Førsteinntrykk: Audi RS6 Avant GT

Den ekstremt heftige familiebilen signaliserer at en æra går mot slutten

Spesialversjonen Audi RS6 Avant GT topper RS-familien, men er samtidig et signal om at en æra går mot slutten. 

Rir inn i solnedgangen: Spesialversjonen Audi RS6 Avant GT blir trolig siste RS6 med forbrenningsmotor. Fra 2026 skal Audi kun introdusere elektriske biler. Det er dårlig nytt dersom man elsker heftige Audi-er med forbrenningsmotor - gjerne av litt røslig kaliber
Rir inn i solnedgangen: Spesialversjonen Audi RS6 Avant GT blir trolig siste RS6 med forbrenningsmotor. Fra 2026 skal Audi kun introdusere elektriske biler. Det er dårlig nytt dersom man elsker heftige Audi-er med forbrenningsmotor - gjerne av litt røslig kaliber Foto: Produsent
Først publisert Sist oppdatert

Da Audi RS2 stasjonsvogn ble lansert i 1994 var det et temmelig vilt påfunn fra konservative Audis side, selv om S2 allerede hadde varslet en dreining i profilen.

Med en femsylindret, 2,2 liters turbomotor med 315 hestekrefter og en 0-100-sprint på 5,2 sekunder var RS2 Avant verdens raskeste i sitt slag.

Les også: Her finner du det meste vi har skrevet om Audi RS

Innledet æraen: Audi RS2 Avant
Innledet æraen: Audi RS2 Avant Foto: Produsent

I 1999 fikk den selskap av Audi RS4 Avant som var det første produktet helt og holdent produsert av quattro GmbH, forløperen til Audi Sport GmbH.

I 2002 var det klart for RS6, som både sedan og stasjonsvogn, begge med V8 biturbo som produserte 450 hk.

I 2008 kom andre generasjon RS6, versjonen som i historiske kontekst kanskje er den villeste av RS6-generasjonene: Med en femliters V10 biturbo med 580 hk og 650 Nm var den sterkere enn superbilen R8.

Sleeper: Litt avhengig av hvilken vinkel man ser den fra, så er andre generasjon en såkalt "sleeper". V10 biturbo med 580 hestekrefter var ville saker i 2008.
Sleeper: Litt avhengig av hvilken vinkel man ser den fra, så er andre generasjon en såkalt "sleeper". V10 biturbo med 580 hestekrefter var ville saker i 2008. Foto: Sagmeister Photography

I 2019 var det klart for fjerde og foreløpig siste generasjon RS6. Under panseret sitter en fireliters V8-biturbo som leveres 600 hestekrefter og 800 Nm. 0-100 km/t: 3,6 sekunder.

Generasjoner: Første generasjon RS6 sammen med fjerde og foreløpig siste generasjon RS6
Generasjoner: Første generasjon RS6 sammen med fjerde og foreløpig siste generasjon RS6 Foto: Sagmeister Photography

Den har også fått selskap av en Performance-versjon der det er hentet ut 630 hk og 850 Nm. Den skal greie 0-100-sprinten på 3,4 sekunder.

Les også: Test: Audi RS6 Avant: Den kan fremstå som noe av det minst politisk korrekte man kan se for seg

Skreller av vekt

Nå er tiden kommet for å skvise sitronen ytterligere. I løpet av våren kommer spesialversjonen Audi RS6 Avant GT.

Designet er inspirert av læringsprosjektet RS6 GTO fra 2020, som på sin side var inspirert av banebilen Audi 90 quattro IMSA GTO. GT-versjonen har ikke større motor enn RS Performance. Det dreier seg fortsatt om 630 hestekrefter og 850 Nm, som ikke akkurat er beskjedent.

Inspirasjonskilder: Designen er inspirert av lærlingprosjektet RS6 GTO fra 2020 og banebilen Audi 90 quattro IMSA GTO (bakerst).
Inspirasjonskilder: Designen er inspirert av lærlingprosjektet RS6 GTO fra 2020 og banebilen Audi 90 quattro IMSA GTO (bakerst). Foto: Produsent

Større turboladere bidrar til at den er ett tidel raskere fra 0-100 enn Performance-versjonen. GT-utgaven er også 15 kilo lettere, blant annet grunnet mer bruk av karbon. Den har som første bil i RS-historien panser i utelukkende karbon.

RS6 Performance kommer med adaptivt sportsunderstell med Dynamic Ride Control. GT-versjonen kommer i stedet med manuelt justerbare dempere. De skreller også av litt vekt sammenlignet med adaptive dempere, og medfører også at GT-versjonen er senket ytterligere 10 millimetere.

