Test: Askeladden P70
Tar båttypen til et nytt nivå
Den skal erstatte en klassisk styrehyttebåt, og gjør det med et knippe nye egenskaper. Her er flere velkomne endringer - til glede for ivrige hobbyfiskere.
Nordmenn er glade i sine styrehyttebåter. Ikke bare nordmenn, forresten. Av ulike grunner har disse båtene med godt beskyttet førerplass, enkel passasje rundt båten og stort akterdekk blitt populære i mange land.
Det har også ført til et langt større antall varianter enn tidligere. Det som startet med en enkel og robust båt, der fiske og transport var hovedaktiviteten, har etter hvert blitt både tur- og familiebåt i nesten alle størrelser og fasonger.
Da Askeladden slo seg tilbake på det norske båtmarkedet etter finanskrisen i 2008, ledet nettopp styrehyttebåter med basisegenskaper an i den vellykkede returen.
De fleste båtinteresserte kjenner verftets moderne historie: Etter hvert overtok mer polerte konsollbåter, daycruisere og bowridere i C-serien.
Og de nye styrehyttemodellene i P-serien har så langt gått mer i retning av turhygge enn fiskeslo og materialtransport.
Men det har den aller nyeste P-modellen til hensikt å gjøre noe med.
Tilbake til røttene
Askeladden P70 er nemlig arvtageren til de klassiske styrehyttebåtene, og da i første rekke den populære P66-modellen.
Men verftet har et mål om å fornye denne sjangeren og tilføre egenskaper vi ikke har sett så mye av i tidligere utgaver. Et av de viktigste områdene er sjø- og fartsegenskaper.
Jeg har ikke tall på hvor mange slike båter jeg har kjørt der det rister og stanger i småbølgene, og alt over 20 knop kjennes anstrengende ut for både folk og båtkonstruksjon.
På dette området representer Askeladden P70 en velkommen endring. Ikke slik at jeg skal delta i neste pokerrun i Arendal, men båten gjør styrehyttelivet med fiskekasser og teinehaler til en kjøremessig langt mer harmonisk opplevelse.
Såpass trygge er gjengen i Hagavik på produktet sitt at den er godkjent for motorer opp til 300 hester, selv om min testversjon med 200 hester på hekken er et typisk standardvalg.
Skiller seg ut
Suzukis 2,9-liters firer har et kraftig skyv og gir båten fin balanse i hele fartsregisteret. Dermed glir P70 smidig opp i fart uten noen form for terskel, ved behov godt hjulpet av Bennet trimplan.
Der den skiller seg mest ut fra tidligere modeller er når jeg klemmer til på gassen og farten stiger mot 30 knop. Da løfter baugen seg med en mer sportslig karakter, båten går lettere og mer komfortabelt i sjøen enn forrige generasjon.
Med 200-hesteren på hekken klokker jeg inn toppfart på 37 knop uten at det føles dramatisk eller ubehagelig.
Effektiv transport
Egenskapene gir noen positive følgeeffekter der et høyere marsjfartområde og hyggelig forbruk er blant de viktigste. Med 200-hesteren er båten i sitt ess når den får jobbe rundt 4000–4500 o/m og gjør ca. 22–26 knop.
Med lukket bakdør er støynivået inne i hytta slik at du kan snakke sammen uten å anstrenge stemmen, og forbruket ligger i overkant av en liter per nautisk mil. Alt dette er hyggelig tall på bakgrunn av båttype og -egenskaper.
Som nevnt skal du ikke forvente deg offshoreegenskaper av Askeladden P70, men den går mykt i de hekksjøene jeg klarer å oppdrive på den ellers ganske stille testdagen. I praksis vil det si at du kan holde bra marsjfart selv når vind og bølger tar seg opp.
Forbløffende gode seter
Et annet viktig fokusområde under utviklingen av båten har vært den generelle komforten om bord. Den er forbedret på flere områder, men merkes kanskje aller best når det kommer til fører- og copilot-plassen.
En ting er at selve hytta og innredning kjennes mer solid enn tidligere, men aller viktigst er det at Askeladden har spandert svært behagelige stoler – også på passasjersiden.
Dessuten har man har jobbet godt med utformingen av dashbordet, og uten sidedør kan du også justere deg inn til en optimal sittestilling på lengre turer.
Bakerst i hytta er det to smarte og forbløffende gode klappseter (ekstrautstyr) slik at de to siste fiskekompisene også føler seg velkommen i gjengen. Dieselvarmer, spyling av frontrute og vindusvisker på babord hører med i standardutstyret.
Nyttig utstyr
Minst like viktig denne modeller er størrelsen og funksjonen på akterdekket. Det er tross alt her mye av moroa skal skje. Størrelsen er lik forgjengeren P66 og nyttige elementer hører med til standardutstyret: Utvendig styreposisjon, saltvannsspyling for dekk og LED-arbeidslys er slikt de typiske kundene setter pris på.
I tillegg kan du bestille ting som garnrulle, sløyebord og fiskekasse med sirkulasjon. Konseptet for Askeladden P70 er en ren dagsturbåt, men du kan bestille den med utstyr som kan forlenge turen – eksempelvis marinetoalett, kjøleskuff samt bysse med trykkvann og koketopp med ett bluss.
Full elektronikkpakke med stor C-command 16-tommers skjerm og fishfinder fra Raymarine koster snaut 70 000 kroner, og vil du ha Raymarines Quantum radar, koster den 40 000 raske.
Vi Menn Båt mener:
Askeladden har lyktes godt når de erstatter eldre styrehyttemodeller med den nye P70. De praktiske egenskapene er beholdt, mens det meste annet er flere hakk opp. Vi tror selv de fiskeglade vil sette pris på bedre totalkomfort.
Tekniske data
Lengde, m 6,99
Bredde, m 2,5
Vekt tom, kg 1600
Drivstoff, l 140
Vann, l 40
Septik, l 40
Personer 7
Anbefalt motor 150–300
Pris, fra 792 000 kroner
Testdata
Turtall, o/m Fart, knop Støy, dBA Forbruk, l/t Forbruk, l/Nm
1000 4,5 57,5 2,5 0,6
1500 6,0 60,0 4,5 0,8
2000 7,0 59,5 7,5 1,1
2500 8,5 64,5 11,0 1,3
3000 12,0 69,0 16,5 1,4
3500 18,5 73,0 19,5 1,1
4000 22,5 76,0 24,5 1,1
4500 26,0 77,0 31,0 1,2
5000 30,5 80,0 41,5 1,4
5500 33,5 80,0 51,0 1,5
6000 37,0 82,0 73,0 2,0
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn Båt