Førsteinntrykk: Audi RS6 Avant GT
Den ekstremt heftige familiebilen signaliserer at en æra går mot slutten
Spesialversjonen Audi RS6 Avant GT topper RS-familien, men er samtidig et signal om at en æra går mot slutten.
Da Audi RS2 stasjonsvogn ble lansert i 1994 var det et temmelig vilt påfunn fra konservative Audis side, selv om S2 allerede hadde varslet en dreining i profilen.
Med en femsylindret, 2,2 liters turbomotor med 315 hestekrefter og en 0-100-sprint på 5,2 sekunder var RS2 Avant verdens raskeste i sitt slag.
Les også: Her finner du det meste vi har skrevet om Audi RS
I 1999 fikk den selskap av Audi RS4 Avant som var det første produktet helt og holdent produsert av quattro GmbH, forløperen til Audi Sport GmbH.
I 2002 var det klart for RS6, som både sedan og stasjonsvogn, begge med V8 biturbo som produserte 450 hk.
I 2008 kom andre generasjon RS6, versjonen som i historiske kontekst kanskje er den villeste av RS6-generasjonene: Med en femliters V10 biturbo med 580 hk og 650 Nm var den sterkere enn superbilen R8.
I 2019 var det klart for fjerde og foreløpig siste generasjon RS6. Under panseret sitter en fireliters V8-biturbo som leveres 600 hestekrefter og 800 Nm. 0-100 km/t: 3,6 sekunder.
Den har også fått selskap av en Performance-versjon der det er hentet ut 630 hk og 850 Nm. Den skal greie 0-100-sprinten på 3,4 sekunder.
Les også: Test: Audi RS6 Avant: Den kan fremstå som noe av det minst politisk korrekte man kan se for seg
Skreller av vekt
Nå er tiden kommet for å skvise sitronen ytterligere. I løpet av våren kommer spesialversjonen Audi RS6 Avant GT.
Designet er inspirert av læringsprosjektet RS6 GTO fra 2020, som på sin side var inspirert av banebilen Audi 90 quattro IMSA GTO. GT-versjonen har ikke større motor enn RS Performance. Det dreier seg fortsatt om 630 hestekrefter og 850 Nm, som ikke akkurat er beskjedent.
Større turboladere bidrar til at den er ett tidel raskere fra 0-100 enn Performance-versjonen. GT-utgaven er også 15 kilo lettere, blant annet grunnet mer bruk av karbon. Den har som første bil i RS-historien panser i utelukkende karbon.
RS6 Performance kommer med adaptivt sportsunderstell med Dynamic Ride Control. GT-versjonen kommer i stedet med manuelt justerbare dempere. De skreller også av litt vekt sammenlignet med adaptive dempere, og medfører også at GT-versjonen er senket ytterligere 10 millimetere.
– Coilover-demperne gjør bilen veldig dynamisk, men ikke for hard, sier produktsjef Nils Fischer.
GT-versjonen har også stivere stabilisatorstag, men som RS6 Performance kommer den med en senterdifferensial som besørger 40:60-fordeling av kreftene på henholdsvis front- og bakakselen. Ved slipp vil mer av kreftene automatisk sendes til akselen med best grep.
70 prosent kan sendes fremover, hele 85 prosent bakover, noe som blant annet skal motvirke understyring når grensene utfordres. Karbonkeramiske bremser er standard i likhet med en åttetrinns tiptronic-girkasse.
For å skille GT-versjonen fra andre RS-modeller er sportsdifferensialen på bakakselen spesialtunet for GT-utgaven, noe som primært kan merkes i Performance-modus. Lar du deg ikke overbevise av de justerbare demperne, så kan bilen leveres med det RS-spesifikke adaptive understellet eller adaptiv luftfjæring tunet for RS.
Begrenset antall
Kun 660 stykker skal bygges ved fabrikken i Böllinger Höfe og noen av dem vil finne veien til Norge. Prisen er ikke klar, men den koster fra 290 000 euro i Tyskland.
De heldige eierne får sitt nummer inngravert på senterkonsollen, som de kan nyte fra bøteseter i karbon kledd med skinn og kunststoffet Dinamica.
Det svarte interiøret er pyntet med fargekombinasjonen rød og kobber samt andre GT-eksklusive detaljer.
Også utvendig kommer den med eksklusive elementer. I tillegg til panseret er også sideskjørt og frontfanger/leppe i karbon.
Utformingen av diffusoren gjør at bilen ser bredere ut og den solide vingen helt bakerst på taket er inspirert av motorsport. Takrails-ene er fjernet for å gi bilen et lavere og mer strømlinjeformet utseende.
GT kommer standard med 22-felger der du kan velge mellom flere eksklusive versjoner. De er kledd med Continental Sport Contact 7-lavprofil i dimensjonen 285/30 R22. Bilen kommer i utgangspunktet i Arkona White-lakk med dekaler i Audi Sport-fargene svart, grå og rød. Med denne kombinasjonen vil felgene være i høyglanset hvit.
Alternativt kan dekalene i svart og grått erstattes med andre nyanser i svart og grått, i kombinasjon med felger i enten høyglanset svart eller matt-svart.
Farvel til bensinmotoren?
Spesialversjoner er gjerne signal om at en modell er ved veis ende, og RS6 Avant GT kan være siste RS6 med forbrenningsmotor. Audi skal ikke lansere modeller med forbrenningsmotor etter 2026 og det gjelder RS-modellene også. Neste RS6 blir dermed trolig helt elektrisk
Tekniske data
Motor: 4.0 TFSI twinturbo
Sylindre: 8
Effekt, hk/kW: 630/463
Dreiemoment, Nm: 850
Egenvekt, kg: 2060
Lengde/bredde/høyde, cm: 500/195/148
Bagasjerom, liter: 565 - 1680
Standard dekkdimensjon: 285/30 R22
Forbruk, l/mil (WLTP): 1,22
CO2-utslipp, g/km: 277
0–100 km/t, sek: 3,3
0-200 km/t, sek: 11,5
Toppfart, km/t: 305
Pris fra, euro: 290 000
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 13 2024