Test: Askeladden P70

Tar båttypen til et nytt nivå

Den skal erstatte en klassisk styrehyttebåt, og gjør det med et knippe nye egenskaper. Her er flere velkomne endringer - til glede for ivrige hobbyfiskere. 

Pluss ikon
<b>TIL FELTET:</b> Med mer moderne båtegenskaper tar P70 deg effektivt til fiskeplassen og tilbake. 
TIL FELTET: Med mer moderne båtegenskaper tar P70 deg effektivt til fiskeplassen og tilbake.  Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert Sist oppdatert

Nordmenn er glade i sine styrehyttebåter. Ikke bare nordmenn, forresten. Av ulike grunner har disse båtene med godt beskyttet førerplass, enkel passasje rundt båten og stort akterdekk blitt populære i mange land.

Det har også ført til et langt større antall varianter enn tidligere. Det som startet med en enkel og robust båt, der fiske og transport var hovedaktiviteten, har etter hvert blitt både tur- og familiebåt i nesten alle størrelser og fasonger.

Da Askeladden slo seg tilbake på det norske båtmarkedet etter finanskrisen i 2008, ledet nettopp styrehyttebåter med basisegenskaper an i den vellykkede returen.

De fleste båtinteresserte kjenner verftets moderne historie: Etter hvert overtok mer polerte konsollbåter, daycruisere og bowridere i C-serien.

Og de nye styrehyttemodellene i P-serien har så langt gått mer i retning av turhygge enn fiskeslo og materialtransport.

<b>VELORDNET:</b> Selv med mye utstyr i testbåten er det orden i sysakene på førerplass. 
VELORDNET: Selv med mye utstyr i testbåten er det orden i sysakene på førerplass.  Foto: Terje Bjørnsen

Men det har den aller nyeste P-modellen til hensikt å gjøre noe med.

Tilbake til røttene

Askeladden P70 er nemlig arvtageren til de klassiske styrehyttebåtene, og da i første rekke den populære P66-modellen.

Men verftet har et mål om å fornye denne sjangeren og tilføre egenskaper vi ikke har sett så mye av i tidligere utgaver. Et av de viktigste områdene er sjø- og fartsegenskaper.

<b>EN STREKK:</b> Båten er ikke ment til overnatting, men ved behov er det et lite pauserom i baugen. 
EN STREKK: Båten er ikke ment til overnatting, men ved behov er det et lite pauserom i baugen.  Foto: Terje Bjørnsen

Jeg har ikke tall på hvor mange slike båter jeg har kjørt der det rister og stanger i småbølgene, og alt over 20 knop kjennes anstrengende ut for både folk og båtkonstruksjon.

På dette området representer Askeladden P70 en velkommen endring. Ikke slik at jeg skal delta i neste pokerrun i Arendal, men båten gjør styrehyttelivet med fiskekasser og teinehaler til en kjøremessig langt mer harmonisk opplevelse.

Såpass trygge er gjengen i Hagavik på produktet sitt at den er godkjent for motorer opp til 300 hester, selv om min testversjon med 200 hester på hekken er et typisk standardvalg.

<b>VIKTIG:</b> En god førerstol skal man ikke kimse av, selv i en fiskebåt. Og heldigvis får copiloten samme sittekomfort. 
VIKTIG: En god førerstol skal man ikke kimse av, selv i en fiskebåt. Og heldigvis får copiloten samme sittekomfort.  Foto: Terje Bjørnsen

Skiller seg ut

Suzukis 2,9-liters firer har et kraftig skyv og gir båten fin balanse i hele fartsregisteret. Dermed glir P70 smidig opp i fart uten noen form for terskel, ved behov godt hjulpet av Bennet trimplan.

Der den skiller seg mest ut fra tidligere modeller er når jeg klemmer til på gassen og farten stiger mot 30 knop. Da løfter baugen seg med en mer sportslig karakter, båten går lettere og mer komfortabelt i sjøen enn forrige generasjon.

Med 200-hesteren på hekken klokker jeg inn toppfart på 37 knop uten at det føles dramatisk eller ubehagelig.

<b>KJØRBAR:</b> Den nye P70 er langt mer kjørevillig enn forgjengerne. Opp mot 40 knop er uproblematisk. 
KJØRBAR: Den nye P70 er langt mer kjørevillig enn forgjengerne. Opp mot 40 knop er uproblematisk.  Foto: Terje Bjørnsen

Effektiv transport

Egenskapene gir noen positive følgeeffekter der et høyere marsjfartområde og hyggelig forbruk er blant de viktigste. Med 200-hesteren er båten i sitt ess når den får jobbe rundt 4000–4500 o/m og gjør ca. 22–26 knop.

