Gjør båten sommerklar
Rask og enkel vårpuss
Når påhengsmotoren ikke starter, bunnstoff, vedlikehold av aluminiumsbåt, hvordan ta vare på kalesjen og tabbene du må unngå: Vi har samlet våre beste tips til rask og enkel båtpuss.
Ja, det er den tiden på året igjen. Her er våre anbefalinger for et kjapt og ikke altfor arbeidskrevende vårstell av båten. Tipsene er i første rekke myntet på de med mindre båter og utenbordsmotor, men kan ofte anvendes på større båter også.
Skrog
De fleste har vært flinke og gjort en bra jobb med båten på høsten. Da er ikke vaskejobben like arbeidskrevende. Gode hjelpere er høytrykksspyler, kost og grove børster, samt rengjøringsmidler egnet for båttype og byggemateriale.
Skitt på skrog og dekk sitter bedre når det har stått gjennom vinteren. Påføring og bearbeiding med skrogrens, spyling med høytrykksspyler, skrubbing med rene koster gjør jobben enklere. Skyll grundig, også underveis.
Når båten er tørr, er det smart å skrape vekk eller pusse ned gammelt bunnstoff. Plansliper gjør jobben enklere på store båter. På mindre båter holder det å gjøre jobben for hånd. Vask bunnen med et avfettingsmiddel før du jobber med våtslipepapir. Dypp papiret i lunkent vann og spyl med ferskvann underveis.
Skrogsidene blir finere med polering. Trenger de en grundig rens kan du vurdere rubbing først. Bruk påføringsredskap egnet til formålet. Dernest er det tid for polering. En poleringsmaskin vil lette både rubbing og polering, særlig på større båter. Se for øvrig testen av poleringsmaskiner i denne utgaven av Vi Menn Båt.
Bunnstoff
Vent til overflaten er helt tørr. Sjekk at du har korrekt type bunnstoff. Det er særlig viktig for aluminiumsbåter og RIB. Der kreves som regel spesialprodukter.
Merk opp vannlinjen med markeringstape og dekk til områder som ikke skal få bunnstoff på seg. Bruk pensel og/eller rulle som er egnet for bunnstoff. Sjekk at overflaten har en temperatur som ligger i det området produsenten anbefaler. Følg anvisninger om antall strøk og tørketid. Sjøsett båten i anbefalt tidsperiode etter tørking.
Andre deler under vannlinjen som trimplan, drev og propell kan settes inn med egnet spesialmiddel for å unngå tilgroing i løpet av sesongen.
Det er lite tilgroing i ferskvann, men noen bunnstoffprodusenter anbefaler likevel at båten grunnes mot vanninntrengning. I år lanserer Jotun Watershield, et bunnstoff uten biocider og tilpasset ferskvann. Det gir ifølge produsenten en hard og UV-beskyttet overflate for grunningen. En behandling skal tåle to sesonger.
Motor
Moderne innenbordsmotorer og store utenbordsmotorer overlates i stadig større grad til proffe verksteder. Men mindre og eldre utenbordsmotorer kan du fortsatt stelle selv. Se også artikkelen om hvordan du klargjør en liten påhengsmotor for sesongen i denne utgaven av Vi Menn Båt.
Skifte av plugger, filtre og girolje, samt motorolje for firetakter er standardprosedyre for vårstellet. Sørg for at du har alt du trenger før du setter i gang. Når delene ligger strødd er det veldig irriterende å finne ut at du mangler akkurat den ene, viktige detaljen.
Sjekk slanger, overføringer og festeanordninger i og rundt motoren. En liten dose fuktfortrenger som WD40 på kontaktpunkter er smart.
Om du ikke ladet og rengjorde batteriet ved sesongslutt er det ingen skam å gjøre det nå. Rengjør og spray som et minimum batteripoler og batteriklemmer med WD40 eller lignende. Dårlig batteri er største kilde til oppstartsproblemer ved sesongstart.
Motoren starter ikke
Disse tipsene gjelder små båter med påhengsmotor. Virker ikke dette, vil trolig de fleste finne tiden moden for å bringe motoren til verksted.
Det er bortimot umulig å starte en motor som har stått lenge uten å bruke choken. Ta frem brukermanualen og sjekk oppstartsrutinen for din motor. Det kan være stor variasjon fra gammel totakter til ny firetakter.
Dersom tanken har stått halvtom siden i fjor, er det stor fare for at det har dannet seg fukt i den. Kondens er en følge av temperatursvingninger. Skift ut den gamle bensinen. Filteret mellom tanken og motoren kan være en feilkilde.
Gummiblæra på bensinslangen, den som sørger for å bringe de første bensindråpene helt frem til motoren må pumpes til den blir hard. Sjekk dessuten lufteskruen på tanken. Den må være åpen for at trykket skal kunne utlignes. Er den stengt, blir det vakuum i tanken, og bensinen kommer ikke frem til motoren.
Hvis elstarten ikke fungerer, må du sjekke at det er strøm på batteriet. Hvis det er strøm på batteriet, men det likevel ikke er tegn til liv, kan du sjekke om det er god kontakt mellom batteripol og kabel.
Ta vare på kalesjen
Hvis kalesjen ikke lenger er helt som ny, finnes det selvsagt spesialmidler for å rengjøre, fjerne vanskelige flekker og impregnere denne. Utstyrsleverandøren Jotun har følgende råd for en mer eller mindre skitten kalesje. Fremgangsmåten vil være relativt lik for andre rengjøringsmidler, men les alltid bruksanvisningen.
