Vårklargjøring av båten:

Våre beste tips for båtpussen

Vårt aller beste tips er det sannsynligvis for sent å gjøre noe med: Ta båtpussen om høsten. Men fatt mot! Har du en jobb å gjøre før båten er sommerklar, kan du finne trøst i våre beste tips for båtpussen.

Pluss ikon
<b>PUSS-PUSS:</b> Kanskje det ikke blir en suss, men i alle fall et veldig fint og blankt resultat når det er vasket, rubbet og polert etter alle kunstens regler. 
PUSS-PUSS: Kanskje det ikke blir en suss, men i alle fall et veldig fint og blankt resultat når det er vasket, rubbet og polert etter alle kunstens regler.  Foto: Vi Menn Båt
Sist oppdatert

Skrog

<b>HJELPEMIDLER:</b> Spesialprodukter og maskinverktøy gjør jobben enklere. 
HJELPEMIDLER: Spesialprodukter og maskinverktøy gjør jobben enklere.  Foto: Vi Menn Båt

Hvis ikke groe og skjell er fjernet på høsten, har du en langdryg jobb foran deg. Høytrykksspyler, kost og grove børster, samt eventuelle spesialmidler er viktig.

Skitt på skrog og dekk sitter bedre når det har stått gjennom vinteren. Påføring og bearbeiding med skrogrens, spyling med høytrykksspyler, skrubbing med rene koster gjør jobben enklere. Skyll grundig, gjerne underveis.

Når båten er tørr, er det smart å skarpe vekk eller pusse ned gammelt bunnstoff. Plansliper gjør jobben enklere på store båter.

Skrogsidene blir finere med polering. Trenger de en grundig rens kan du vurdere rubbing først. Bruk påføringsredskap egnet til formålet. Dernest er det tid for polering. En poleringsmaskin vil lette både rubbing og polering, særlig på større båter. Har du tid og ork kan et lag med hard voks gi en beskyttende finish.

Bunnstoff

<b>BARE RØR:</b> En vanlig feil er at man ikke rører om i bunnstoffet ofte nok. 
BARE RØR: En vanlig feil er at man ikke rører om i bunnstoffet ofte nok.  Foto: Produsenten

Vent til overflaten er helt tørr. Sjekk at du har korrekt type bunnstoff. Det er særlig viktig for aluminiumsbåter og RIB. Der kreves som regel spesialprodukter.

Merk opp vannlinjen med markeringsteip og dekk til områder som ikke skal få bunnstoff på seg. Bruk pensel og/eller rulle som er egnet for bunnstoff. Følg anvisninger om antall strøk og tørketid. Sjøsett båten i anbefalt tidsperiode etter tørking.

Andre deler under vannlinjen som trimplan, drev og propell kan settes inn med egnet spesialmiddel for å unngå tilgroing i løpet av sesongen.

Unngå disse tabbene

Ifølge utstyrsleverandør Jotun er dette noen av de viktigste feilene vi gjør under båtpussen:

Temperatur: Sjekk at lufttemperaturen er høy nok til å starte påføring av bunnstoff. Husk at overflatetemperaturen kan være lavere enn lufttemperaturen.

Sollys: Du bør ikke male i direkte sollys. Vent heller til solen har dreid og overflaten er i skyggen.

Værmelding: Sjekk ikke bare for arbeidsperioden, men også for tørketiden.

Røre: Aktive virkestoff i bunnstoff har høy egenvekt. Rør jevnlig under påføringen. Bunnstoff har ulike produksjonsnummer og det kan forekomme nyanseforskjeller. Rådet er å blande bokser med ulike nummer.

Overmaling: Temperatur og luftfuktighet styrer hvor fort du kan legge på neste strøk. Planlegg arbeidet slik at du kan holde deg i riktige intervaller.

Ta vare på kalesjen

Hvis kalesjen ikke lenger er helt som ny, finnes det selvsagt spesialmidler for å rengjøre, fjerne vanskelige flekker og impregnere denne.

Utstyrsleverandøren Jotun har følgende råd for en mer eller mindre skitten kalesje. Fremgangsmåten vil være relativt lik for andre rengjøringsmidler, men les alltid bruksanvisningen.

Du starter med å skylle kalesjen med ferskvann og fjerner det som sitter løst. Bruk Textile cleaner for vanlig vask, blandes ut 1:3 med ferskvann. Kan brukes ufortynnet ved behov. Spray eller hell forsiktig på overflaten, skrubb med svamp eller børste. Skyll med ferskvann, gjenta behandlingen ved behov. Hvis kalesjevinduene er skitne, anbefaler Jotun vask med Textile Cleaner fortynnet 1:20.

