FØRSTEINNTRYKK: Bavaria SR36

Feriebåt for norske forhold

Den nye Bavaria-modellen har mange av elementene som skal til for å gjøre suksess i Norge. 

Pluss ikon
<b>PÅ LANGTUR:</b> Nye SR36 skal passe perfekt som feriebåt. Store solsenger i baug og hekk, med brede gangveier mellom. 
PÅ LANGTUR: Nye SR36 skal passe perfekt som feriebåt. Store solsenger i baug og hekk, med brede gangveier mellom.  Foto: Produsenten
Først publisert Sist oppdatert

Det tyske Bavaria-verftet kommer med en svært interessant nyhet til 2022-sesongen. Etter lanseringen av den første SR-modellen på 41 fot, passer den nye 36-foteren utmerket inn i modell­utvalget.

Båtklassen på 35 til 40 fot er populær blant norske turbåtbrukere – her får du mye feriebåt for pengene.

Bavaria er et velkjent merke i norske farvann, ikke minst grunnet engasjementet hos den norske importøren. De har påvirket verftet til å gjøre løsninger tilpasset våre behov i Norge når det gjelder båtbruk og klima.

Den nye Bavaria SR36 kommer i to varianter, begge godt tilpasset norske forhold. Hardtopløsning med et stort stofftak slipper sol og luft inn på fine dager. Forskjellen ligger i om du velger en åpen løsning mot akterdekket, eller tar versjonen med hel bakvegg.

<b>SØMLØS:</b> I den åpne versjonen nyter du godt av den fine overgangen mellom ute- og inneområder. 
SØMLØS: I den åpne versjonen nyter du godt av den fine overgangen mellom ute- og inneområder.  Foto: Produsenten

Åpen løsning

Bakvegg er noe for dem som har en utvidet båtsesong og kjører lange distanser i smårøft vær. Er båten mer en sommer- og godværsaktivitet, har versjonen med åpen løsning noen innbydende kvaliteter, særlig den sømløse overgangen mellom ute- og inneliv.

Lars-Erik Solvang er daglig leder hos Bavaria Båt Norge AS, og tror den åpne versjonen blir mest populær:

<b>UNDER DEKK:</b> Versjonen med åpen forkabin gir god romfølelse, men du kan også velge en lukket kabinløsning. Sittegruppe og bysseløsning er fin avlastning for cockpitområdet.
UNDER DEKK: Versjonen med åpen forkabin gir god romfølelse, men du kan også velge en lukket kabinløsning. Sittegruppe og bysseløsning er fin avlastning for cockpitområdet. Foto: Produsenten

– På større båter velger flere en løsning med bakvegg, men her får man mest ut av plassen i cockpit og på akterdekk med den åpne løsningen. En god akterkalesje tar jobben med å stenge været ute, forklarer Solvang.

Utvendig er det flere fine detaljer. Fra den store badeplattformen akter (kan leveres med hydraulisk heving/senking) til en rommelig solseng i baugområdet.

Akterdekket domineres av en stor solseng med ryggstøtte. Den dobler som aktersofa med elegant forbindelse til den L-formede sittegruppen i cockpit. Solvang er også fornøyd med bysseløsningene i SR36:

<b>MIDTKABIN:</b> De to hovedkøyene kan være separate eller doble. I tillegg er det en ekstra soveplass fra der illustrasjonen er tatt. 
MIDTKABIN: De to hovedkøyene kan være separate eller doble. I tillegg er det en ekstra soveplass fra der illustrasjonen er tatt.  Foto: Produsenten

– Hovedbyssa er plassert på styrbord side i cockpit, men det er også beholdt en mindre løsning under dekk. Der har verftet også sørget for en sofa med tilhørende bord. På ferietur er det fint med flere sosiale soner, eksempelvis kan den yngre garde holde på nede, mens de voksne kan ha cockpitområdet for seg selv, sier Solvang.

Flere soveplasser

<b>STOR BYSSE:</b> En kombinert bysse og wetbar sørger for mat og drikke. Førerposisjon med mulighet for to 12-tommers skjermer. 
STOR BYSSE: En kombinert bysse og wetbar sørger for mat og drikke. Førerposisjon med mulighet for to 12-tommers skjermer.  Foto: Produsenten

Nye SR36 er også forbedret på to andre områder for et mer komfortabelt ferieliv: Midtkabinen har nå tre faste soveplasser. Sittebenken på babord har en lengde på 1,9 meter og passer fint til barn, mens de to tverrplasserte køyene er på 2 x 0,8 meter. Her kan du fort bytte mellom dobbeltkøye eller separate soveplasser.

Hovedlugaren ligger på tradisjonelt vis i baugen, og fremstår som lys og rommelig på bilder og planskisser. Du kan velge mellom to ulike løsninger. Den vanlige der kabinen er lukket med dør, eller en løsning der det er åpent mot midtseksjonen.

<b>I BAUGEN:</b> Hovedlugaren virker innbydende i lyse farger. 
I BAUGEN: Hovedlugaren virker innbydende i lyse farger.  Foto: Produsenten

Vi har sett sistnevnte i praksis på noen andre båter, og det gir en bedre romfølelse under dekk – så får den enkelte avgjøre hvor mye privatliv man trenger.

Den andre viktige forbedringen kan muligens synes liten, men har du tilbrakt mer enn et par dager på tur vet du hvor stor forskjell det er på om toalettrommet har en separat dusjnisje eller ikke. Og nå er det på plass i SR36.

Har vokst

– Selv om båten fortsatt heter 36, har SR36 vokst merkbart sammenlignet med den eksisterende S36, påpeker Solvang.

Skroglengden er 10,87 mot 10,28 meter, mens bredden er økt fra 3,59 til 3,85 meter. I tillegg er den store badeplattformen standard på SR-modellen.

På motorfronten er det dobbeltinstallasjon som gjelder, og mens du kan få båten med både V6 og V8 bensinmotor, er selvsagt diesel det eneste logiske valget for en norsk turbåt. Da snakker vi om D4-motorer fra Volvo Penta, og foreløpig er det D4-300 verftet oppgir som standardvalg for SR36.

<b>MODERNE:</b> Den nye SR36 er designet fra bunn og gir et bra inntrykk. Doble diesel­motorer gjelder i Norge. 
MODERNE: Den nye SR36 er designet fra bunn og gir et bra inntrykk. Doble diesel­motorer gjelder i Norge.  Foto: Produsenten

– Vi er fortsatt i prosessen med å fastsette standardutstyr og ulike utstyrspakker, sier Solvang.

Han antyder at en båt med typisk «norsk» utstyrsnivå og de nevnte dieselmotorene vil ligger i området 4,5 millioner.

Tekniske data:

Skroglengde, m: 10,83

Lengde m/badeplattform, m: 11,68

Bredde, m: 3,89

Kabiner: 2

Soveplasser: 4+1

Motor: 2x Volvo Penta D4-300

Pris med normalt utstyr: Ca. 4,5 millioner

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 12 2022