test: Skilsø 39 Panorama
Helnorsk turbåt i verdensklasse
Noen knappetrykk og håndbevegelser skiller mellom en helt lukket helårsbåt og en veldig åpen sommerbåt. Skilsø 39 Panorama har egenskaper i verdensklasse og et konsept som passer våre forhold bedre enn de fleste.
Det er godt at det fortsatt skjer nytenking og utvikling også blant de norske turbåtprodusentene. Vi har en stolt tradisjon for slike båter her i Norge, men det er dessverre stadig færre norske verft som klarer å holde seg flytende i dette markedet, preget av tøff internasjonal konkurranse.
Og et enda mindre antall som makter å holde det gående med produksjon her hjemme.
Det er Viknes som fører an og gjør det med en offensiv holdning til produktutvikling og norsk produksjon. Fra basen på Askøy rett nord for Bergen har det de siste årene kommet mye bra og fornuftig på turbåtfronten.
I 2017 lot vi oss imponere over Panorama-utgaven av Viknes 1080. I 2018 kommer en fornyet Skilsø 39 i Panorama-utgave.
Og det er noe av det beste vi har sett av feriebåt for norsk sommer og klima.
Vi går om bord i Skilsø 39 Panorama ved brygga i Bakarvågen en strålende junidag. Det er sånt vær man bare drømmer om når det står en tredagers båttur på programmet, og enda mer fantastisk at den skal foregå i vestlandsskjærgården.
Vi har jo skjenket gråvær, regn og tåke en og annen tanke under planleggingen av turen. Langtidsvarselet på Yr har vist strålende sol og 20 grader i nesten en uke, og når det faktisk går i oppfyllelse må man klype seg i armen for å tro det er sant.
Åpner opp
Kursen settes sørover ut skipsleia fra Bergen og det tar ikke lang tid før vi gjør oss kjent med finessene som gir 39-foteren tilnavnet Panorama.
Det er nettopp på en dag som dette du kan nyte godt av alle mulighetene til å åpne opp båten mot solen, lyset og naturen.
Det store, gjennomskinnelige taket i salongen på Skilsø 39 Panorama skyves bakover med et enkelt knappetrykk. Selv når det er lukket gir det masse lys inn i cockpit, og lysmengden kan dempes ved hjelp av persienner som raskt skyves frem eller tilbake.
Men nå er det maksimalt utbytte av sommerdagen det gjelder og vi åpner selvsagt stofftaket over akterdekket i tillegg. Da er det bare de slanke rammene i taket som står igjen og når du sitter ute er det ikke mye som skiller i forhold til en helt åpen båt. Bortsett fra at det her går svært raskt å rigge om fra solskinnsdag til regnværsdag.
Og det er som kjent noe norske båtbrukere setter pris på.
Genistrek
De to store taklukene er selvsagt viktige for å gjøre Skilsø 39 Panorama så åpen og godværsvennlig som mulig.
Men detaljene i den store bakveggen mellom cockpit og akterdekk er en aldri så liten genistrek:
Den store skyvedøren er hengslet i styrbord side og kan slås ut når du ligger stille eller kjører rolig på flat sjø. Og glasset i veggen bak sittegruppen i cockpit senkes opp og ned med en bryter. Da har du bortimot sømløs integrasjon mellom ute og inne fra førerposisjon til badeplattform.
En ting er at det blir lyst og luftig gjennom hele båten, en annen at båten blir langt mer sosial siden man både ser og hører hverandre når de fysiske skillene er borte.
Skilsø 39 Panorama gir god langtursfart
Vi har ruslet rolig av gårde den første timen. Under akterdekket sitter det to Yanmar 8LV 370, en 4,5-liters V8-diesel koblet til drev og samlet effekt på 740 hk. Du kan også velge samme motorer med V-gir eller den litt kraftigere 5,8-liters rekkesekseren 6LY 400 med V-gir og til sammen 800 hk.
De to store sterke V8-motorene gjør lite av seg der vi tøffer ut fjorden i 8–9 knop. Det er en fin egenskap med så store båter at du har god fart med lavt støynivå, uten at man lager masse hekksjø eller bruker unødvendig mye drivstoff.
De to Yanmar-dieselene er mer enn sterke nok for Skilsø 39 Panorama, og det er unødvendig å klemme de elektroniske girspakene helt i bunn for å få båten tilstrekkelig raskt i plan.
ZipWake interceptorsystem som på testbåten bidrar også til det og hjelper med å holde båten i fin trimvinkel underveis, både sideveis og i lengderetning. Og liker du ikke valgene til automatikken, er det intuitive trimhjulet en god manuell backup.
Vi må jo selvsagt prøve hvor fort det går, og med fulle diesel- og vanntanker samt to voksne går Skilsø 39 Panorama lett i 35 knop. Og noe mer trenger du ikke i en slik turbåt.
Vi finner ut at både motorer og båt trives godt i rundt 25–27 knop når bølgeforholdene tillater. Da ligger forbruk og støynivå på ganske behagelig nivå, samtidig går transportetappene unna i godt tempo.
