Langtest: AMT 240 DC
Treffer perfekt til den prisen
AMTs nye, store daycruiser peker seg ikke ut som den mest fancy i klassen. Men sommerens langtestbåt viser egenskaper langt utover det vi forventet – ikke minst den gunstige prisen tatt i betraktning.
Det er noe med å bestemme seg for hva en båt skal være, og så kjøre knallhardt på det konseptet man har valgt. Et sted der realiteter og forventninger ofte klasker sammen med et smell, er i båtklassen mellom syv til åtte meter.
Her begynner båtene å bli store nok til overnatting og matlaging, samtidig som det bør være godt med sitteplasser til hyggekjøring – og gjerne et behagelig førerområde når skippern skal sitte ved roret i flere timer av gangen.
Legg til gode sjøegenskaper og gjerne et fartspotensial med komfortabel marsjfart i 25–30 knop, og vipps – der har båtdesigneren fått seg litt av en utfordring, gitt.
Overtar stafettpinnen
AMTs nye 240 DC er en nykommer for 2023-sesongen og overtar stafettpinnen som toppmodell fra 230 DC. AMT har lenge vært kjent for fornuftige båter med gode, praktiske løsninger, men 240 DC tar et merkbart steg opp når det gjelder moderne design.
I løpet av de ukene vi kjørte båten, fikk vi flere positive kommentarer på utseendet. Båten roper på ingen måte «se på meg» når du kommer i havn, men har pene, rene linjer. De bidrar også til å skjule et av båtens fortrinn – det høye fribordet, noe som ellers kan gi et vel bastant inntrykk i en båt med 7,3 meter lengde.
Uteplassen er en suksess
Konseptet bidrar nemlig til komfort og trygghetsfølelse i det som er båtens store høydepunkt: En svært rommelig og godt beskyttet cockpit. 240 DC er godkjent for ni personer og her er det ikke noe problem å gi alle sammen behagelige sitteplasser i den store aktersofaen.
Den er kun brutt av en fin trapp i hjørnet på styrbord side akter, men siden det ikke er andre greier som skal på plass i cockpit, blir det bare en smart løsning der du slipper å fjerne puter om noen skal om bord.
Våre mange gjester i båten i løpet av sommersesongen har imidlertid et ønske til AMT: Høye og rette seterygger i kombinasjon med tynne puter gir begrenset sittekomfort.
Vi skal ikke leke båtkonstruktører, men en mer avslappende vinkel på ryggstøttene og et hakk mer behagelige puter tror vi kunne gjort underverker.
Fører- og copilotsete har vi derimot bare godt å si om: De har en nett, elegant utforming og gir samtidige god sittekomfort. I tillegg til god justering av lengde og høyde, har de også en demperfunksjon.
Ikke helt i klasse med de dyreste offshoreløsningene, men med absolutt merkbar effekt på åpne strekk i motsjø. Vippeputen gir derimot litt for dårlig støtte under baken når du vil stå under kjøring.
Funksjonell førerplass
Selve førerplassen er ryddig og velorganisert. AMT har kostet på seg en flott Garmin 12-tommers kartplotter/ekkolodd i standardutstyret. Touchbetjening fungerer bra i denne båttypen, og det skal ikke lange tilvenningen til før du behersker de viktigste funksjonene.
Vi anbefaler at du tar deg ekstra tid i starten til å sette opp skjermer, kombinasjoner og kartinnstillinger slik det passer for deg. Det sparer deg for tid og kanskje litt irritasjon.
Dashbordet er kledd med mørke, matte plater. Funksjon trumfer form på dette området, for selv om ikke løsningen ser like eksklusiv ut som i dyrere konkurrenter, er det lite å utsette på det praktiske.
Her er det god plass til Yamahas infodisplay for motoren, samt ekstrautstyr som betjening av baugpropell og Fusion stereo.
