Test: Yamarin 80 DC
Her har de tatt et dristig valg
Yamarins nye daycruiser er en dristig satsing. Ikke bare skal den ta vare på alle trofaste kunder verftet har her i Norden, modellen skal også ut på erobringstokt i nye og ganske annerledes markeder.
Yamarin går usedvanlig offensivt til verks inn mot 2024-sesongen. En ting er nye modeller, en helt annen at den velrenommerte finske båtprodusenten satser friskt på nye markeder. Rettere sagt store markeder og langt unna.
En ting er middelhavsområdet, en annen at Yamarin nå stikker foten i det varme vannet både i USA og i Australia. Et knippe aktuelle modeller ble vist på båtmessene i Fort Lauderdale og Melbourne høsten 2023.
I USA ligger den første forhandleren i nærheten av Fort Myers på vestkysten av Florida, mens det i Australia er etablert tre forhandlere i Sydney, Newcastle og Brisbane – alle er velkjente båtområder langs den australske sørøstkysten.
I utgangspunktet bryr ikke vi båtkjøpere her nord oss så mye om hvor produsenten selger båtene sine, men siden Yamarin gjør et poeng av at den nye 80 DC «er designet for det globale markedet» er det grunn til å spisse ørene:
– Båtene våre har alltid vært veldig populære i Norge, Sverige og Finland. Utgangspunktet ved utformingen av den nye daycruiseren er at den på en like god måte skal betjene båtfolk i Middelhavet, Florida og Australia, sier Artturi Niittynen, salgs- og markedsdirektør i Yamarin.
Les også: Test: Yamarin59 SC: Vellykket vri på velkjent konsept
Vi ønsker lykke til
Bare så det er klart, jeg ønsker Yamarin alt hell med sine internasjonale satsinger, men 50 år med båterfaring har også lært meg at det kan være problematisk å gjøre alle til lags når verftet skal tilfredsstille båtbrukere i områder med så ulik bruk og klima.
Det kan være vanskelig å treffe på alle preferansene selv her i Norden, og hvordan treffprosenten blir med et langt større nedslagsfelt, blir det interessant å følge med på.
Derfor er med ekstra spenning at jeg går om bord i den nye Yamarin 80 DC. Både fordi det er den første «globale» Yamarin-modellen samt at dette er et segment der Yamarin har en stolt historie her i Norden. Yamarin 76 DC og 79 DC har nemlig vært blant de store publikumsfavorittene siden 76 DC debuterte i 2006.
Liker denne løsningen
Et av punktene der Yamarin 80 DC skiller seg fra andre nordiske daycruisere applauderer jeg gjerne. Utgangen til fordekket er gjennom en dør i babord side av vindskjermen, med en nedsenket gangvei og mulighet for en svær solseng på dekk.
Jeg har vært stor tilhenger av den løsningen i mer åpne sundeck-modeller, og når Yamarin nå får det til i en lun daycruiser er det god grunn til å smile bredt. Det minner om løsningen i Askeladden C97, men dette er i en annen prisklasse og båttype.
Med sine 8,28 meter lengde er 80 DC større en betegnelsen tyder på. Det sørger for at cockpitområdet er noe rommeligere enn forventet, men Yamarin har gjort noen prioriteringer som skiller båten ut fra typiske norske konkurrenter som Askeladden C80/C83, Nordkapp N830 og Ibiza 811 T.
Det er fint at daycruiserne i denne klassen kommer med ulike innredningsløsninger slik at det finnes noe for enhver smak. Dette er store båter der gode dagsturegenskaper skal kombineres med relativt komfortabel overnattingsmulighet for to til fire personer, og selv med over åtte meter lengde, må det gjøres noen valg og kompromisser.
Skiller seg ut på noen områder
I Yamarin 80 DC er det et par-tre ting jeg tipper potensielle kunder vil tenke gjennom. Eksempelvis det lille og ikke spesielt komfortable setet på babord side ved utgangen til dekket.
Her har andre båter en større og mer behagelig copilotløsning, men det er trolig vanskelig å få til i 80 DC, siden det må være god passasje i forkant og fordi båten har en svær bysse i bakkant.
Byssa er et funn for den som vil bruke båten mye til overnattingsturer i uthavn, men tar bort noe av sitteplassen når du vil ha mange om bord på dagsturer. Det blir forsterket av at Yamarin har valgt en åpen passasje ut til akterdekket, slik at U-en i aktersofaen i stedet blir et lite sete i bakkant av byssa.
I stedet har Yamarin valgt en løsning med L-sofa som storstua om bord. Den er trukket frem til det vendbare dobbeltsetet på førerplass. De tre norske konkurrentene har hver på sin måte en mer tradisjonell og helhetlig sitteløsning i cockpit.
Lite å klage over
På førerplass blir det et spørsmål om smak og behag. Hvorvidt du vil sitte skulder ved skulder på et dobbeltsete som i Yamarin 80 DC, eller om du vil ha et eller flere enkeltseter på førerplass som i de tre norske båtene.
Det er fordeler ved begge løsningene men Yamarin har i alle fall sørget for at bredden er stor nok for to voksne, og at det er mulig å regulere vippeputen individuelt.
Sittekomforten kjennes god når jeg tar båten ut av havna for en testtur i den svenske skjærgården. Testbåten har løsningen med doble 16-toms flerfunksjonsskjermer.
Da vil selv ihuga skjermfanatikere ha lite å klage over, men rent praktisk tror jeg at de fleste vil klare seg med en 16-tommer, og heller bruke 55 000 kroner på noe annet.
På hekken er det Yamahas 300-hesters V6 som gjelder. Yamarin 80 DC er en relativt tung båt med sine 2200 kilo og kjennes akkurat passe rask med en 300 hestekrefter. Det holder til en toppfart på 41 knop, og som for de fleste båtene i denne klassen, et typisk cruisingområde mellom 20–30 knop.
Sikker kjøreopplevelse
Inne mellom holmene er det bare småbølger, så jeg stikker en tur forbi de ytterste skjærene og blir belønnet med en nordvestlig bris, der noen skumtoppede bølger på en snau meter gir skroget en passende utfordring.
Slike forhold tar båten med en trygg og robust følelse, uten slag eller skrangling. I 23 knop er komforten om bord bortimot perfekt, og selv om jeg øker farten til rundt 30 knop er det på ingen måte ubehagelig i bølgene.
Inne i rolig farvann prøver jeg ut toppfarten og registrerer at baugen ikke lar seg trimme særlig ut. I stedet følger skroget vannet ganske tett.
Noen leken sportsbåt er ikke denne båt/motorkombinasjonen. Det hadde vært interessant å kjenne hvordan skroget ville reagert med flere passasjerer i baugen og aktersofaen, men det lar seg ikke gjøre ved denne anledningen.
En liten overraskelse
Ingen daycruisertest er komplett uten en ordentlig runde under dekk. Her får du omtrent som forventet, med en grei V-køye i baugen. Madrassen kjennes litt for hard for en lengre overnattingstur, men slik er mulig å tilpasse.
Stikklugaren under cockpitgulvet er best egnet som oppbevaringsplass, eventuelt som en «hule» for mindre barn. Takhøyden er nemlig moderat.
Det separate toalettrommet fungerer fint. Selv for en tungvekter med sjøklærne på er det plass til å manøvrere her inne, og da består det prøven for de fleste.
En liten overraskelse får du i form av sjeselongen ved nedgangen på babord side. Det er en utradisjonell løsning. Men ok, vi gir den en sjanse som en alternativ sitteplass om noen vil ha fred for å dille med mobilen, eller lese en bok.
Utstyrspakker
Prisen starter på drøyt 1,6 millioner og da er basisting som 16-tommers skjerm, softdeck dørkbelegg, elektrisk toalett, kjøleskap, kokeapparat og trykkvann inkludert. Du ryker nok fort på en av de tre utstyrspakkene fra mellom 85 000 til 155 000 kroner før båten har det viktigste på plass.
Ellers kan du plukke fra en relativt innholdsrik utstyrsliste, der vi ser at båten fornuftigvis har ting som passer til nordiske forhold eller eksportmarkeder.
Eksempelvis vil varmeapparat neppe være aktuelt i Florida. Der vil man nok heller sette pris på klimaanlegg. Det samme med biminitopp til baug og cockpit, dessuten mulighet til å velge mellom ankervinsj enten forut eller akter.
Yamarin 80 DC
Lengde, m: 8,28
Bredde, m: 2,62
Vekt, kg: 2200
Personer: 10
Soveplasser: 4
Motor, hk: 300
Drivstoff, l: 300
Pris, fra: 1,6 millioner
Yamarin 80 DC med Yamaha F300
Turtall, Fart Forbruk, Forbruk, o/m knop l/t l/Nm
1000 4,5 5,0 1,2
1500 6,5 8,5 1,3
2000 7,5 14,0 1,9
2500 11,0 20,5 1,9
3000 13,5 25,0 1,9
3500 20,5 32,0 1,6
4000 27,0 44,5 1,6
4500 30,0 57,0 1,9
5000 34,5 75,5 2,2
5500 38,0 94,5 2,5
5800 41,0 101,0 2,5
Vi Menn Båt mener:
Det er spennende at en nordisk båtprodusent tar steget langt utenfor eget område og prøver seg på nye, store markeder. Her i Norge må vi være mer nærsynte og vurdere hvordan båten fungerer i våre farvann. I tilfellet Yamarin 80 DC fungerer konseptet helt fint, og det er mer i detaljløsningene den skiller seg noe ut fra normalen.
Vi tror mange vil sette pris på døren mellom cockpit og fordekk med nedsenket gangvei og mulighet for en stor solseng i baugen. Grunnet en svært stor bysseløsning blir sitteplassene i cockpit litt annerledes enn hos mer tradisjonelle konkurrenter. Designet gir både noen fordeler og noen ulemper, der enkel adgang til for- og akterdekk, samt matlagingsmuligheter om bord går på bekostning av dagsturegenskapene.
Kjøremessig havner Yamarin 80 DC i avdelingen for trygge og stødige familiebåter, mens overnattingsmulighetene står seg godt mot typiske konkurrenter. Heldigvis er de fleste internasjonale tilpasningene å finne på utstyrslista og ikke i båtens egenskaper.