor, cm³: 1984
- Effekt, hk ved o/min: 230/4700-6200
- Dreiemoment, Nm ved o/min: 350/1500-4600
- Egenvekt, kg: 1424
- Tilhengervekt, kg: 1600/710
- Lengde/bredde/høyde, cm: 427/179/144
- Bagasjerom, liter: 380/1270
- Standard dekkdimensjon: 225/40 R18
- Forbruk, EU-mix l/mil: 0,64
- CO2-utslipp, g/km: 149
- 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 6,4
- Toppfart, km/t: 248
- Pris fra, kr: 489 300 (man: 470 200)
- Pris testbil, kr: 543 100
Vi hadde rett nok ventet at VW ville sette inn sjutrinnsutgaven av girkassen i Golf GTI, men i praksis betyr det ingenting.
En viktig grunn til motorfryden er at kreftene serveres potent, men jevnt over et meget bredt spekter: Maksimalt dreiemoment på 350 Nm får du fra 1500 Nm, og det holder seg på topp opp til 4600 o/min. På dette turtallet nås maksimal effekt - altså 230 hk - og den holder seg til 6200 o/min.
Girskiftene er raske og skjer til rett tid, uansett kjøreprogram. Måten kassen girer ned på når du så vidt berører bremsepedalen før en sving, er herlig. På et øyeblikk er motor og girkasse klar for det som venter i svingen.
Et dempet "poff" ved girskift krydrer sportsopplevelsen.
Ytelser: 5
Kanskje er det flisespikkeri ikke å gi full pott for Golf GTIs ytelser også. Du skal nærmest være supersportsbil-kresen om du ikke skal bli imponert over hvor fort den går.
Bilen er så ny at den på ingen som helst måte er innkjørt, men greier likevel 60-100 km/t på 3,4 sekunder. 80-120 km/t tar 4 sekunder blank. På en regnsleip testbane bruker den 7,6 sekunder på 0-100 km/t.
Det eneste som hindrer oss i å gi toppkarakter, er at Ford Focus ST er litt kjappere i målingene, og at den subjektive forskjellen er enda mer merkbar.
Det jevne draget nevnt over er hovedårsaken til at GTI ikke oppleves som råsterk på den samme måten som ST.
Greier du deg med litt lavere maksimalytelser og tåler dieselmotorlyd, sparer du mye på å velge VW Golf GTD.
Eksteriør: 4
Akkurat som de kjøremessige sidene ved Golf GTI kan kalles modne - i alle fall i GTI-sammenheng - er den utvendige stylingen i våre øyne ganske så dempet. Det er lite som skriker om ramp og racer og sterke krefter ved utseendet.
Selv om den er senket med 15 mm, ser den ikke lav ut. Fronten er røffet opp en tanke med grill med bikubemønster, større luftinntak nede på støtfangeren, "finner" ved tåkelysene og en rød strek fra lykt til lykt.
TESTDATA VW Golf GTI DSG
- 0-100 km/t, sek.: 7,6
- 60-100 km/t, 3. gir: 3,7
- 60-100 km/t, 4. gir: 5,7
- 60-100 km/t, 5. gir: 8,6
- 60-100 km/t, kickdown: 3,4
- 80-120 km/t, 3. gir: 4,0
- 80-120 km/t, 4. gir: 5,7
- 80-120 km/t, 5. gir: 8,3
- 80-120 km/t, 6. gir: 11,6
- 80-120 km/t, kickdown: 4,2
- Støy tomgang, dBA: 41,1
- Støy 50 km/t, dBA: 65,3
- Støy 80 km/t, dBA: 69,4
- Støy 100 km/t, dBA: 71,1
- Testforbruk, l/mil: 0,72
Bak har den litt mørkere LED-baklys, to eksosrør og en liten, svart diffusor. Og selvfølgelig har den store hjul, røde kalipere og noen GTI-merker.
Men når en helt vanlig hvit Golf av samme generasjon tilfeldigvis ruller opp ved siden av GTI, er det like før vi må se to ganger for å plukke ut hvilken som er GTI.
VW har lagt seg på en subtil linje. Vi hadde gjerne sett at GTI skilte seg bitte litt mer ut, uten at det på noen måte betyr at vi ønsker oss sideskjørt og store spoilere.
Interiør: 5
Innvendig er VW Golf GTI i all hovedsak som andre Golfer av høy utstyrsgrad, men flere detaljer viser tydelig at det er noe ekstra ved GTI.
Fargen rød går igjen, blant annet i linjer i dørene og i sømmer på ratt og ved girspaken. Sportsrattet har GTI-emblem, også har du dette setemønsteret, da.
Skotskruter, et mønster brukt av eldre damer og menn uten underbukse under kilten, er det VW tviholder på til GTI. Slik skal det være, for slik var det i den første GTI for snart 40 år siden, mener så vel produsent som ihuga fans. Du kan imidlertid få andre mønster. Noen vil si gudskjelov for det.
