Test: Nordkapp Airborne 8

Kose-RIB for all slags vær

Nordkapps store RIB-modell er en hyggelig opplevelse. Selv i sterk kuling.

Pluss ikon
<b>RUSTET FOR RUSKEVÆR:</b> Her er Airborne 8 på hyggetur i finværet, men den takler langt tøffere forhold enn som så. 
RUSTET FOR RUSKEVÆR: Her er Airborne 8 på hyggetur i finværet, men den takler langt tøffere forhold enn som så.  Foto: Teodor Tomter
Først publisert Sist oppdatert

Det er en av de dagene du tenker at det kanskje er best å droppe båtturen. Kystvarslet sier stiv til sterk kuling og bølgevarsel på tre–fire meter i ytre Oslofjord.

Men erfaringene med fjorårets store overraskelse fra Nordkapp, deres første RIB-modell Airborne 7, tilsier at årets nyhet skal være i stand til å takle eventuelle utfordringer.

Les også (+): Test av Nordkapp Airborne 7

Nordkapp Airborne 8 er som navnet antyder nemlig litt lengre, bredere og tyngre – alt dette egenskaper med potensial til å levere enda bedre sjøegenskaper.

For Espen Thorups første RIB-design imponerte nemlig både med fin gange i bølger og et mer sosialt RIB-interiør enn vi er vant med i denne størrelsen.

Juling-test

Det uler i riggene fra seilbåtene i havna når vi går ut med Airborne 8 fra brygga. Rett ute i fjorden, godt beskyttet fra ytre Oslofjord av Hvaler-øyene, går det hvitt i hvitt med hissige bølger.

<b>SLANK:</b> Typisk RIB-fasong på Airborne 8. Smale pongtonger og økende bredde mot hekken gir fine plassforhold. 
SLANK: Typisk RIB-fasong på Airborne 8. Smale pongtonger og økende bredde mot hekken gir fine plassforhold.  Foto: Teodor Tomter

De er tydeligvis irritert over at de ikke får bli like store som slektningene i åpen sjø, og kompenserer med å være usedvanlig krappe.

<b>BESKYTTER:</b> Her er kalesjen satt opp som sprayhood, men den kan også kneppes rundt førerplass. 
BESKYTTER: Her er kalesjen satt opp som sprayhood, men den kan også kneppes rundt førerplass.  Foto: Teodor Tomter Liland

Dermed må vi renonsere noe på de vanlige båttestrutinene. Her blir det for usikkert med ilandstigning for kjørebilder, og selv om vi finner et noenlunde beskyttet område for testmålinger, blir tallene ikke like representative som ved kjøring under roligere forhold.

Men det er bare å bruke været til sin fordel. Den kraftige vinden og krappsjøen på 1-1,5 meter gir i alle fall en utmerket anledning til å prøve hva Airborne 8 – og ikke minst egne knær og korsrygg – tåler av juling.

Jeg krysser ut og inn fjorden med sjøen inn fra varierende retning, og opplever ferden som trygg og komfortabel – forholdene tatt i betraktning.

Beskyttet førerplass

Et av de fine elementene i lillebror er videreført til Airborne 8: Etter RIB-standard er førerplassen godt beskyttet mot vind og sjøsprøyt. I tillegg sitter du ganske lavt på en god toseter med riktig avstand til ratt og kontroller.

Legg til sidestøtte i form av en bøyle på hver side, og du sitter stødig selv om bølgene gjør ferden urolig. Litt sjøsprøyt kommer om bord når vi vender bort fra bølgene, men annet er ikke å forvente under de rådende forholdene. Egentlig er båten forbausende tørr.

Til slutt gjenstår bare «shake, rattle and roll»-testen. Det er bare å knipe igjen øynene, håpe at kropps- og Nordkapp-deler sitter godt montert, og klinke til mot vind og bølger.

<b>KJEKK LØSNING:</b> Klappsetet mot akterbenken gir ekstra sitteplasser.
KJEKK LØSNING: Klappsetet mot akterbenken gir ekstra sitteplasser. Foto: Teodor Tomter

Sjelden opplevelse

Kombinasjonen av mot- og fartsvind utgjør godt over orkan styrke og den kortvarige, men høyst nødvendige ansiktsløftningen, er den mest dramatiske effekten av kjørestuntet.