Gjenstridige merker eller skitt kan behandles med Textile PowerClean. Det skal bare brukes på fargeekte tekstiler. Siden produktet inneholder klor, må man bruke verneutstyr og utvise forsiktighet ved bruk. Følg instruksjonene på produktet.

Så lar du kalesjen tørke godt, husk at sømmer har flere lag med stoff og trenger lenger tørketid. Til slutt vil påføring av kalesjeimpregnering beskytte mot vanninntrengning og gjøre det lettere å holde kalesjen ren gjennom sesongen.

Motor

<b>AV MED LOKKET:</b> Ingen vårklargjøring av motoren uten at motordekslet må av. 
AV MED LOKKET: Ingen vårklargjøring av motoren uten at motordekslet må av.  Foto: Vi Menn Båt

Moderne innenbordsmotorer og store utenbordsmotorer overlates i stadig større grad til proffe verksteder. Mindre og eldre utenbordsmotorer kan fortsatt stelles selv.

Nordmenn har aversjon mot å lese instruksjonsbøker, men gjør absolutt det med tanke på vedlikehold og klargjøring av motoren.

<b>HUSK CHOKE:</b> På eldre motorer er det viktig <br/>å bruke choke når båten skal kaldstarters. 
HUSK CHOKE: På eldre motorer er det viktig
å bruke choke når båten skal kaldstarters. 
Foto: Terje Bjørnsen

Skifte av plugger, filtre og girolje, samt motorolje for firetakter er standardprosedyre for vårstellet. Sørg for at du har ALT
du trenger før du setter i gang. Når delene ligger strødd søndag formiddag, er det veldig irriterende å finne ut at du mangler akkurat den ene, viktige detaljen.

Sjekk slanger, overføringer og festeanordninger i og rundt motoren. En liten dose fuktfortrenger som WD40 på kontaktpunkter er smart.

Batteriet ble sikkert ladet ved sesongslutt, ladet en gang i vinter og er toppladet og rengjort når du setter det om bord? Hvis ikke er dette feilkilde nummer 1 til eventuelle oppstartsproblemer.

Sjekk dette hvis motoren ikke starter:

Vi holder oss fortsatt på gjennomførbart nivå for folk flest med relativt små båter med påhengsmotor. Virker ikke dette, vil trolig de fleste finne tiden moden for å bringe motoren til verksted.

Du har vel husket choken? Ja, vi vet at det er elementært, men siden det er minst 30 år siden choke forsvant ut av personbilene, er det fort gjort å glemme den i oppstarts­iveren.

Pump gummiblæra på bensinslangen til den blir hard. Sjekk dessuten lufteskruen på tanken. Den må være åpen for at trykket skal kunne utlignes – er den stengt, blir det vakuum i tanken, og bensinen vil nødig forlate den.

<b>OFRER SEG:</b> Offeranoder på motoren skal byttes når de ser slik ut. 
OFRER SEG: Offeranoder på motoren skal byttes når de ser slik ut.  Foto: Vi Menn Båt

Vær obs på E10-bensin fra i fjor

En ny utfordring er at E10-bensin ble innført i 2023. Den er mer utsatt for å tiltrekke seg fuktighet og vann, og ifølge bransjeorganisasjonen Norboat blir det mer bundet i bensinen jo lengre den står. Dermed kan langtidslagring av E10 drivstoff være problematisk.

Hos Suzuki sier salgs, markeds og produktsjef Stein Harald Jørgensen at man med relativt små tilpasninger trygt kan kjøre med E10-bensinen på tanken. Det beste er å ta forholdsregler før motoren vinterlagres, men du kan også gjøre tiltak før motoren tas i bruk.

<b>IKKE SMART:</b> Langvarig lagring av E10-bensin kan være problematisk. Det betyr noen sjekkpunkter før du kjører etter vinteren.
IKKE SMART: Langvarig lagring av E10-bensin kan være problematisk. Det betyr noen sjekkpunkter før du kjører etter vinteren. Foto: Terje Bjørnsen

– Ved slutten av sesongen anbefaler vi nå våre kunder som har båt med fast tank å kjøre tanken så tom som mulig. Dessuten at motorens drivstoffsystem dreneres eller konserveres, eksempelvis ved litt kjøring med alkylatbensin, før båter med innebygget tank legges i opplag, forklarer Jørgensen.