Førersetet er egentlig ikke mer enn moderat sportslig i utformingen, men holder deg likevel godt på plass. De langbeinte i testteamet savner vinkeljusterbar sittepute i testbilens helmanuelle sete. For dem blir lårstøtte mangelvare når en skal sitte passe sportslig nært rattet.
Betjeningslogikk er alltid en VW-styrke. Den store skjermen gir en velfungerende dose modernitet til det hele. Kvalitetsfølelsen i interiøret er god.
Plassforholdene er gode i baksetet. Bagasjerommet er oppgitt til å romme 380 liter, som er bra for kompaktbilklassen. Våre egne målinger bekrefter at rommet har ganske sjenerøse mål, men også at VW virker å være noe rausere når de oppgir bagasjevolum enn flere av konkurrentene.
Komfort: 5
Ingen GTI-bil har bedre komfort enn VW Golf GTI.
Forutsetningen er at man kjøper til adaptivt understell. Trykker du på "komfort", er det ganske lite som skiller GTI fra en helt vanlig Golf. Sportsunderstellet er litt fastere og 18-tommerne har som vanlig noen komfortsvakheter sammenlignet med mer moderate hjul - mer er det ikke.
Det er dessuten noe mindre støy i Golf GTI enn i andre kompaktbilramper vi har testet.
Også når Golf GTI kjøres i sportsmodus, er den en tanke smidigere over ujevnhetene enn for eksempel Ford Focus ST.
Sikkerhet: 5
Den nye VW Golf ble testet av EuroNCAP i november 2012 med svært godt resultat. Fem av fem stjerner i totalkarakter er etter hvert det eneste som gjelder i denne testen, men også delresultatene er gode:
For beskyttelse av voksne får VW Golf 94 prosent score, for beskyttelse av barn oppnår den 89 prosent, mens fotgjengerbeskyttelse gir 65 prosent.
I kommentarene til testen framhever EuroNCAP solid karosseristruktur og god beskyttelse ved frontkollisjon og sidekollisjon med barriere. Fullt så bra går det ikke i sidekollisjon med stolpe. Der betegnes beskyttelsen av brystregionen som marginal.
Bilen har det du forventer deg av passivt sikkerhetsutstyr og kan også leveres med aktive sikkerhetssystemer, noe som blir stadig mer vanlig i kompaktbilklassen.
Pris/utstyr: 3
I Norge er bil med sterk motor dyrt. Avgiftskronene raser på når kreftene øker.
VW Golf GTI starter på 470.200 kroner med manuelt gir og 489.300 kroner med DSG-kasse. GTI har relativt mye utstyr som standard. Det er normalen for dagens GTI-biler. Det er ikke bare kraft og fart det handler om. Det skal være luksus også.
Totalprisen for testbilen, som vi ikke savner noe som helst i, men som kan lesses på med utstyr for mange tusen kroner til om man kan og vil, er 543 100 kroner.
Sammenligner vi med Ford Focus ST, som har frapris på 455.600 kroner, vil en tilnærmet likt utstyrt Golf GTI bli noe dyrere. ST har enda sterkere motor, men kan ikke fås med automatgir.
GTI-følelser for betydelig lavere pris får du i disse fire bilene.
Forbruk: 3
VW Golf GTI har et oppgitt forbruk på 0,64 l/mil, som gir et CO2-utslipp på 149 g/km. I vår faste testløype på 20 mil, som vi kjører så likt som mulig med alle testbiler, drikker den litt mer av tanken, nærmere bestemt 0,72 l/mil.
Med tanke på de svært gode ytelsene mener vi at dette ikke er ille, og Golf GTI er nær å ta steget opp én karakter. Samtidig er det klart at du vil bruke til dels betydelig mer om du gladgasser av gårde med en slik bil.
Til sammenligning brukte Ford Focus ST 0,77 l/mil i samme runde da vi testet den i fjor høst.
Normalen for kompaktbiler med bestselgermotorer ligger på rundt halvliteren, og generelt bruker bensinbiler litt mer enn dieselbiler.
Den gjerrigste bilen vi har kjørt i testrunden, er Honda Civic med 1,6 diesel. Den brukte kun 0,38 l/mil.
Konklusjon: 5
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.
VW Golf GTI er en meget god bil. Allsidigheten er noe av det som imponerer mest - den kan være en svært rask og sportslig bil eller kjøre som en avslappet og ganske så normal kompaktbil (krever adaptivt understell).
Kombinasjonen motor og DSG-automat er også svært god, og den har alt du måtte trenge av ytelser.
Samtidig er den avslepen når den sammenlignes med det kanskje nærmeste alternativet, Ford Focus ST. Vi smiler oftere i Forden, uten at det betyr at vi har noe håndgripelig å utsette på Golf GTIs kompaktramp-evner.
Les også:
Slik var den forrige VW Golf GTI
Slik var fjerde generasjon VW Golf GTI
Top Gears Richard Hammond kjører første generasjon VW Golf GTI
Denne saken ble første gang publisert 12/06 2013, og sist oppdatert 15/01 2024.