Nyskapende elbåtsatsing

Elektrifisert skjærgårdsjeep fra Hydrolift

Tre norske bedrifter samarbeider om en satsing på Hydrolifts hurtiggående skjærgårdsjeep med elektrisk utenbordsmotor. Men foreløpig kan du ikke kjøpe den som privatperson. 

Pluss ikon
<b>SPENNENDE KONSEPT:</b> Sommeren 2021 vil vi få se den endelige versjonen av Hydrolift E-22 med elektrisk utenbords­motor fra Evoy. Hvis alt går etter planen. 
SPENNENDE KONSEPT: Sommeren 2021 vil vi få se den endelige versjonen av Hydrolift E-22 med elektrisk utenbords­motor fra Evoy. Hvis alt går etter planen. 
Først publisert Sist oppdatert

Hydrolift E-22 er tilpasset Evoys elektriske utenbordsmotorer og Krusers delingsmodell for fritidsbåter.

Foreløpige anslag tilsier at den nye elbåt-modellen kan kjøres i en time i 23 knop og rundt 7 timer i 5 knop.

Den vil være et alternativ for dem som ønsker høyere fart enn de sakte­gående modellene i Kruser-flåten kan tilby.

Fremoverlent og løsningsorientert

Kruser startet sin første elbåtpool i Oslo og Bærum i 2020. Ifølge selskapet ble medlemskapene utsolgt for 2020. 90 % av medlemmene i Oslo og Bærum har blitt med videre på en ny båtdelingssesong. For 2021 etablerer Kruser seg flere steder. Så langt er det bestemt at delingsmodellen for elbåter også etableres i Asker, Moss og Bergen.

<b>SPENNENDE PROSJEKT:</b> Hydrolift-sjef Bård Eker har tro på at hurtiggående elbåter er kommet for å bli.
SPENNENDE PROSJEKT: Hydrolift-sjef Bård Eker har tro på at hurtiggående elbåter er kommet for å bli.

Flere kunder etterlyste likevel en raskere båtmodell i sortimentet. Etter å ha vurdert ulike norske båtprodusenter, falt valget på Hydrolift og deres X-22-modell:

– Vi opplever Hydrolift som fremoverlente, fremtids- og løsnings­orienterte. De deler våre tanker om miljøvennlige båtopplevelser. Vi ser frem til å få levert 10 Hydrolift E-22 som er skreddersydd for oss, sier daglig leder av Kruser AS, Christer Ervik.

<b>ØNSKER FART:</b> Båtdelingstjenesten Kruser satte i gang med saktegående elbåter. Men ikke helt overraskende ønsket kundene seg mer fart, noe som resulterte i samarbeid med Evoy og Hydrolift. 
ØNSKER FART: Båtdelingstjenesten Kruser satte i gang med saktegående elbåter. Men ikke helt overraskende ønsket kundene seg mer fart, noe som resulterte i samarbeid med Evoy og Hydrolift. 

Elmotor på 120 hk

Hydrolift E-22 er basert på Hydrolift X-22. Vi Menn Båt har kjørt test av X-22 flere ganger, både med firesylindret 150 hk og V6 på 225 hk. Elmotoren fra Evoy har en kontinuerlig effekt på 120 hk/90 kW, og med batteri på 65 kWh skal systemvekten være på ca. 600 kg. Skroget skal være videre­utviklet og effektivisert for å passe til den elektriske drivlinjen og motorkarakteristikken. I tillegg har Hydrolift også tilpasset noe utstyr. Båten blir i likhet med andre Hydrolift-modeller produsert i Norge. Leveransen fra Evoy er en totalpakke som inkluderer motor, batteri, skjermløsning, betjening og lader.

Hydrolift-sjef Bård Eker, sier verftet er stolte av å støtte Kruser i båtpool-satsingen:

– Vi tror vi når nye kundesegmenter på denne måten og synes det er spennende med nye båtkunder. Elbåtene har kommet for å bli, og vi synes det har vært er en spennende utfordring å lage den første hurtiggående elbåten til massemarkedet, sier Eker.

<b>VELKJENT:</b> Innredningskonseptet i E-22 skiller seg lite fra den veletablerte X-22-modellen. En sosial og sportslig konsollbåt det blir interessant å se hvordan fungerer med elmotor. 
VELKJENT: Innredningskonseptet i E-22 skiller seg lite fra den veletablerte X-22-modellen. En sosial og sportslig konsollbåt det blir interessant å se hvordan fungerer med elmotor. 

Kostbart prosjekt

<b>IKKE FERDIG:</b> Foreløpig er det bare vist dummyversjoner av Evoys elektriske utenbordsmotor. Men spesifikasjonene er i ferd med å komme på plass. 
IKKE FERDIG: Foreløpig er det bare vist dummyversjoner av Evoys elektriske utenbordsmotor. Men spesifikasjonene er i ferd med å komme på plass. 

Den elektriske drivlinjen er langt dyrere enn vanlige utenbordsmotorer. På nettsidene til Evoy oppgis prisen fra cirka 700 000 kroner eks mva. Derfor var det avgjørende for prosjektet med støtte fra Enova på drøyt 3,4 millioner kroner. Ettersom båtene vil inngå i en båtpool, opplyser Kruser at brukstiden for hver båt blir såpass høy at prosjektet kvalifiserte for Enovas støtteordning for elektrifisering av fartøy:

– Satsingen til Kruser kan bli viktig både for å vise at elektriske båter fungerer og for å bygge interesse for delingsløsninger også til sjøs. Leverandørene i prosjektet er dess­uten involvert i flere nullutslipps-satsinger for ulike skipstyper, og vi har tro på at kunnskapen og erfaringene de bygger her derfor vil komme til nytte også på andre områder, sier Gunnel Fottland, markedssjef i Enova.

Medlemmene får tilgang til båt fra mai til september og kan reservere båt mellom 07.00 og 23.00 hver dag Det finnes også et rabattert Dagtid-medlemskap som gir muligheten til å reservere båt fra 07.00 til 14.30 hver dag. Medlemskapene gir rett til fri bruk med alle kostnader inkludert, og man betaler ingenting ekstra per gang man bruker båten. Hydrolift E-22 vil inngå i Krusers dyreste Premium medlemskap.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 12 2021