Vi liker godt at betjeningen for vindusviskere og trimflaps er plassert for seg selv og lett tilgjengelig foran gir/gasspak. Samtidig hadde vi gjerne sett en intervallfunksjon på viskeren, og syntes trimflapsene tok litt dårlig – helt til vi fant ut at ett var defekt. Selve betjeningen er enkel, med et dreiehjul og noen snarveier i midten.
Et stadig tilbakevendende diskusjonstema i denne båtstørrelsen er om båten skal ha bysseløsning eller ikke. Heldigvis – etter vår mening – har AMT valgt å gjøre dette til ekstrautstyr.
Den finske produsenten har heller ikke prøvd å dytte en trang stikkøye under dørken på båten, noe som sannsynligvis også bidrar til den gode dybden i cockpit.
Dermed har du danseplass på dørken her ute, eller mer fornuftig mulighet til sette opp et bord. Resultatet er uansett at AMT 240 DC er en favoritt når det gjelder å ta med seg hele familien og vennegjengen, enten det er på tur mellom øyene med innlagt bading, eller for en fin kveld på den lokale skjærgårdsrestauranten.
Kalesje du gjerne bruker
Det kan du nemlig gjøre i trygg forvissning om at alle sitter beskyttet fra vind og sjøskvett. Vi tenkte nemlig det skulle bli mye trekk med en ikke altfor høy og lang vindskjerm. I stedet holder det seg overraskende tørt og lunt om bord.
Det er ikke ofte en tradisjonell kalesjeløsning får skryt av oss, men her gjør vi et unntak. Delvis fordi den er lettvinn å sette opp, delvis fordi den er lys med store vindusflater, men aller mest er den befriende enkel å pakke sammen. Ikke minst med en kalesjegarasje der det faktisk er plass til overs.
Akkurat dette med «plass til det meste» er noe AMT har vært flinke på lenge, og nærmest gjør et glansnummer ut av i 240 DC. Fortøyningsutstyr, fendere, cockpitbord, havnepresenning – alt stæsj du skal rydde unna før turen går ned i dype stuerom – og det er fortsatt plass til kurver, bager eller handleposer.
Det går gjennom båten som en rød tråd, og kulminerer i kabinen med fint trau til oppbevaring av flytevester på babord side, slik at de kan ligge tørt og innelåst fra en tur til den neste.
Kabinen er etter vår mening fornuftig prioritert slik at to personer kan sove her en natt, eller kanskje to. Det er et fullverdig marinetoalett på styrbord side, men ikke i et separat avlukke.
En slik løsning har sine åpenbare gode og mindre gode sider, men siden båtkonseptet ellers er trukket i retning av lange dagsturer, mener vi det er en korrekt prioritering.
Mer enn rask nok
AMT har de siste årene alliert seg med Yamaha når det gjelder motorer, og 240 DC kan utstyres med V6-motorer på 225, 250 eller 300 hk.
Vår testbåt har det sterkeste alternativet på hekken, og det resulterer i svært gode kraft- og fartsressurser. «Ingen» vil jo lenger ha båter med toppfart på mer enn 50 knop og dermed slippe tid og kostnader til et høyhastighetssertifikat.
Da er sikkert alle fornøyd med at fartsiveren i AMT 240 DC stopper på 48,5 knop, noe som i seg selv er forbløffende kjapt i en såpass stor båt. Men AMT er lett, og har et skrog som tilsynelatende ikke bremser unødvendig mye i vannet.
Strengt tatt ser man kanskje ikke behovet for at en utpreget familiebåt skal gå så fort, men her er det mange formildende omstendigheter.
Den første, at båten fikser toppfarten helt uten dramatikk, det er stabilt og går på skinner. Den andre – og langt viktigere – er at du dermed får et komfortabelt marsjfartregister der du trenger det mest – rundt 22–30 knop. Og den tredje, at med uanstrengt motorgange i dette fartsområdet, ender forbruket opp på den hyggelige siden av skalaen.
Vi skal komme nærmere tilbake til Yamahas 300-hester i en egen test, men kortversjon er at den passer som hånd i hanske til denne båten.
