BMW M3
To doble eksosutblås, brede skjermer og markante former. Den nye M3 synes godt.
Du kan selv justere understell, styring, ESP-systemet og motorens karakter fra førerplassen.
Den åpne fronten forer V8-motoren med mye luft.
BMW lover mye moro i den nye M3. Men den skal også være komfortabel nok til langturer.
Kun vinduer, lykter, dører og bakluke er identisk med en vanlig 3-Serie.
Vi venter i spenning på hvordan den første V8-motoriserte M3 oppleves.
Vi antar at lyden fra en V8 på 8300 o/min vil høres ganske grei ut fra disse eksosrørene.
M3 er en oppvisning i svulmende former der funksjonen har diktert utseendet.
Taket er av karbonfiberarmert plast, og veier fem kilo mindre enn et tilsvarende i stål. Dette er viktig når vekten er så høyt oppe.
18-tommere er standard skodd med 245/30-dekk foran og 265/40-dekk bak.
Kulen på panseret måtte til for at de skulle få plass til V8´en. At det ser veldig gromt ut, får vel kalles en bonus.
M3-speil har den selvsagt fått.
Du skal ikke være i tvil om at dette er en M3. Lufteslissene i forskjermene slipper ut luften fra motorrommet.
Den lette V8´en er kompakt, og gjør at tyngdepunktet i bilen havner så nær midten som overhodet mulig.
Det er kanskje ikke spesielt interessant i en bil som dette, men om du lurer så tar bagasjerommet unna 400 liter.
Mer informasjon av underordnet interesse: forbruket er 1,24 liter på mila ved blandet kjøring, og CO2-utslippet er 295 g/km. Dette er ingen avgiftsvinner.
Førermiljøet er som ventet i en M-modell fra BMW; ryddig og oversiktig, med noen ekstra knapper her og der.
Selv om speedometeret er gradert til 330 km/t, er toppfarten på sedvanlig vis begrenset til 250 km/t.
De dype setene skal gi nyttig støtte når bilen virkelig kjøres.
De to i baksetet skal også ha det greit underveis.
Denne saken ble første gang publisert 11/04 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.
Les også
Les alt om: