Prøvekjørt: Bentley Bentayga S

Bare musikkanlegget koster 95 000 kroner

Det er ikke hver dag man kjører en bil med et musikkanlegg på 2200 watt. 

Pluss ikon
<b>I TOPPKLASSE:</b> Komfort i toppklasse med nær sagt uendelige innstillingsmuligheter. 
I TOPPKLASSE: Komfort i toppklasse med nær sagt uendelige innstillingsmuligheter.  Foto: Martin Jansen
Først publisert

Bentley hadde rekordomsetning i fjor og driftsresultatet økte med nesten én milliard pund sammenlignet med 2018. I fjor leverte Bentley for første gang over 15 000 biler i løpet av ett år.

Mye av forklaringen på de gode resultatene er SUV-en Bentayga som står for rundt 40 prosent av salget.

Mange av Bentayga-ene som selges er plug in-hybriden, som har en treliters V6-bensin i par med en 94 kW elmotor. Total effekt: 449 hestekrefter og 700 Nm.

Les også: Her finner du Vi Menn Bils prøvekjøring av Bentley Bentayga Hybrid

Det er en nydelig bil å kjøre, men etter å ha prøvekjørt S-versjonen med V8-motor, så er det liten tvil om hvilken motorisering som kler bilen best.

Forsvinner neste år

I februar i år kunngjorde Bentley at de vil stanse produksjonen av den mektige W12-motoren i april neste år.

Les også: En enestående opplevelse: Bentley Continental GT Speed prøvekjørt

<b>KRAFTFULL:</b> Fireliters V8-motor med twinturbo i kombinasjon med en åttetrinns automatkassa fra ZF sørger for at Bentley Bentayga S har overflod av krefter. 
KRAFTFULL: Fireliters V8-motor med twinturbo i kombinasjon med en åttetrinns automatkassa fra ZF sørger for at Bentley Bentayga S har overflod av krefter.  Foto: Martin Jansen

Deretter er det V8-motoren som vil toppe motorutvalget - helt til også den blir faset ut, noe som trolig vil skje innen 2030 da Bentley etter planen skal være helt elektriske.

Da vil man kanskje savne V8-motorens dype brummingen og eksosanleggets litt fornemme buldring.

Antikrengning

S-versjonen ble introdusert i 2021 og er sportsversjonen av Bentayga. 550 hestekrefter og et dreiemoment på 770 Nm sørger for en overflod av krefter og en svært uanstrengt kjøreopplevelse til tross for at bilen veier 2,4 tonn.

<b>S-SPESIFIKT:</b> Blackline-spesifikasjoner er standard på Bentayga S som også har sportsunderstell og sportseksos. 
S-SPESIFIKT: Blackline-spesifikasjoner er standard på Bentayga S som også har sportsunderstell og sportseksos.  Foto: Martin Jansen

Det er imidlertid over 200 kilo mindre enn hybriden, noe som merkes på svingete landevei. Det hjelper også at S-modellen har sportsunderstell med mulighet for noe strammere demping.

Luftfjæring med tre kamre er standard, men sammenlignet med standard Bentayga V8 er luftfjæringen i S-modellen opptil 15 prosent strammere i sportsmodus. Elektronisk styrte stabilisatorstag (Bentley Dynamic Ride) er standard.

Dette antikrengesystemet drives av et 48-system, som i løpet av 0,3 sekunder kan sende opptil 1300 Nm dit det trengs for å motvirke krengning og gi dekkene mest mulig kontakt med underlaget.

Resultatet er en bil som oppfører seg langt mer smidig på svingete vei enn det størrelsen og vekten skulle tilsi.

<b>KONTRAST:</b> Alcantara i to toner. Det som ser ut som karbon er ekte karbon.  
KONTRAST: Alcantara i to toner. Det som ser ut som karbon er ekte karbon.   Foto: Martin Jansen

Ekte karbon

Versjonen vi prøvekjørte har også en All Terrain-pakke til 52 000 kroner, som omfatter fire offroad-modus, beskyttelsesplater og evnen til å vade i 50 centimeter dypt vann.

Bortsett fra den velkomne brummingen fra drivlinjen er det ytterst fredelig inne i Bentayga S, til tross for at den ruller på 22-tommere.

<b>PLASS:</b> Dype og myke matter på gulvet og masse plass . 
PLASS: Dype og myke matter på gulvet og masse plass .  Foto: Martin Jansen

Sorte elementer utvendig, såkalt Blackline Specification er standard på S-versjonen. På bilen vi prøvekjørte er luftkanaliseringen foran, sidelistene og innrammingen av enderørene i karbon - 92 000 kroner ekstra. Det som ser ut som karbon i cockpiten er faktisk karbon og ikke en imitasjon slik det er vanlig i langt rimeligere biler.