Behagelig i sjøen
Det er lite sjø på denne nydelige sommerdagen, men vi får en del hekksjø fra skipstrafikk og noen store halvplanere. De ruller Skilsø 39 Panorama fint unna uten at det blir noe bevegelse eller skroglyd å snakke om.
Dagen etter drar vi en tur ut på havet for å sjekke at inntrykket holder seg i ordentlige bølger. Det går bra, og vi liker spesielt godt at båten går såpass høyt med baugen og virker fint avrundet i skrogsidene. Da tygger baugen seg mykt gjennom vindsjø og dønning, og du får heller ikke den skarpe lyden eller harde slagene en del turbåter med mer markert overgang mellom skrogside og forskip plages av.
Båten virker moderne, samtidig som den tar med seg mange av de fine og gjennomprøvde løsningene fra andre Viknes- og Skilsømodeller.
Solid kvalitet
Lengde på 11,9 meter og bredde på 3,8 meter gir bra med grunnflate, men den er også godt utnyttet. Under dekk er det tre rommelige lugarer, med den største i baugen.
Så er det to mindre kabiner på hver side av nedgangen fra cockpit, samt separat toalettrom og eget dusjrom. Med god sittemulighet og bra høyde i hver av de to sidekabinene fyller de sine roller fullt ut. Det er heller ikke spart på madrasskvaliteten slik at du slipper kiropraktorbesøk etter endt båttur.
Vår testbåt har kombinert varme- og ventilasjonsanlegg, noe som skaper utmerket luftkvalitet under dekk. Men også uten dette har du greie luftemuligheter.
Mange sittemuligheter i Skilsø 39 Panorama
Akter finner vi en rommelig L-sofa. For de riktig solfylte kveldene er det også en smart sitteplass på oppbevaringsbenken på badeplattformen. Både plass og utstyr tilsier at det ikke er vanskelig å tilberede gode måltider om bord.
I sofagruppen på babord side sitter du godt både underveis og i havna, fint opphøyd og med god utsikt i alle retninger. Også på denne plassen har du glede av åpningene i tak og bakvegg. Er det mildt ute, kan du ha mye åpent og blir det kjøligere er det bare å lukke igjen.
Førerområdet er pent anrettet med matt, mørk grå overflate uten reflekser og gjør det lett å lese av instrumenter og kartplotter. Her er det ingen analoge visere, elektroniske motorinstrumenter og masse visningsoppsett gjør det likevel enkelt å holde oversikten.
Du er glad for den store plassen, når alt fra Fusionanlegg til VHF skal på plass, blir det likevel ikke for trangt.
Enkelt å manøvrere Skilsø 39 Panorama i havn
Manøvreringsegenskapene er gode i havna. Særlig kombinasjonen av joystickstyring for drevene og baugpropell gjør at selv relativt ferske styrmenn føler at de behersker situasjonen.
Skyvedøren på førersiden gjør det enkelt å holde oversikten med kaikanten og du er fort ute med tauverk og fendere. Den doble førerstolen gjør det mulig med godt teamarbeid på utkikk og navigasjon, fint på lange etapper eller i vanskelig farvann.
Den vippbare ryggen på sofaen og L-formen i forkant gir en flott ekstra plass med sikt i kjøreretningen. Det er med et visst vemod at vi bruker joystickkontrollen for siste gang og manøvrerer til brygga hos Viknes.
Men samtidig er det også med glede vi fester fortøyningen og går i land: Over at en helnorsk turbåt som Skilsø 39 Panorama har egenskaper i verdensklasse og et konsept som passer våre forhold bedre enn de fleste.
Dommen
Det er blitt et varemerke for de nyeste båtene fra Viknes og Skilsø: Måten verftet klarer å lage helårsbåter med utvendige og innvendige løsninger som fungerer like bra enten sola steker eller regnet øser ned.
Inngående kjennskap til hvordan nordmenn liker å bruke turbåtene sine merker du helt ned på detaljnivå.
Med god kvalitet og konkurransedyktige priser viser Viknes at de kan sine saker.
PLUSS: God kvalitetsfølelse, store variasjonsmuligheter, tre fullgode kabiner, behagelige sjøegenskaper.
MINUS: Forbruk i «halvplanerfart»
Skilsø 39 Panorama: Pris og tekniske data
- Lengde, m: 11,9
- Bredde, m: 3,8
- Vekt, kg: 9450 kg (standard båt, lettskip)
- Dypgang, m: 1,2
- Drivstoff, l: 900
- Vann, l: 400
- Varmtvann, l: 50
- Septikk, l: 155
- Personer: 14
- Soveplasser: 6
- Motor, drev: Yanmar diesel, 2x370 hk
- Motor, V-gir: Yanmar diesel, 2x370 eller 2x400 hk
- Pris: Fra ca. 3.700.000
- Pris testbåt: Ca. 4.350.000
BLI ABONNENT: Artikkelen er publisert i samarbeid med Vi Menn. Klikk her for å abonnere eller les alt ukebladet har utgitt på vimennpluss.no.