Kvikkas: Bilen har samme antall krefter som RS6 Performance, men er bitte litt kvikkere fra null til hundre.
Kvikkas: Bilen har samme antall krefter som RS6 Performance, men er bitte litt kvikkere fra null til hundre. Foto: Produsenten

– Coilover-demperne gjør bilen veldig dynamisk, men ikke for hard, sier produktsjef Nils Fischer.

GT-versjonen har også stivere stabilisatorstag, men som RS6 Performance kommer den med en senterdifferensial som besørger 40:60-fordeling av kreftene på henholdsvis front- og bakakselen. Ved slipp vil mer av kreftene automatisk sendes til akselen med best grep.

70 prosent kan sendes fremover, hele 85 prosent bakover, noe som blant annet skal motvirke understyring når grensene utfordres. Karbonkeramiske bremser er standard i likhet med en åttetrinns tiptronic-girkasse.

Begrenset opplag: Det skal kun bygges 660 eksemplarer av GT-versjonen som får unike detaljer innvendig som utvendig. Noen av de 660 bilene finner veien til Norge.
Begrenset opplag: Det skal kun bygges 660 eksemplarer av GT-versjonen som får unike detaljer innvendig som utvendig. Noen av de 660 bilene finner veien til Norge. Foto: Produsent

For å skille GT-versjonen fra andre RS-modeller er sportsdifferensialen på bakakselen spesialtunet for GT-utgaven, noe som primært kan merkes i Performance-modus. Lar du deg ikke overbevise av de justerbare demperne, så kan bilen leveres med det RS-spesifikke adaptive understellet eller adaptiv luftfjæring tunet for RS.

Bøtteseter: Karbonseter i bøtteform kledd med Dinamica.
Bøtteseter: Karbonseter i bøtteform kledd med Dinamica. Foto: Produsent

Begrenset antall

Kun 660 stykker skal bygges ved fabrikken i Böllinger Höfe og noen av dem vil finne veien til Norge. Prisen er ikke klar, men den koster fra 290 000 euro i Tyskland.

De heldige eierne får sitt nummer inngravert på senterkonsollen, som de kan nyte fra bøteseter i karbon kledd med skinn og kunststoffet Dinamica.

Familiebil: Selv om GT egentlig er en superbil, så er familiebilkvalitetene ivaretatt. Baksetene har Iso
Familiebil: Selv om GT egentlig er en superbil, så er familiebilkvalitetene ivaretatt. Baksetene har Iso Foto: Produsent

Det svarte interiøret er pyntet med fargekombinasjonen rød og kobber samt andre GT-eksklusive detaljer.

Også utvendig kommer den med eksklusive elementer. I tillegg til panseret er også sideskjørt og frontfanger/leppe i karbon.

Utformingen av diffusoren gjør at bilen ser bredere ut og den solide vingen helt bakerst på taket er inspirert av motorsport. Takrails-ene er fjernet for å gi bilen et lavere og mer strømlinjeformet utseende.

Grove dimensjoner: Kraftig motorsport-inspirert vinge i forlengelsen av taket.
Grove dimensjoner: Kraftig motorsport-inspirert vinge i forlengelsen av taket. Foto: Produsent

GT kommer standard med 22-felger der du kan velge mellom flere eksklusive versjoner. De er kledd med Continental Sport Contact 7-lavprofil i dimensjonen 285/30 R22. Bilen kommer i utgangspunktet i Arkona White-lakk med dekaler i Audi Sport-fargene svart, grå og rød. Med denne kombinasjonen vil felgene være i høyglanset hvit.

Alternativt kan dekalene i svart og grått erstattes med andre nyanser i svart og grått, i kombinasjon med felger i enten høyglanset svart eller matt-svart.

Pris: Den norske prisen på bilen er ikke klar, men den vil koste fra 290 000 euro i Tyskland.
Pris: Den norske prisen på bilen er ikke klar, men den vil koste fra 290 000 euro i Tyskland. Foto: Produsent

Farvel til bensinmotoren?

Spesialversjoner er gjerne signal om at en modell er ved veis ende, og RS6 Avant GT kan være siste RS6 med forbrenningsmotor. Audi skal ikke lansere modeller med forbrenningsmotor etter 2026 og det gjelder RS-modellene også. Neste RS6 blir dermed trolig helt elektrisk

Tekniske data

Motor: 4.0 TFSI twinturbo

Sylindre: 8

Effekt, hk/kW: 630/463 

Dreiemoment, Nm: 850

Egenvekt, kg: 2060

Lengde/bredde/høyde, cm: 500/195/148

Bagasjerom, liter: 565 - 1680

Standard dekkdimensjon: 285/30 R22

Forbruk, l/mil (WLTP): 1,22

CO2-utslipp, g/km: 277

0–100 km/t, sek: 3,3

0-200 km/t, sek: 11,5

Toppfart, km/t: 305

Pris fra, euro: 290 000

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 13 2024