Princess V50

16 meter med deilig luksus

Princess trykker på alle de rette knappene i sin nye V50-modell.

Pluss ikon
<b>OPEN:</b> Innbydende akterdekk i V50 Open. 
OPEN: Innbydende akterdekk i V50 Open.  Foto: Princess
Sist oppdatert

Den britiske prestisjeprodusenten er aktiv i det norske markedet med Princess Yachts Norway-avdelinger både i Bergen og Oslo.

En av de viktigste nyhetene fra Princess i 2022 for norske storbåtkunder er utvilsomt den nye V50-modellen.

Passer i Norge

Båtene i V-serien skal ifølge Princess være sportslige, dynamiske og luksuriøse. Så vidt vi kan bedømme har verftet sine ord i behold for V50, en båtstørrelse som passer fint inn i norsk båtbruk.

Størrelsen er håndterbar med tanke på manøvrering og motorbehov. Samtidig er den stor nok til å tåle typisk sommersjø med god komfort og har god plass – både under dekk, i cockpit og ute i solen.

<b>IPS:</b> Med de ulike podalternativene fra Volvo Penta ligger hastigheten på 28–32 knop. 
IPS: Med de ulike podalternativene fra Volvo Penta ligger hastigheten på 28–32 knop.  Foto: Produsenten

V50 finnes i to versjoner – den ene med bakvegg mellom salong og uteplass, mens Open-versjon slik navnet tilsier har en åpen løsning mot akterdekket. Rent umiddelbart ser Open-versjonen mest innbydende ut, men for langturer i norsk klima er det en utvilsom fordel å kunne stenge inneområdet helt mot værgudenes påfunn.

<b>LUFTIG:</b> Stor takluke gir luft og lys, store vindusflater god utsikt underveis. 
LUFTIG: Stor takluke gir luft og lys, store vindusflater god utsikt underveis.  Foto: Princess

Når de er i godlune og sørger for at sommersolen stråler varmt over skjærgården, er Princess V50 godt forberedt til det. På fordekket kan du rigge deg til i en dobbelt solseng der også rygglenene kan reguleres etter behov.

I Open-versjonen er det en stor solseng på akterdekket, fint integrert mot den store U-sofaen på styrbord side i cockpit. I versjonen med bakvegg finnes en stor sofa på akterdekket, mens det i salongen inne er en sittegruppe på babord. I begge utgavene har førerposisjonen to separate seter.

<b>SOVEPLASS:</b> Her i tokabiners-versjonen. Vil du ha tre kabiner, må du klare deg uten sofaen i midt­seksjonen under dekk. 
SOVEPLASS: Her i tokabiners-versjonen. Vil du ha tre kabiner, må du klare deg uten sofaen i midt­seksjonen under dekk.  Foto: Princess

Ulike kabinløsninger

I cockpitområdet er det ulike former for wetbar som gjelder, og det er under dekk du får den hele og fulle pentryløsningen, med en snedig L-formet løsning med vask og koketopp på babord side. Båten kan leveres med to eller tre lugarer.

Eierlugaren i midten og gjestelugaren i baugen ligger fast, men i midtseksjonen kan du enten ha en sofaløsning på styrbord side, eller en mindre ekstralugar.

<b>STILIG:</b> Selv om båten «bare» er 50-fot, lokker man frem yachtfølelse i eierlugaren. 
STILIG: Selv om båten «bare» er 50-fot, lokker man frem yachtfølelse i eierlugaren.  Foto: Princess

I begge tilfellene er toalett/dusjløsningen den samme. Forut på babord side har du inngang både fra lugaren i baugen og fellesseksjonen i midten. Den andre har bare inngang fra eierlugaren, og gir dermed et viktig element av privatliv.

IPS-løsning

Selv om vi rent størrelsesmessig er et stykke unna yachtklassen, har eierlugaren et umiskjennelig preg av luksus.

Her er det lyse farger og moderne innredningsdetaljer. Dessuten har Princess fått på plass viktige elementer for å gi et ekte storbåtinntrykk: En liten sofa, skuffeseksjon og speil bidrar til den følelsen.

I maskinrommet finner du dieselmotorer fra Volvo Penta. Her er det IPS som gjelder, med de fordelene pod-installasjonen gir med tanke på manøvrerbarhet og joystickløsning.

<b>BRYTER OPP:</b> Princess har brukt vinduer og svarte felt for å gi liv til designet. 
BRYTER OPP: Princess har brukt vinduer og svarte felt for å gi liv til designet.  Foto: Princess

Det finnes to effektversjoner å velge mellom – IPS 600 med 2x440 hk eller IPS 650 med 2x480 hk. Forskjellen i fartspotensial er relativt beskjeden, noe som også reflekteres i ytelsestallene på totalt 880 og 960 hk. Det minste alternativet gir mellom 28 til 30 knop, mens kraftigste motorisering sørger for 30–32 knop.

Tekniske data Princess F55

Lengde, m: 16,02

Bredde, m: 4,08

Dypgang, m: 1,09

Vekt, kg: Ca. 15 900

Drivstoff, l: 1550

Vann, l: 414

Motor: 2 x Volvo Penta IPS 600

Effekt, hk: 2 x 440

Toppfart, knop: 30-32




Denne saken ble første gang publisert 24/03 2022, og sist oppdatert 29/03 2022.

Les også