Test: Jeanneau Merry Fisher 605 Marlin

Søker du fancy løsninger og heftige fartsegenskaper, så glem denne båten

Ikke er den stor, ikke er den prangende. Men gjør jobben den er satt til på en utmerket måte.

Pluss ikon
<b>DET DU TRENGER:</b> Den nye 605 Marlin har gode basiskvaliteter og er praktisk i bruk. 
DET DU TRENGER: Den nye 605 Marlin har gode basiskvaliteter og er praktisk i bruk.  Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert Sist oppdatert

De siste årene har styrehyttebåtene for utenbordsmotor med lukket cock­pit og helårs bruks­egen­skaper blitt større og større.

Men heldigvis glemmer ikke de store produsentene at det hele startet med langt mindre, enklere og særlig viktig; rimeligere modeller.

Og nettopp en slik båt ble introdusert i 2019: Jeanneau Merry Fisher 605 Marlin. Etternavnet Marlin betyr at dette er en båt rettet mot sportsfiske og nyttebruk.

Den representerer også en retur til røttene, da denne båttypen knapt hadde noe annet enn fiskekasser på akterdekket i tidligere år.

Skal være enkel å bruke

605 Marlin er ingen stor båt. Inkludert plattformene akter måler den 6,4 meter, mens selve skroglengden er på 5,51 meter.

Sett i forhold til lengden er bredden på 2,45 meter ganske stor. Men slik må det nesten være om du skal få på plass en hytte med praktiske bruksegenskaper og gangvei på siden i tillegg.

Sammenlignet med konsollbåter, bowridere og daycruisere i samme størrelse handler denne båttypen om at du raskt skal komme deg på sjøen, det skal være trygt å bevege seg rundt, og blir været for ille skal du kunne søke ly i styrhuset uten å måtte bale med kalesje først.

<b>INNE ELLER UTE:</b> Styreposisjonen kan skyves fram og tilbake etter behov. 
INNE ELLER UTE: Styreposisjonen kan skyves fram og tilbake etter behov.  Foto: Terje Bjørnsen

Jeanneau har bygget slike båter i mange år nå og roter det selvsagt ikke til når de skal fornye en av sine absolutte bestselgere. Populariteten skyldes nok særlig en relativt hyggelig pris (fra 336 000 kroner i 2019) og rimelig drift og vedlike­hold. Den trenger ikke mye opplagsplass og klarer seg med små motorer. I tillegg er den såpass lett at den kan trekkes på henger uten at du må ha en svær SUV til å gjøre jobben.

Styreposisjon ute og inne

Selv om basiskonseptet er det samme – værbeskyttet førerplass, mest mulig dekksplass til fiskekompiser eller last – har franskmennene likevel innført noen nye grep på 605 Marlin. Det aller viktigste er utvilsomt den flyttbare styreposisjonen.

I Norge er det populært med både utvendig og innvendig styreposisjon på slike båter. Men det koster ekstra og på små utgaver som dette ikke alltid enkelt å få til i praksis.

<b>20 KNOP:</b> Det er minste felles multiplum med tanke på fart, komfort og forbruk. Yamahas 100 hk er et fornuftig valg til 605-modellen. 
20 KNOP: Det er minste felles multiplum med tanke på fart, komfort og forbruk. Yamahas 100 hk er et fornuftig valg til 605-modellen.  Foto: Terje Bjørnsen

Derfor har Jeanneau gjort det slik at ratt- og gasskonsollen kan skyves ut og inn av hytta på en skinne montert i sideveggen. Det virker enkelt og fungerer bra på vår testbåt. Det første man undrer seg over er selvsagt hvor lenge det holder, men konstruksjonen er lett, relativt solid og det er bare tiden som vil gi fasit på det spørsmålet.

<b>ÅPENT:</b> Slik liker hobbyfiskerne akterdekket sitt. Vippeseter i siden gir sitteplass når det trengs. 
ÅPENT: Slik liker hobbyfiskerne akterdekket sitt. Vippeseter i siden gir sitteplass når det trengs.  Foto: Terje Bjørnsen

Sitteplass til fiskerne

Jeg liker også de små, men hyggelige komfortinnslagene som mulighet for vippebenker i skrogsidene på akterdekket samt utformingen i baugen med plass til to.

Riktignok tar Jeanneau seg betalt for omtrent alt av utstyr, men det gir jo på den annen side mulighet til en lav pris for dem som klarer seg uten annet enn motor og ratt. Derfor koster vippebenkene 6 800 kroner per stykk, mens putene til sitteplassene forut kommer på 2400 kroner.

Importøren har laget to pakkeløsninger på utstyrsfronten, den ene heter Nordic og inneholder kjekt å ha-ting som skyvevindu og vindusvisker på babord side, vindusspyler, låseøye, vanntette luker under pantry og styrehusdørken samt sløyebenk over motor.

Elektronikkpakke med ekkoplotter og svinger fra Garmin koster 12 100 kroner for syvtommer og 16 800 kroner for nitommer.

Noen stor kjøreopplevelse er selvsagt ikke 605 Marlin. Det skyldes en relativt bred og butt i baug og kort i skrog.

Det betyr at det stanger og banker når du får litt større bølger inn i baugen eller skrått forfra. Det beste middelet for å beholde grei komfort om bord er enkelt nok å redusere farten.

Rundt 20 knop er trivselsfarten på flere måter, fordi du også oppnår akseptabelt støynivå og forbruk. Nærmer du deg toppfart blir det en del lyd i hytta og forbruket øker mer enn farten.

<b>FIN PLASS:</b> Kjøper du puter til setet forut får du en rolig plass i baugen. Nordic-pakken gir blant annet to vindusviskere og vindusspyleanlegg for god sikt uansett vær. 
FIN PLASS: Kjøper du puter til setet forut får du en rolig plass i baugen. Nordic-pakken gir blant annet to vindusviskere og vindusspyleanlegg for god sikt uansett vær.  Foto: Terje Bjørnsen

For de fleste som vurderer en båt som dette er det nok viktigere at den er lettmanøvrert og stabil i langsom fart, et ønske Jeanneau Merry Fisher 605 Marlin innfrir uten problemer.

Vi Menn Båt mener:

Søker du fancy løsninger og heftige fartsegenskaper, går du slukøret hjem. Denne båten handler om de gode basisegenskapene: At den gjør de tingene den skal, uten å koste mer enn nødvendig. Enkle bruksgjenstander har også sin sjarm, og det er på praktisk nøkternhet 605 Marlin leverer.

Tekniske data

Jeanneau Merry Fisher 605 Marlin

Lengde, m:  6,4

Bredde, m:  2,45

Vekt tom, kg:  1080

Drivstoff, l:  100

Vann, l:  20

Personer:  6

Soveplasser:  1

Anbefalt motor:  80-115 hk

Pris, med 100 hk:  345 000 (2019)

Testdata Jeanneau

Merry Fisher 605 Marlin med Yamaha F100

Turtall,  Fart,  Støy,  Forbruk,  Forbruk, o/m knop dBA l/t  l/Nm

1000  3  62  2  0,5

2000  6  71  4  0,7

3000  7  84  10  1,4

4500  20  83  18  0,9

5000  23  85  21  0,9

5800  28  88  38  1,4

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn Bat nr 02 2019