Du starter med å skylle kalesjen med ferskvann og fjerner det som sitter løst. Bruk Textile cleaner for vanlig vask, blandes ut 1:3 med ferskvann. Kan brukes ufortynnet ved behov. Spray eller hell forsiktig på overflaten, skrubb med svamp eller børste. Skyll med ferskvann, gjenta behandlingen ved behov. Hvis kalesjevinduene er skitne, anbefaler Jotun vask med Textile Cleaner fortynnet 1:20.
Gjenstridige merker eller skitt kan behandles med Textile PowerClean. Det skal bare brukes på fargeekte tekstiler. Siden produktet inneholder klor, må man bruke verneutstyr og utvise forsiktighet ved bruk. Følg instruksjonene på produktet.
Så lar du kalesjen tørke godt, husk at sømmer har flere lag med stoff og trenger lenger tørketid. Til slutt vil påføring av kalesjeimpregnering beskytte mot vanninntrengning og gjøre det lettere å holde kalesjen ren gjennom sesongen.
Unngå disse tabbene:
Temperatur: Sjekk at lufttemperaturen er høy nok til å starte påføring av bunnstoff. Husk at overflatetemperaturen kan være lavere enn lufttemperaturen.
Sollys: Du bør ikke male i direkte sollys. Vent heller til solen har dreid og overflaten er i skyggen.
Værmelding: Sjekk ikke bare for arbeidsperioden, men også for tørketiden.
Røre: Aktive virkestoff i bunnstoff har høy egenvekt. Rør jevnlig under påføringen.
Overmaling: Temperatur og luftfuktighet styrer hvor fort du kan legge på neste strøk. Planlegg arbeidet slik at du kan holde deg i riktige intervaller.
Blanding: Bunnstoff har ulike produksjonsnummer og det kan forekomme nyanseforskjeller. Rådet er å blande bokser med ulike nummer.
Aluminium
Aluminiumsbåter blir stadig vanligere, men noen glemmer at de krever andre vedlikeholdsrutiner enn for en glassfiberbåt. I forrige utgave av Vi Menn Båt hadde vi en artikkel som omhandlet galvanisk korrosjon. Det aller meste av vedlikehold på en aluminiumsbåt handler om å beskytte mot dette fenomenet. Derfor er det viktig at du bruker bunnstoff spesialutviklet for aluminium. Et kobberbasert bunnstoff på en båt eller et drev av aluminium gjør raskt skade, men bunnstoffprodusentene har gode alternativ for aluminium.
Det viktigste og første steget er en godt utført epoksygrunning, som påføres en sandblåst og avfettet overflate for best mulig feste. Epoksygrunningen kan gjerne males på noen centimeter høyere enn bunnstoffet. Dessuten er det helt sentralt å sjekke, eventuelt bytte offeranoder på aluminiumsbåter. – Den beste måten du beskytter båten mot galvanisk korrosjon er å sørge for at båt, motor og eventuelt tilbehør har velfungerende offeranoder. Det sier Peter Nikula, teknisk ansvarlig for aluminiumsbåtmerket Alukin. Han fremhever betydningen av nye offeranoder.
Skal du montere elektrisk utstyr om bord i en aluminiumsbåt er det nødvendig med solid materialkunnskap: – Kjøp elektriske detaljer om bord som holder høy kvalitet og bruk fagfolk med maritim erfaring, tipser Peter Nikula.
RIB
RIB-er krever annen oppfølging enn en glassfiberbåt. Morten Eikeland ved Risør Båtsenter AS er en av landets største RIB-forhandlere. Han har flere viktige tips til stell av PIB:
– Sjekk at det ikke er hull i pongtongene, sier Eikeland. Små hull kan du fikse selv med de medfølgende lappesakene. Om du ikke har lappesaker, pass på at du får rett type til det materialet som er i pongtongene på din båt. Større hull må repareres av fagfolk. Sjekk sammenføyningene mellom skroget og pongtongene. Disse er limt eller festet med en type skinner. Du vil se om noe er galt.
– Bruk dessuten bunnstoff til den delen av pongtongene som ligger i vann. Du skal bruke et spesialmiddel beregnet for pongtonger, avslutter Eikeland.
Remotorisering
På et eller annet tidspunkt er det slutt for den gamle utenbordsmotoren og da er remotorisering et alternativ. Her er noen sjekkpunkter:
Båten bør dekke bruksområdet ditt og være i god nok stand i minst 3 år. Ellers er det som regel bedre økonomi å bytte til en annen båt.
Vekt er en viktig faktor, særlig på eldre båter konstruert for totaktere. Er den nye motoren vesentlig tyngre enn den gamle, kan det for eksempel bety dårligere akselerasjon, eller at den ikke planer.
Velg riktig erstatningsmotor, både med tanke på effekt i forhold til båtens spesifikasjoner og utstyr. Eksempelvis elektrisk start, trim, instrumenter, utstyr og funksjoner.
Sjekk flere produsenter og forhandlere. Det kan være stor forskjell på vekt for ulike motormerker i samme effektklasse. Og pristilbud fra flere leverandører blir aldri feil.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 19 2020
Denne saken ble første gang publisert 09/04 2020, og sist oppdatert 18/06 2020.