Test: Pioner 10 Classic, 12 Maxi og 14 Active

Gjør neste sommer garantert fargerik

Med friske farger og robuste egenskaper skal Pioner holde grepet om småbåtmarkedet.

Pluss ikon
FARGERIKE: For svært mange er båtlivet blitt introdusert med Pioner, som er en norsk suksesshistorie. Og det er ingen fare for at Norge gråner med disse tre Pioner-utgavene på stranda. Og ja, du kan få dem i mindre oppsiktsvekkende versjoner også.
FARGERIKE: For svært mange er båtlivet blitt introdusert med Pioner, som er en norsk suksesshistorie. Og det er ingen fare for at Norge gråner med disse tre Pioner-utgavene på stranda. Og ja, du kan få dem i mindre oppsiktsvekkende versjoner også. Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert Sist oppdatert

«Norge gråner». Debatten går friskt på NRK Alltid nyheter når jeg kjører gjennom Bjørkelangen og tar fatt på de siste kilometerne til innsjøen Setten. Det brukes lite farger i norske byggeprosjekter om dagen, hevder arkitekten i sendingen. Altfor mye går i grått og duse fargekombinasjoner.

Den samme fella kan man i alle fall ikke beskylde Pioner for å havne i. Ved brygga ligger det tre typiske Pioner-modeller og venter på meg. I fargene rosa, rød og lime. Riktignok kan du få alle i mørk grå, en populær farge de siste årene. Sikkert hos de samme som ifølge arkitekten på radioen maler hus og hytter i nyanser av grått. Er du av typen som blir kastet ut av sameiet fordi du maler rekkehuset ditt rosa, kan du altså ta ut fargegleden på båtfronten istedenfor.

KJØREGLEDE: Med full utstyrspakke, lekker rosafarge og morsomme jolleegenskaper kommer det fort et smil om munnen om bord i Pioner 10 Classic.
KJØREGLEDE: Med full utstyrspakke, lekker rosafarge og morsomme jolleegenskaper kommer det fort et smil om munnen om bord i Pioner 10 Classic. Foto: Terje Bjørnsen

En suksesshistorie

På tross av de livlige fargene er Pioner en ufortjent usynlig suksesshistorie i norsk båtbransje. Det er ofte de større og mer prestisjefylte modellene som stjeler rampelyset. Men siden 1959 har Pioner uten oppstuss solgt nærmere 350 000 båter og har i tillegg til sine 80 norske forhandlere et nettverk på 50 forhandlere og importører i Europa.

Nesten alle du møter om bord i en båt langs norskekysten har et forhold til Pioner. Enten har man eid eller eier en selv, kjenner noen som har gjort det, eller i det minste vært om bord i en.

Pioneren er robust og holdbar siden den rotasjonsstøpes i Polyetylen. Det gjør den motstandsdyktig mot ublide sammenstøt med steiner i fjæra eller en bryggekant. Og de nye modellene kan resirkuleres.

KONSOLL: Styrekonsoll kan være kjekt med største motor på 10-foteren. Det er det også plass til tanken. Som de øvrige båtene i denne testen er det selvdrenerende dørk.
KONSOLL: Styrekonsoll kan være kjekt med største motor på 10-foteren. Det er det også plass til tanken. Som de øvrige båtene i denne testen er det selvdrenerende dørk. Foto: Terje Bjørnsen

Morsom ungdomsbåt

En rosa Pioner 10 Classic er kanskje ikke det som passer en middelaldrende tungvekter som meg best. Denne komplett utstyrte utgaven med styrekonsoll, putesett, targabøyle, rekker og badestige har heller preg av morsom ungdomsbåt, enn sindig hyttebåt. Men med en lang karriere som jolleramp, lar jeg meg selvsagt ikke be to ganger.

UTSTYR: Selv på lille Pioner 10 Classic kan du få badestige, targabøyle med lanterne og solide rekker fra akter til baug.
UTSTYR: Selv på lille Pioner 10 Classic kan du få badestige, targabøyle med lanterne og solide rekker fra akter til baug. Foto: Terje Bjørnsen

Selv om det er mange kilo siden jeg raste rundt med hissig totakter på hekken, er det alltid forfriskende moro å oppleve denne enkleste formen for båtglede. Mine kilo på akterbenken og en relativt tung firetakter på 9,9 hester gir ikke den beste vektfordelingen, men det retter seg når jeg får en person i baugen.

Og når Pioner 10 Classic får personer i rett alder og vektklasse om bord, går den fint og balansert i vannet. 18 knop i toppfart med en voksen og 15 knop med to er akkurat passe fartspotensial for denne båttypen.

For rundt 50 000 kroner får du en godt utstyrt tenåringsbåt. Plukker du av alt utstyret i testbåten og konfigurerer den som en enkel landstedsbåt blir den langt rimeligere og koster drøyt 30 000 kroner med en 6 hk på hekken.

SMART: Både 10- og 12-foteren har slik utforming av sitteområde forut. Det gir fleksible sittemuligheter og en liten solplass som bonus.
SMART: Både 10- og 12-foteren har slik utforming av sitteområde forut. Det gir fleksible sittemuligheter og en liten solplass som bonus. Foto: Terje Bjørnsen

Smart småbåt

Pioner 12 Maxi har samme mulighet som lillesøster og storebror når det gjelder utstyr og løsninger. Alt lett tilgjengelig gjennom et fint «bygg din båt»-verktøy på pionerboat.no. En «naken» utgave med 8 hk koster drøyt 44 000 kroner, mens en med 9,9/15 hk og alt tilgjengelig utstyr kommer på snaut 70 000 kroner. Testbåten havner i sistnevnte prisområde og 9,9 hesteren er oppdatert til å yte 15 hk.

En artig affære er at du allerede på en såpass liten båt kan få styrekonsoll med plass til en liten kartplotter. I likhet med 10-foteren har Pioner 12 Maxi en smart tofteløsning forut med bred plass i baugen som smalner mot midten av båten. Det gjør at du har bred i land/ombordstigningssone og fine muligheter til å plassere passasjerene.

STØDIG: Pioner 12 Maxi er en lettkjørt og trygg småbåt. Konsollen har til og med plass til en liten kartplotter.
STØDIG: Pioner 12 Maxi er en lettkjørt og trygg småbåt. Konsollen har til og med plass til en liten kartplotter. Foto: Terje Bjørnsen

Propellvalget viktig

Og med hodestøtten helt forut en solplass selv voksne kan bruke. Putesettet ville vi nok vurdert selv uten konsoll, siden det gjør alt fra transport- til hyggeturer mer behagelig. 12-foteren er kun rundt en halvmeter lenger og 20 cm bredere enn 10-foteren, men det er nok til at vektfordelingen blir bedre med en tung voksenperson alene på akterbenken.

Akselerasjonen er moderat, men når jeg først kommer i plan går båten respektable 21 knop. Det høres muligens rart ut, men propellvalget er minst like viktig på en liten båt som på en stor. Hvis du kjører mye med folk og last om bord bør du velge en som passer til det, istedenfor en optimalisert for lett båt. Kompromisset er bra i testbåten, den planer også med tre voksne og gjør da 16,5 knop.

LITEN, MEN STOR: Pioner 14 Active har bredt bruksområde selv om den fortsatt har mange småbåtfortrinn i behold.
LITEN, MEN STOR: Pioner 14 Active har bredt bruksområde selv om den fortsatt har mange småbåtfortrinn i behold. Foto: Terje Bjørnsen

Den lille store

Pioner 14 Active hører med til de aller nyeste Pioner-modellene. Vi kjørte den første gang da den var helt ny i 2012 – den gang i en enklere utgave uten styrekonsoll enn dagens testbåt som har full pakke. Hovedinntrykket er fortsatt det samme – 14 Active sneier innom bruksområdet til noe større og dyrere skjærgårdsjeeper, uten av alt det lettvinte med småbåtfortrinnene forsvinner. Da tenker vi i første rekke på håndterbarheten den lave vekten gir, samt lavt forbruk og enkle vedlikeholdsregimet du får med en 25-hester.

BESKYTTER: Mulighet for konsoll med vindskjerm utvider bruksområdet i 14 Active. Også mulig med liten kartplotter.
BESKYTTER: Mulighet for konsoll med vindskjerm utvider bruksområdet i 14 Active. Også mulig med liten kartplotter. Foto: Terje Bjørnsen

Båten har også mer robuste sjøegenskaper enn de minste Pioner-utgavene. Den tåler å krysse fjorden med hissig krappsjø på en trygg og stabil måte. Blir bølgene store får du nødvendigvis noen merkbare slag, men igjen har den ekstra bredden, lengden og bæreevnen den forventede innvirkningen på sjøegenskapene.

Den er mindre følsom for vekt og den spreke 25-hesteren på hekken gir bra fraspark i akselerasjons- og planingsfasen. Farten lar seg ikke påvirke i særlig grad av vekt om bord, vi logger 24 knop med 1 voksen og 21 knop med 3 voksne. Det betyr også at du har muligheten til å dra av litt på turtallet, den planer fint i 15–16 knop.

RYGGSTØTTE: Fint komforttillegg sammen med putesett i 14-foteren.
RYGGSTØTTE: Fint komforttillegg sammen med putesett i 14-foteren. Foto: Terje Bjørnsen

Det gjør også sitt til at du kan holde grei marsjfart selv i småsjø. Prisen for en godt utstyrt båt ligger i området 90–100 000 kroner, mens en enkel utgave med 9,9/15 hk kommer på ca. 56 000 kroner.

TEKNISKE DATA

Pioner: 10 Classic

Lengde,m: 3,23

Bredde, m: 1,47

Vekt, kg: 120

Personer: 3

Maks motor, hk: 9,9

Pris, fra: 19 800

Pris, med motor/utstyr: 48 800

Motor/utstyr: 9,9 hk, konsoll, putesett

Farger: Mørk grå, rød, lime, rosa

TEKNISKE DATA

Pioner 12 Maxi

Lengde,m: 3,81

Bredde, m: 1,65

Vekt, kg: 160

Personer: 4

Maks motor, hk: 15

Pris, fra: 26 800

Pris, med motor/utstyr: 58 600

Motor/utstyr: 9,9/15 hk, konsoll, putesett, lanternemast

Farger: Hvit marmor, rød, mørk grå, lime

TEKNISKE DATA

Pioner 14 Active

Lengde,m: 4,11

Bredde, m: 1,73

Vekt, kg: 220

Personer: 4

Maks motor, hk: 25

Pris, fra: 35 500

Pris, med motor/utstyr: 95 000

Motor/utstyr: 25 hk, konsoll med vindskjerm, putesett, ryggpute akter, lanternemast

Farger: Hvit marmor, mørk grå, lime