Rundt 40 knop får jeg nemlig den deilige «bølgetopp til bølgetopp»-flyten jeg har hørt mange beskrive, men sjelden fått oppleve selv.

Der kombinasjonen av fart, bølge- og skroglengde, pluss et skarpt skrog og perfekt balanse i båten skaper et herlig driv.

<b>GODT UTFØRT:</b> Førerplassen er godt utformet, ergonomien er god og skjermen tar bra av for vinden. 
GODT UTFØRT: Førerplassen er godt utformet, ergonomien er god og skjermen tar bra av for vinden.  Foto: Teodor Tomter

Du tenker at det blir stamping og kneknusende slag, men sklir isteden forholdsvis rolig over det hele. En av de fine tingene er at du også kan roe farten ned til 10–15 knop uten at båten faller helt ut av plan. Da hadde selv de i aktersofaen synes dette hadde vært en udramatisk tur.

Unn deg en V8

En bidragsyter til roen om bord er også Mercurys 300-hesters V8 på hekken. Den har en behagelig, jevn gange og et tilbakeholdent støybilde – både ved sakte fart og når du drar på i god marsjfart.

<b>HYGGETUR:</b> Kultivert motor og godt beskyttet sitteområde i cockpit. Airborne 8 gir gode muligheter for rolig skjærgårdscruise. 
HYGGETUR: Kultivert motor og godt beskyttet sitteområde i cockpit. Airborne 8 gir gode muligheter for rolig skjærgårdscruise.  Foto: Teodor Tomter

Vi måler en toppfart på rundt 48 knop mellom vindbygene oppunder land, uten at skroget kjennes urolig ut. Med tanke på sertifikatordning for båter med over 50 knop toppfart, er nok dette en perfekt motorisering for mange kunder.

Båten vil helt sikkert fungere fint med basismotoren, en V6 på 200 hester, men vi tror nok de fleste vil være tjent med å bruke noen titusenlapper ekstra på den ekstra punchen en V8-motor på 250 eller 300 hk gir. Fra 2023 kan Airborne 8 også leveres med Mercurys nye V10-motor på 350 hester.

I en slik båt skal du unne deg den sportslige følelsen av overskudd en slik motor gir, og våre forbruksmålinger tyder på at det kan skje uten at drivstoffbudsjettet går i underskudd.

Det rette utstyret

<b>RIKTIG MOTOR:</b> Mercurys V8-motor på 250 eller 300 hester passer båten perfekt. 
RIKTIG MOTOR: Mercurys V8-motor på 250 eller 300 hester passer båten perfekt.  Foto: Teodor Tomter

Kose-RIB biten av Airborne 8 handler om den gode aktersofaen og at du velger de rette utstyrspakkene og -elementene. Du kan velge mellom Highline eller den mer omfattende Highline+.

Nordkapp har en fin båtkonfigurator på sine nettsider, der du får oversikt over valgmulighetene.

Jeg hadde i alle fall sørget for at utstyret som øker komforten og solskinnsegenskapene hadde vært på plass. Da tenker jeg spesielt på den ekstra sittebenken mot aktersofaen, solseng, aktervegg bak aktersofaen og kjøleskuff.

Kostbare ting som ankervinsj, kalesje og baugpropell ville jeg nok latt være mer behovsprøvet. Med en 250-hester V8 på hekken, viser båtkonfiguratoren at «min» Nordkapp ville komme på drøyt én million kroner.

Vi Menn Båt mener

Nordkapp treffer godt med sin andre premium-RIB. Ikke direkte billig med riktig motor og utstyr, men Airborne 8 har et knippe egenskaper du kommer til å ha glede av i mange år.

Tekniske data

Nordkapp Airborne 8

Lengde, m: 7,8

Bredde, m: 2,82

Vekt uten motor, kg: 1380

Drivstoff, l: 300

Vann, l: 32

Personer: 10

Anbefalt motor, hk: 200–350

Pris, fra kr: 900 000,-

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 28 2022. Den er oppdatert mai 2023 med ny pris- og motorinformasjon.