Test: Pioner 15 Allround
Bruksbåt uten mye pynt og fiksfakserier
Pioner har tradisjon for allsidige, solide båter. Den nye 15-foteren erstatter en av de mest suksessfulle modellene.
Pioner-båtene er ikke de som vekker mest oppmerksomhet når det dukker opp nye modeller. Som da Pioner 15 Allround dukket opp for første gang på båtmessen i Düsseldorf i januar 2020, omgitt av fancy, kostbare og outrerte kreasjoner, var det ikke den nyheten som skaffet flest overskrifter.
Selv om det egentlig burde ha vært slik, for av de modellene som dukker opp på det norske båtmarkedet i løpet av året, er det stor sjanse for at nettopp Pioner 15 Allround er den viktigste.
Pioner 15 Allround
Lengde, m: 4,7
Bredde, m: 1,8
Vekt tom, kg: 293
Drivstoff, l: 25 (separat tank)
Personer: 5
Anbefalt motor, hk: 10–30
Pris fra, kr: 48 000
Pris, kr: med 30 hk og utstyr: ca. 150 000
Ikke bare fordi den i kraft av en hyggelig pris og et bredt bruksområde sannsynligvis kommer til å bli en av årets mest solgte båtnyheter. Også fordi den er en av de relativt sjeldne nyhetene blant de såkalte innstegsmodellene. De som introduserer nye båteiere til alt det positive båt og båtliv kan by på.
Det er selvsagt lettere å skape oppmerksomhet rundt det glitrende fartsmonsteret, eller den imponerende yachten. Men man skal ikke kimse av kunsten å lage en anvendelig båt både nye og erfarne båtbrukere vil kjenne seg hjemme i.
Tilbake til røttene
Pioner bruker polyetylen, populært kalt «mykplast», som konstruksjonsmateriale i sine båter. Plastgranulat i ønsket farge fylles i formen som varmes opp og roterer slik at materialet fordeles jevnt. Fordelen er gjennomfargede, UV-bestandige skrog med høy slitestyrke som tåler fysisk slitasje godt. Byggemetoden har utviklet seg mye de siste årene. Dermed tåler 15 Allround kraftigere motorer og har bedre selvlensing.
Testturen går i indre Oslofjord en fin julidag. Etter å ha kjørt flere store, raske båter i ukene før Pioner-testen, blir det en slags retur til båtlivets røtter når jeg går om bord i Pioner 15 Allround. En åpen landstedsbåt, slik båtlivet startet for mange av oss på 60- og 70-tallet, før teknologien og økonomien gjorde det mulig å begynne mye lenger opp på stigen.
Det har utvilsomt sin enkle sjarm. Her er det ikke store forberedelser som skal til før du kan sette kursen ut av havna. Det hjelper at Pioner er en svært bruksrettet båt, uten mye pynt og fiksfakserier. Vår båt er en såkalt «Darkline» i mørkegrått, med puter i samme farge.
Det er kanskje lystigere å velge båten i en av de andre fargene – lysegrått eller oransje – men denne er lett å holde pen. Dessuten virker fargen lun på en sommerdag der temperaturen sliter med å kare seg over 20 grader.
En kryssild av hekksjøer
Under midttofta er det god oppbevaringsplass, så utstyrssekken, fendere og tauverk forsvinner i praktisk oppdelte skott uten at det blir stappfullt. I akterbenken er det pent avdelte rom til separat drivstofftank, samt batteri for motorer med elektrisk start.
Det har vår 30-hester fra Mercury, i tillegg til elektrisk trimfunksjon. Strengt tatt ikke helt nødvendig, men like fullt en ganske praktisk anordning, skal det vise seg.
Det Oslofjorden mangler av vindskapte bølger, tar den igjen på hekksjøer. På utsiden av øyene på Bærum- og Asker-siden får Pioner 15 Allround bryne seg på en herlig miks fra ferger, frakteskip, halvplanere og raske lyn fra eksklusive Snarøya-brygger.
Dette er ikke paradegrenen til en relativt bred, ganske flatbunnet farkost fra Bjørkelangen. Likevel klarer den brasene på respektabelt vis. Det skyldes at den – tross min solide vekt på akterbenken – kan kjøres ned mot 12–13 knop før den faller ut av plan. Da minskes effekten av bølgeslagene. Er det flere om bord, og de sitter på midttofta eller i baugen, blir vektfordelingen i tillegg gunstigere. Da tipper jeg også det lille snevet av planingsterskel med godt voksen mann alene om bord forsvinner.
Les også: (+) Den bikker 60 knop, men det er ikke det viktigste
Kreftene holder
Toppfarten med 30 hester sniker seg over 25 knop. Det gjør at du kan dra av gassen ganske solid og kjøre 15–20 knop på en langt mer støysvak måte. At båten sannsynligvis også går fort nok med full last er viktigere enn den rene toppfarten i en båt av denne typen. Motoriseringen starter for øvrig med 9,9 hester, via alternativ på 15, 20 og 25 hester. Så her kan du få det slik du vil.
Jeg ender opp på hjemmebanen fra jolleramp-tiden på 70-tallet. Bjerkøya forut, Skauer’n om styrbord og Rauer’n på babord. Her ligger store glassfiberpalass ankret opp på de mange fine stedene der det er lett å gå i land. Jeg leter meg i stedet frem til en av de langgrunne steinstrendene på utsiden av Langåra, og ganske riktig: Her er det ingen som har tatt sjansen på å sette kostbare plastskrog på grunn, dessuten er de altfor tunge til å trekke opp på stranda.
Les også: (+) Duell mellom to populære helårsbåter
Trimknappen kompenserer
Siden jeg ikke er like rask og lett på foten som for 45 år siden, kommer nå motortrimmen til sin rett. Teknikken er den samme; god fart mot land, opp med motoren og når båten tar bunnen, hoppe over baugen og bruke det siste av momentet til å få dratt den litt lenger inn. Nå vippes motoren opp med et tastetrykk, i stedet for å bruke verdifull tid på å betjene en manuell tiltemekanisme.
Pioner 15 Allround med 30 hk Mercury
Knop Støy, dBA
3 60
5 69
15 75
20 78
25,5 86
I nettopp slike situasjoner er det Pioner briljerer. Plastmaterialet tåler røff behandling og båten er lett. Selv om du hadde valgt å hive ut en kaffedregg akter og lagt opp en baugfortøyning, er minimal dypgang og lite drag med på å gjøre slike strandhugg til noe du fint gjør uten kystskippereksamen. Dermed kan jeg, med 100 meter steinstrand for meg selv, gomle matpakken og konstatere at det enkle båtlivet fortsatt fungerer svært godt.
Les også: (+) Disse syv båtene er perfekte for fiskeren
Vi Menn Båt mener:
Det kommer i og for seg ikke som noen stor overraskelse at Pioner har laget en praktisk og trygg 15-foter. Dette er en båtstørrelse de behersker godt, der byggematerialet gjør at den tåler en støyt eller to, uten at det går nevneverdig utover andre egenskaper.
Denne saken ble første gang publisert 02/09 2020, og sist oppdatert 13/10 2020.