Møkkete kamera

Store deler av interiøret er i tofarget Alcantara og sittekomforten er som forventet i absolutt toppklasse både foran og bak. Gigantiske berøringsskjermer har ikke inntatt Bentley ennå.

Den eneste berøringsskjermen i Bentayga er tvert om ganske liten, men er krystallklar og har 3D-visning og egne Bentley-effekter.

<b>FINPUSSET HYLLEVARE:</b> Multimediasystemet et hentet fra VW-konsernets hyller, men er finpusset med Bentley-detaljer.
FINPUSSET HYLLEVARE: Multimediasystemet et hentet fra VW-konsernets hyller, men er finpusset med Bentley-detaljer. Foto: Martin Jansen

Eiere av biler fra VW-konsernet vil trolig kjenne igjen noen av knappene, men de er finpusset til Bentley-standard i Bentayga.

Det trekker litt ned at ryggekamerat i dårlig vær blir like grisete som i en folkelig VW-modell. Her burde Bentley ha kommet opp med en løsning som Mercedes der kameraet er beskyttet av et lokk når det ikke er i bruk.

<b>LAST:</b> Bagasjerommet på 484 liter er ikke enormt - bilens størrelse tatt i betraktning. Bentayga S kan imidlertid leveres med hengerfeste. 
LAST: Bagasjerommet på 484 liter er ikke enormt - bilens størrelse tatt i betraktning. Bentayga S kan imidlertid leveres med hengerfeste.  Foto: Martin Jansen

Masse utstyr

Bentley Bentayga S koster fra rundt 2,9 millioner kroner i Norge, men bilen vi prøvekjørte har masse ekstrautstyr med prislapper som signaliserer luksus og tykke lommebøker. Det er ikke hver dag man kjører en bil med et musikkanlegg til 95 000 kroner. Det er levert av Naim, har 19 høyttalere og leverer 2200 watt.

FOLKELIG: Også ryggekameraet på luksusbiler blir møkkete i dårlig vær.
FOLKELIG: Også ryggekameraet på luksusbiler blir møkkete i dårlig vær. Foto: Martin Jansen
FORVENTER MER: I en Bentley forventer man seg litt mer enn et baksetearmlenet som dette.
FORVENTER MER: I en Bentley forventer man seg litt mer enn et baksetearmlenet som dette. Foto: Martin Jansen

Og det er mer. Komforseter: 61 100 kroner- En dose karbonfiber innvendig og utvendig: 136 000 kroner. Mulliner-spesifikasjoner: 81 000 kroner. Diverse elektronisk førerstøtte som head up-display, nattsyn og adaptiv cruisekontroll: 91 000 kroner.

Heldigvis koster de myke, vevede mattene bare 7000 kroner, hengerfestet 15 000 kroner og LED-velkomstlysene lusne 12 000 kroner. Alt ekstrautstyret bidrar til at testbilen ender opp med en sluttpris på 4 558 647 kroner.

FIREHJULSTREKK: Bentayga S har permanent firehjulstrekk med 40:60-oppsett. Den kan også leveres med en all terrain-pakke som blant annet omfatter et eget snømodus.
FIREHJULSTREKK: Bentayga S har permanent firehjulstrekk med 40:60-oppsett. Den kan også leveres med en all terrain-pakke som blant annet omfatter et eget snømodus. Foto: Martin Jansen

Det finnes sikkert en del mennesker som synes Bentayga-en er prangende, men bilen bør ønskes varmt velkommen. Riktignok tar den stor plass, men eierne av Bentayga S bidrar hver med rundt én million kroner i statskassa i form av engangsavgift.

TEKNISKE DATA

Motor, cm³: 3996

Effekt, hk ved o/min: 550/6000

Dreiemoment, Nm ved o/min: 770/2000-4500

Egenvekt, kg: 2407

Lengde/bredde/høyde, cm: 514/200/172

Akselavstand. cm: 300

Maks bakkeklaring, cm: 24

Vadedybde, cm: 50

Bagasjerom, liter: 484

Tilhengervekt, kg: 3500

Standard dekkdimensjon: 285/45 R21

Forbruk, l/mil WLTP: 1,3

CO2-utslipp, g/km WLTP: 294

0–100 km/t, fabrikk, sek: 4,5

Toppfart, km/t: 290

Pris fra, kr: 2 839 265

Pris testbil, 4 558 467

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn