Test: Elektriske Strana 23
Denne elbåten viser hva som kan være på vei
Den nye modellen fra Strana er blant de mest spennende og gjennomtenkte elbåtene på markedet. Men fortsatt ganske annerledes enn en typisk fritidsbåt i syvmetersklassen.
Utviklingen av elbåter for fritidsbruk er i sin spede begynnelse. Det dukker opp mange ulike konsepter – noen svært kreative, andre svært ordinære.
Det er ingen tvil om at vi nå skal gjennom en fase med prøving og feiling før elbåtene modnes.
Mange – særlig politikere og miljøorganisasjoner – setter likhetstegn mellom det som har skjedd rundt elbiler og det som kan skje med elbåter, uten å ta innover seg de enorme forskjellen mellom fremdrift av båt og bil, de store variasjonene fra småbåter til feriebåter, eller utfordringene med infrastruktur – både i sentrale småbåthavner, men aller mest ute i skjærgården.
Den diskusjonen skal vi la ligge her, men heller se nærmere på en av de mest spennende elbåtene som har dukket opp på markedet for 2023-sesongen.
Strana er en ny svensk produsent som distribueres gjennom det store nettverket til importøren Erling Sande AS (Suzuki). Den nye modellen vil dermed være tilgjengelig for en lang rekke båtkunder over hele Norge. Vi testet båten en snau uke i sommer og gjorde oss mange erfaringer både med båt og drivlinje.
Moderne teknologi
Drivlinjen er en interessant kombinasjon av et moderne litium-ionbatteri på 28,8 kWh (kan også leveres med 14,4 kWh) og en pod med elmotor montert under båten; sistnevnte levert av norske SeaDrive.
Båten har moderne linjer og vekker behørig oppsikt på sin ferd i skjærgården mellom Risør og Tvedestrand i testperioden. Det mest spennende er imidlertid skrogkonstruksjonen fra velkjente Mannerfeldt Design Team. Den er spesialutviklet for eldrift, med lav vannmotstand og ingen planingsterskel.
Båtkonseptet er krystallklart: Her snakker vi om en båt til hyggeturer i finvær og beskyttet farvann. Strana har ingen permanent vind- eller værbeskyttelse, kun en kalesje over sitteplassene forut og en havnekalesje til akterdelen.
Verftet har allerede funnet ut at den første kalesjeløsningen ikke var spesielt praktisk eller hyggelig, og kommer med en forbedret utgave til 2023 – da også med mulighet for en forlengning for beskyttelse av førerplass. I tillegg skal det bli mulig å bestille båten med fast tak og solpaneler.
Et lite tips
Nå skal ikke vi fortelle Strana hvordan de skal bygge båtene sine, men en variant med fast skjerming for bedre vind og værbeskyttelse tror vi ville utvide bruksområdet vesentlig.
I norsk skjærgård er det ofte vind og bølger selv innaskjærs, og du merker at en båt helt uten vindbeskyttelse fort blir kjøligere og krever mer påkledning.
Den skarpe, rette baugen ser lekker ut, men klarer ikke å skyve bølgesprut fra baugen ut til siden. Dermed skal det ikke så mye til før du får noen skvetter vann inn i sittegruppen forut. En tendens som forsterkes dersom det sitter mange i den, og baugen går lavere i vannet.
Annerledes, men det fungerer
Tross denne utfordringen, er kombinasjonen av skrog og drivlinje noe av det vi blir mest fornøyd med i løpet av testperioden. Pod-en fra SeaDrive kan leveres i to effektversjoner på 7,5 eller 15 kW (10 eller 20 hk). Vår båt hadde den minste med toppfart rundt 7,5 knop, mens den største skal gi rundt 12–14 knop.
Styring av poden skjer med en joystick i midtkonsollen mellom de to setene, slik at du kan bruke begge plassene som styreposisjon. Pod-en kan vris nesten 360 grader slik at du får stort styreutslag og svært god manøvreringsevne uten behov for baugpropell. Det er to innstillinger: en for finmanøvrering i havn og en for normal kjøring.
Etter litt øvelse vil de fleste få en god følelse med joysticken, snu på en femøring og lirke båten presist på plass. Strana er i tillegg enkel å kjøre. For hvert dytt fremover på joysticken får du en liten effektøkning, mens sideveis bevegelse gir små kursendringer.
Vår båt trakk litt mot styrbord. Ifølge Strana er det noe som lar seg kalibrere i oppsettet av Pod-en.
God batterikapasitet
Mange stiller naturlig nok spørsmål om rekkeviddeangst i en elbåt uten ladestasjoner i sikte. Det opplevde vi aldri underveis med Strana. Det skyldes delvis bra batterikapasitet, delvis moderat energiforbruk og delvis selve båtkonseptet.
Din viktigste kilde til informasjon om tilstanden på batteri, aktuelt energiforbruk, samt hvor langt og hvor lenge båten kan gå, får du gjennom en egen mobilapp.
Den fungerer også som start- og stoppsystem, en løsning vi ikke er helt glad i. Vi savner muligheten til nødstart eller -stopp om noe skulle skje med telefonen. Vi er også såpass gammeldagse at vi gjerne skulle hatt en dødmannssnor til føreren, noe som er standard på 15 kW-versjonen.
Kommer langt nok
En fleksibel holder i midtkonsollen med induksjonslading passer ulike mobilstørrelser, og rett over der igjen sitter en syvtommers kartplotter fra Raymarine. Det mest naturlige hadde vært om appinformasjonen kunne vært speilet og integrert på kartplotteren. Foreløpig er ikke den muligheten til stede, men Strana arbeider med en løsning.
