Nyskapende elbåtsatsing
Elektrifisert skjærgårdsjeep fra Hydrolift
Tre norske bedrifter samarbeider om en satsing på Hydrolifts hurtiggående skjærgårdsjeep med elektrisk utenbordsmotor. Men foreløpig kan du ikke kjøpe den som privatperson.
Hydrolift E-22 er tilpasset Evoys elektriske utenbordsmotorer og Krusers delingsmodell for fritidsbåter.
Foreløpige anslag tilsier at den nye elbåt-modellen kan kjøres i en time i 23 knop og rundt 7 timer i 5 knop.
Den vil være et alternativ for dem som ønsker høyere fart enn de saktegående modellene i Kruser-flåten kan tilby.
Fremoverlent og løsningsorientert
Kruser startet sin første elbåtpool i Oslo og Bærum i 2020. Ifølge selskapet ble medlemskapene utsolgt for 2020. 90 % av medlemmene i Oslo og Bærum har blitt med videre på en ny båtdelingssesong. For 2021 etablerer Kruser seg flere steder. Så langt er det bestemt at delingsmodellen for elbåter også etableres i Asker, Moss og Bergen.
Flere kunder etterlyste likevel en raskere båtmodell i sortimentet. Etter å ha vurdert ulike norske båtprodusenter, falt valget på Hydrolift og deres X-22-modell:
– Vi opplever Hydrolift som fremoverlente, fremtids- og løsningsorienterte. De deler våre tanker om miljøvennlige båtopplevelser. Vi ser frem til å få levert 10 Hydrolift E-22 som er skreddersydd for oss, sier daglig leder av Kruser AS, Christer Ervik.
Elmotor på 120 hk
Hydrolift E-22 er basert på Hydrolift X-22. Vi Menn Båt har kjørt test av X-22 flere ganger, både med firesylindret 150 hk og V6 på 225 hk. Elmotoren fra Evoy har en kontinuerlig effekt på 120 hk/90 kW, og med batteri på 65 kWh skal systemvekten være på ca. 600 kg. Skroget skal være videreutviklet og effektivisert for å passe til den elektriske drivlinjen og motorkarakteristikken. I tillegg har Hydrolift også tilpasset noe utstyr. Båten blir i likhet med andre Hydrolift-modeller produsert i Norge. Leveransen fra Evoy er en totalpakke som inkluderer motor, batteri, skjermløsning, betjening og lader.
Hydrolift-sjef Bård Eker, sier verftet er stolte av å støtte Kruser i båtpool-satsingen:
– Vi tror vi når nye kundesegmenter på denne måten og synes det er spennende med nye båtkunder. Elbåtene har kommet for å bli, og vi synes det har vært er en spennende utfordring å lage den første hurtiggående elbåten til massemarkedet, sier Eker.
Kostbart prosjekt
Den elektriske drivlinjen er langt dyrere enn vanlige utenbordsmotorer. På nettsidene til Evoy oppgis prisen fra cirka 700 000 kroner eks mva. Derfor var det avgjørende for prosjektet med støtte fra Enova på drøyt 3,4 millioner kroner. Ettersom båtene vil inngå i en båtpool, opplyser Kruser at brukstiden for hver båt blir såpass høy at prosjektet kvalifiserte for Enovas støtteordning for elektrifisering av fartøy:
– Satsingen til Kruser kan bli viktig både for å vise at elektriske båter fungerer og for å bygge interesse for delingsløsninger også til sjøs. Leverandørene i prosjektet er dessuten involvert i flere nullutslipps-satsinger for ulike skipstyper, og vi har tro på at kunnskapen og erfaringene de bygger her derfor vil komme til nytte også på andre områder, sier Gunnel Fottland, markedssjef i Enova.
Medlemmene får tilgang til båt fra mai til september og kan reservere båt mellom 07.00 og 23.00 hver dag Det finnes også et rabattert Dagtid-medlemskap som gir muligheten til å reservere båt fra 07.00 til 14.30 hver dag. Medlemskapene gir rett til fri bruk med alle kostnader inkludert, og man betaler ingenting ekstra per gang man bruker båten. Hydrolift E-22 vil inngå i Krusers dyreste Premium medlemskap.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 12 2021