<b>PÅ PLASS:</b> Utvendig styreposisjon er viktig i en slik båt. Du kan også få montert ulikt spesialutstyr til fiske. 
PÅ PLASS: Utvendig styreposisjon er viktig i en slik båt. Du kan også få montert ulikt spesialutstyr til fiske.  Foto: Terje Bjørnsen

Med lukket bakdør er støynivået inne i hytta slik at du kan snakke sammen uten å anstrenge stemmen, og forbruket ligger i overkant av en liter per nautisk mil. Alt dette er hyggelig tall på bakgrunn av båttype og -egenskaper.

Som nevnt skal du ikke forvente deg offshoreegenskaper av Askeladden P70, men den går mykt i de hekksjøene jeg klarer å oppdrive på den ellers ganske stille testdagen. I praksis vil det si at du kan holde bra marsjfart selv når vind og bølger tar seg opp.

Forbløffende gode seter

Et annet viktig fokusområde under utviklingen av båten har vært den generelle komforten om bord. Den er forbedret på flere områder, men merkes kanskje aller best når det kommer til fører- og copilot-plassen.

<b>EKSTRA:</b> Smarte klappseter og kjøleboks er en god investering hvis flere enn to skal på tur. 
EKSTRA: Smarte klappseter og kjøleboks er en god investering hvis flere enn to skal på tur.  Foto: Terje Bjørnsen

En ting er at selve hytta og innredning kjennes mer solid enn tidligere, men aller viktigst er det at Askeladden har spandert svært behagelige stoler – også på passasjersiden.

Dessuten har man har jobbet godt med utformingen av dashbordet, og uten sidedør kan du også justere deg inn til en optimal sittestilling på lengre turer.

Bakerst i hytta er det to smarte og forbløffende gode klappseter (ekstrautstyr) slik at de to siste fiskekompisene også føler seg velkommen i gjengen. Dieselvarmer, spyling av frontrute og vindusvisker på babord hører med i standardutstyret.

<b>FISKEPLASS:</b> Du kan få klappseter i skrogsiden, i tillegg til de enkle benkene akter. 
FISKEPLASS: Du kan få klappseter i skrogsiden, i tillegg til de enkle benkene akter.  Foto: Terje Bjørnsen

Nyttig utstyr

Minst like viktig denne modeller er størrelsen og funksjonen på akterdekket. Det er tross alt her mye av moroa skal skje. Størrelsen er lik forgjengeren P66 og nyttige elementer hører med til standardutstyret: Utvendig styreposisjon, saltvannsspyling for dekk og LED-arbeidslys er slikt de typiske kundene setter pris på.

<b>NATT OG DAG:</b> Skal du bruke båten i mørke og dårlig sikt er radar og LED-lys nyttige elementer. 
NATT OG DAG: Skal du bruke båten i mørke og dårlig sikt er radar og LED-lys nyttige elementer.  Foto: Terje Bjørnsen

I tillegg kan du bestille ting som garnrulle, sløyebord og fiskekasse med sirkulasjon. Konseptet for Askeladden P70 er en ren dagsturbåt, men du kan bestille den med utstyr som kan forlenge turen – eksempelvis marinetoalett, kjøleskuff samt bysse med trykkvann og koketopp med ett bluss.

Full elektronikkpakke med stor C-command 16-tommers skjerm og fishfinder fra Raymarine koster snaut 70 000 kroner, og vil du ha Raymarines Quantum radar, koster den 40 000 raske.

Vi Menn Båt mener:

Askeladden har lyktes godt når de erstatter eldre styrehyttemodeller med den nye P70. De praktiske egenskapene er beholdt, mens det meste annet er flere hakk opp. Vi tror selv de fiskeglade vil sette pris på bedre totalkomfort.

Tekniske data

Lengde, m 6,99

Bredde, m 2,5

Vekt tom, kg 1600

Drivstoff, l 140

Vann, l 40

Septik, l 40

Personer 7

Anbefalt motor 150–300

Pris, fra 792 000 kroner

Testdata

Turtall, o/m Fart, knop Støy, dBA Forbruk, l/t Forbruk, l/Nm

1000 4,5 57,5 2,5 0,6

1500 6,0 60,0 4,5 0,8

2000 7,0 59,5 7,5 1,1

2500 8,5 64,5 11,0 1,3

3000 12,0 69,0 16,5 1,4

3500 18,5 73,0 19,5 1,1

4000 22,5 76,0 24,5 1,1

4500 26,0 77,0 31,0 1,2

5000 30,5 80,0 41,5 1,4

5500 33,5 80,0 51,0 1,5

6000 37,0 82,0 73,0 2,0

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn Båt