Med en person om bord oppnådde vi 7,6 knop som toppfart. Rundt fem–seks knop var den farten vi som oftest endte opp med på tur. Med fullt batteri fra start kommer du fint 40–50 nautiske mil – med en driftstid på fire–seks timer.
Som nevnt er ikke Strana et båtkonsept du tar lange transportstrekk med. Vår bruk var typiske hyggeturer med inntil et par timers driftstid, og i løpet av noen slike kjørte vi 30 nautiske mil og brukte 65 prosent av batterikapasiteten. Det betyr maksimalt 45 nautiske mil rekkevidde ved det vi vil anta er typisk bruk.
Vi prøvde oss på en lengre tur tett på toppfart. Da kjørte vi 12,2 nautiske mil med en snittfart på 6,5 knop og brukte drøyt 30 prosent av batterikapasiteten. Det resulterte i en maksimal rekkevidde på 38 nautiske mil, samt mulig driftstid på over 5,5 timer. Totalt sett mener vi derfor Strana 23 har god margin på rekkevidden med 28,8 kWh-batteri.
Begrenser bruksområdet
Selv om vi ikke har fått testet båten med den kraftigere Pod-en på 15 kW, sitter vi med en følelse at det vil gi båten et større bruksområde. Strana antar at toppfarten vil ligge på 13–15 knop. Det vil i så fall bety at du kan halvere reisetiden på kortere turer.
Nettopp toppfarten var det som begrenset bruken i testperioden. På transportoppdrag der tidsbruken er viktigere enn turopplevelsen, ble det plundrete å ta elbåten fordi det som normalt tar 20 minutter med skjærgårdsjeepen tok en time med elbåten.
Typisk når du skal i butikken, hente folk på brygga, kjøre til og fra et spisested skjærgården eller ta en badetur.
Dessuten kjennes det ut som om skroget vil oppføre seg fint i et litt høyere fartsområde. Fra seks–syv knop slipper hekken vannet uten å lage noen stor hekksjø, samtidig som båten kjennes mindre følsom for rulling i sidesjø. Det føles også som baugen er i ferd med å heve seg, noe som på alle måter ville være et pluss.
Ekstra fart vil selvfølgelig gå utover rekkevidden, men den får du normalt ikke «brukt opp» med 7,5 kW-pod, og det er jo ingen ting som hindrer deg i kjøre rolig med den kraftigere løsningen. Du får heller et større fartsregister å spille på.
Enkel ladeløsning
Ladeløsningen består av det man i elbilverden nå kaller en «nødlader», altså en ladeboks med innstillinger for effekt, samt vanlig stikkontakt i den ene enden og en type 2-plugg for tilkobling i båten.
Den sitter i baugluken og fungerer greit, selv om vi tenker at en form for beskyttelse mot fukt hadde vært på sin plass.
Ved hjelp av skjøteledning får jeg ladet ved brygga, men siden kursen i andre enden ikke er all verden, stiller jeg laderen inn på 8A og får ut 1,5 kWh ifølge Strana-appen.
Med 30 prosent på batteriet indikerer appen en ladetid på cirka 14 timer. Med tilkobling klokken 20 er det dermed klart for tidlig formiddagstur med fullt batteri dagen etter.
Tre utfordringer
Det er tre hovedutfordringer når det gjelder kjøp og bruk av elbåt. I all overskuelig fremtid vil man trolig være begrenset til båter som går saktere enn dagens planende hytte- eller dagsturbåter. Men kan man – slik sannsynligheten er med Strana – få til et fartsområde på 10–15 knop, er det noe mange vil kunne venne seg til. Et slikt konsept vil sikkert kunne omfatte modeller med bedre beskyttelse mot vind og vær.
De to største begrensningene er utvilsomt prisen og lademulighetene. Alle vi møtte syntes Strana var en flott og spennende båt, helt til de hørte prisen på 1,3 millioner kroner.
Noen er selvsagt heldige med egen brygge og hytte eller hus i strandkanten, men de aller fleste vil være avhengige av lademuligheter i småbåthavner eller ved mindre, private bryggeanlegg. Og hvordan de skal gjøres praktisk og økonomisk er foreløpig i det blå.
Men båten er fin, den. Til sitt bruk.
Vi Menn Båt mener
Det er for mange utfordringer og begrensninger til at elbåten automatisk følger i dragsuget av elbilen her i Norge. Men båter som Strana gjør riktige ting på teknikk- og skrogsiden, og viser hva som kan være på vei.
Tekniske data
Lengde, m: 7,00
Bredde, m: 2,25
Toppfart, knop: 8 (7,5 kW) 12–15 (15 kW)
Batteri: 14/28 kWh
Motor: SeaDrive 7,5 eller 15 kW
Vekt, kg: Ca. 600 uten batteri og motor
Pris: Ca. 1,3 millioner med 7,5 kW SeaDrive og 28 kWh batteri
Testdata
Strana 23 med SeaDrive 7,5 kW pod
Fart, Forbruk, Forbruk, Rekkevidde, Rekkevidde, knop kWh kWh/Nm t:min Nm
3 0,4 0,13 72:00 220
4,5 1,4 0,30 20:45 97
5,6 2,7 0,47 10:40 62
6,5 4,2 0,63 6:55 46
7,6 7,4 0,97 3:55 30
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 59 2022
Denne saken ble første gang publisert 08/03 2023, og sist oppdatert 09/03 2023.