Stikkordet er trygg
AMT 240 DC kan kort oppsummeres som sikker og lettmanøvrert. Vi kjørte båten i stort sett alle forhold du vil finne på å bruke den i løpet av en båtsesong, med alt fra tom båt til fullastet med folk og dagsturbagasje.
Det er selvsagt ikke noen sportslig kjøremaskin, og blir det for store eller krappe bølger i åpent farvann, er det bare å slå ned på farten for å dempe slagene. Da setter du pris på at den knapt har planingsterskel. På en smårøff tur fra Risør med full aktersofa var det ikke noe problem å gå behagelig i motsjøen med 12–15 knop, uten mer enn litt jubel fra gjestene i de verste dumpene.
Typisk fjordsjø og hekksjøer opp til halvplanerstørrelse ruller AMT 240 DC fint av så lenge du ikke dundrer inn med høy fart og skrogsiden først. Dermed får du den nødvendige roen om bord og den betryggende storbåtfølelsen.
Det er heller ikke noen utfordring å manøvrere båten i trange områder, blant annet grunnet den elektriske styringen integrert i motoren (mer om den neste gang), god oversikt fra førerplass og baugpropell.
Sistnevnte er ekstrautstyr, og kanskje noe man ikke umiddelbart tenker er nødvendig på en båt i denne størrelsen. Men i sidevind er det merkbar avdrift.
Kanskje slår høye skrogsider, lav vekt og liten dypgang inn. Dermed føles det godt å ha baugpropellen som back-up. Slik unngår man også å bli dagens samtaleemne på marinaen eller restaurantbrygga.
Når du setter føttene på land, passer det bedre å svare på spørsmål fra nysgjerrige båtfolk. For eksempel om at «båten ser fin ut, men er vel dyr»
Svar: Ja, den er fin, men faktisk ikke så dyr. Nå er jo startpris rundt én million på ingen måte «billig» i ordets egentlige forstand, men sammenlignet med tilsvarende alternativer fra andre båtprodusenter, fremstår AMT 240 DC i det minste som prisgunstig.
Det sørger i hovedsak korrekt prioriterte egenskaper, mange praktiske løsninger og et moderne design for.
Vi Menn Båt mener:
AMT er ikke det mest kjente merket her i Norge når det kommer til større og dyrere båter. Det er noe den nye 240 DC absolutt kan gjøre noe med, selv om det sikkert tar tid å få båtkjøpere i denne klassen til å vurdere andre merker enn Askeladden, Ibiza, Nordkapp eller Yamarin. Vårt råd er at du gir denne AMT-modellen en sjanse. Nei, den er kanskje ikke like fjong som de dyrere premium-modellene. I stedet får du veldig mye båt for pengene, og med noen små justeringer kan dette bli en bortimot perfekt båt for korte og lange dagsturer.
Testdata
Turtall, o/m Fart, knop Støy, dBA Forbruk, l/t Forbruk, l/Nm
1000 5,0 61,5 5,5 1,1
1400 6,5 63,5 7,5 1,2
1800 7,5 68,0 12,5 1,7
2200 11,5 72,5 16,5 1,4
2600 18,0 76,0 21,5 1,2
3000 23,0 78,0 24,0 1,0
3400 27,0 79,5 30,0 1,1
3800 31,0 82,5 38,5 1,2
4100 34,5 81,5 48,0 1,4
4500 37,0 82,5 54,5 1,5
4900 41,0 84,0 69,5 1,7
5300 44,5 85,5 83,0 1,9
5800 48,5 89,0 100,0 2,1
Tekniske data
Lengde, m 7,3
Bredde, m 2,6
Vekt tom, kg 1600
Drivstoff, l 220
Vann, l Ja
Septik, l Ja
Personer 9
Soveplasser 2
Kabiner 1
Anbefalt motor, hk 225–300
Pris, fra ca. 990 000,-
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 48 2023
Denne saken ble første gang publisert 10/09 2023, og sist oppdatert 11/09 2023.