– Har man løs tank, så kobler man motoren fra tanken og kjører motoren tom for bensin, altså til den stopper. Eller man kan kjøre litt alkylat bensin gjennom motoren før opplag.

– Kast det som er igjen av gammel bensin på løs tank. På våren fyller man fersk bensin og bytter drivstoffilter enten man har innebygd eller løs tank.

Litt større båter har gjerne elstart av motoren. Hvis den ikke fungerer, må du sjekke at det er strøm på batteriet. Hvis det er strøm på batteriet, men det likevel ikke er tegn til liv, kan du sjekke om det er god kontakt mellom batteripol og kabel.

Vi nærmer oss komfortgrensa for mange moderne mennesker, men du greier kanskje dette også: Ta av hetta til tennpluggen og skru ut pluggen. Sett pluggen i hetta og legg den mot godset til motoren. Pass fingrene! Dra i snora, eller vri om nøkkelen ved elstart (det er enklest om man er to). Gjør dette med alle tennplugger, én og én. Om du ikke får gnist, bytt tennplugg.

RIB og aluminium

<b>RIB:</b> Den delen av pongtongen som ligger i vannet skal ha eget bunnstoff.
RIB: Den delen av pongtongen som ligger i vannet skal ha eget bunnstoff.

Det aller meste av vedlikehold på en aluminiumsbåt handler om å beskytte mot galvanisk korrosjon. Derfor er det viktig at du bruker bunnstoff spesialutviklet for aluminium. Et kobberbasert bunnstoff på en båt eller et drev av aluminium gjør raskt skade, men bunnstoffprodusentene har gode alternativ for aluminium.

Det viktigste og første steget er en godt utført epoksygrunning, som påføres en sandblåst og avfettet overflate for best mulig feste. Epoksygrunningen kan gjerne males på noen centimeter høyere enn bunnstoffet. Dessuten er det helt sentralt å sjekke, eventuelt bytte offeranoder på aluminiumsbåter.

– Den beste måten du beskytter båten mot galvanisk korrosjon er å sørge for at båt, motor og eventuelt tilbehør har velfungerende offeranoder. Det sier Peter Nikula, teknisk ansvarlig for aluminiumsbåtmerket Alukin. Han fremhever betydningen av nye offeranoder.

Skal du montere elektrisk utstyr om bord i en aluminiumsbåt er det nødvendig med solid materialkunnskap: – Kjøp elektriske detaljer om bord som holder høy kvalitet og bruk fagfolk med maritim erfaring, tipser Peter Nikula.

RIB-er krever annen oppfølging enn glassfiberbåt. Sjekk at det ikke er hull i pongtongene. Små hull kan du fikse selv med de medfølgende lappesakene. Om du ikke har lappesaker, pass på at du får rett type til det materialet som er i pongtongene i din båt. Større hull må repareres av fagfolk.

Sjekk sammenføyningene mellom skroget og pongtongene. Disse er limt eller festet med en type skinner. Du vil se om noe er galt.

– Bruk dessuten bunnstoff til den delen av pongtongene som ligger i vann. Du skal bruke et spesialmiddel beregnet for pongtonger, sier Morten Eikeland hos Capelli-forhandleren Risør Båtsenter..

Ny motor på gammel båt

<b>GAMMEL BÅT, NY MOTOR:</b> En lett fire­takter gir nytt liv til en gammel skjærgårdsjeep. 
GAMMEL BÅT, NY MOTOR: En lett fire­takter gir nytt liv til en gammel skjærgårdsjeep.  Foto: Terje Bjørnsen

På et eller annet tidspunkt er det slutt for den gamle utenbordsmotoren og da er re­motorisering et alternativ. Her er noen sjekkpunkter:

Båten bør dekke bruksområdet ditt og være i god nok stand i minst 3 år. Ellers er det som regel bedre økonomi å bytte til en annen båt, enn bare motor.

Vekt er en viktig faktor, særlig på eldre båter konstruert for totaktere. Er den nye motoren vesentlig tyngre enn den gamle, kan det for eksempel bety dårligere akselerasjon, eller at den ikke planer.

Velg riktig erstatningsmotor, både med tanke på effekt i forhold til båtens spesifikasjoner og utstyr. Elektrisk start, batteri, powertrim, nye instrumenter og funksjoner er verdt å tenke på med ny motor.

Sjekk flere produsenter og forhandlere. Det kan være stor forskjell på vekt for ulike motormerker i samme effektklasse. Og pristilbud fra flere leverandører blir aldri feil.

Denne saken ble første gang publisert 25/03 2024, og sist oppdatert 25/03 2024.

Les også