Klassiker: Minor 27
Bunnsolid helårsbåt ble vellykket bruktbåtkjøp
Da Peter Schulz ble pensjonist, var det på tide å bytte ut Hankø-ternen med en mer allværsdugelig båt. Valget falt på en finsk Minor 27 fra 2010.
Styrehytte- og kabinbåter av ulik størrelse har vært populære i Finland gjennom mange år, ikke minst på grunn av stort transportbehov både på de mange innsjøene og i den langstrakte skjærgården.
Minor er et av båtmerkene som har holdt på med denne båttypen i mange år, og da spesielt større båter med dieselmotorer og hekkaggregat – eller som på denne modellen – med akseldrift og ror.
Verftet ligger i Kokkola ganske langt nord i Bottenviken og startet opp for rundt 50 år siden med Optimist- og OK-joller.
Minor 27 fra 2010
Lengde: 8,5 m
Bredde: 2,85 m
Dybde: 0,95 m
Vann: 100 l
Drivstoff: 315 l
Motor: VP D4 270 hk/D6 350 hk, Yanmar 315 hk
Køyer: 2–3 stk.
Vekt: 3 200 kg
Designer: Sven Lundqvist
Verft: Sarins båtar, Finland Produksjonsår: 2003–2014 Produserte båter: Ca 160 Bruktpris: Ca 700–900 000 kr
I 2014 byttet eierfamilien Sarin navn på båtene fra Minor til Sargo, men Minor-navnet klinger fortsatt godt på bruktmarkedet, om du er på jakt etter en solid helårsbåt. Og det var der Peter Schulz fra Göteborg traff blink da han i 2022 kjøpte sin Minor 27 WR 2010-modell.
– Den første eieren hadde den til blåskjelloppdrett og den andre eieren ønsket å bytte den ut etter bare ett år, så da tok vi sjansen, sier Peter, som tidligere var en meget fornøyd eier av en Hankø-terne i 27 år.
– Ternen var en fantastisk båt på alle måter, men da kona og jeg hadde fylt 70 år følte vi at det ville være mer hensiktsmessig med en båt hvor vi kunne gå rundt ute på dekk i ett plan over det hele båten.
– Som pensjonister har vi bedre tid til å bruke båten, og da er det fint å kunne sitte mer beskyttet mot vær og vind. Særlig når gradestokken kryper ned mot null. Da forlenger vi båtsesongen og er ikke like avhengig av fint vær for å nyte båtlivet, sier Schulz.
Innvendig: Det meste er originalt
Peter Schulz lar ikke været bestemme om han skal på båttur eller ikke:
– Bare skru på varmen så kan du sitte her i en kortermet skjorte, uansett hvordan det blåser og regner ute, sier Schulz og viser at det også er en kraftig separat Webasto-varmer tilgjengelig dersom varmen fra båtens Yanmar-diesel ikke strekker til.
Styrehytten har skyvedører på begge sider og letter adkomsten fra gangveiene. Ved førerplassen på styrbord side er det ettermontert en tolvtommers plotter på toppen av instrumentpanelet, men ellers er designet originalt. De fleste instrumentene, VHF og stereo er plassert i trepanelet oppe under taket. En stor takluke kan åpnes om du ønsker å slippe inn ekstra sollys og luft.
Skipper og copilot har hver sin godt polstrede stol som kan dreies cirka 45 grader mot U-sofaen i bakkant, og på denne måten kan inntil seks personer sitte rundt det utfellbare bordet.
En liten bysse er skjult under en teakluke som heves ved hjelp av en gassfjær, og her er det en liten vask med trykkvann og en kokeplate. Under er det både skap og noen uttrekkbare skuffer for oppbevaring av kjøkkenutstyr og servise, mens kjøleskapet er plassert under navigatørens lenestol.
Et par trinn ned og i kabinen forut er det mulighet for to voksne å overnatte, med ekstra plass til et barn i den lille køya akter under kabingulvet på babord side. Hvis plassen ikke er nødvendig til overnatting, passer den i stedet utmerket for oppbevaring av vesker, puter eller andre større gjenstander.
På den finske konkurrenten Targa 27 må man ut for å åpne døren til det lille toalettet fra fordekket, men her i Minor 27 er det i stedet tilgjengelig fra innsiden av hytta, noe som av mange kan oppfattes som en fordel.
Utvendig: Solid bygget
Marsjfart nås like over planingsterskelen på 16–17 knop, mens toppfarten ligger tett på 30 knop. De doble rorene gir god kontroll i hele fartsområdet. Minor 27 er solid bygget i tykt håndlaget enkeltlaminat, forsterket av solide bjelker i det 20 graders V-bunnskroget.
WR i modellnavnet betyr at fremdriften i Peter Schulz Minor 27 skjer med propell på aksel i stedet for drev (WRS) eller vannjet (WRJ). Under luken i akterdekket er motorrommet godt utnyttet, med drivstofftank og to forbruksbatterier sammen med den 315 hestekrefters Yanmar-motoren som har solide 9000 timer gangtid.
– For å være på den sikre siden supplerte jeg med et ekstra forbruksbatteri ganske kort tid etter kjøpet og byttet ferskvannspumpe. Nå planlegger jeg å erstatte de originale trimflapsene med interceptorer fra Zipwake, det kan redusere drivstofforbruket og gir automatisk trimfunksjon, sier Peter Schulz.
Skrogsiden er ikke trukket spesielt langt opp, men de solide rustfrie rekkene supplerer slik at det blir trygt å bevege seg rundt. Fra baug til hekk er det ingen nivåforskjeller og lett å bevege seg, noe de relativt brede passasjene langs begge sider av hytta bidrar til. I baugen er det sitteplasser og akterdekket er rommelig for å være på en 27-foter, med store og tørre oppbevaringsplasser under sittebenkene.
Takstmannen: – Ingen store problemer
– Minor 27 er en populær båtmodell, og generelt sett kan jeg ikke finne noen problemer som går igjen på denne modellen. Båtene er solid bygget med gjennomtenkte, godt utprøvde og sikre løsninger.
Minor-eiere har som regel god råd og lar ofte et profesjonelt verksted ta seg av vedlikehold og opplag. Derfor holder de seg godt i pris over tid, slik tilfellet også er for andre kvalitetsbåter som eksempelvis Viknes, Targa eller Nimbus, sier takstmann Stephan Birke.
– Det kan lekke vann fra takluken. Dette er ikke unikt for Minor, men forekommer på alle båter med takluke og fikses vanligvis ved å bytte gummilister. Skyvedørene på hyttesidene holder bedre tett, men de trenger også jevnlig ettersyn. Disse båtene brukes ofte i røft vær, og det stilles derfor høyere krav til at tingene skal fungere.
– Minor 27 har forskjellige motorer og drivlinjer, og jeg ville selv valgt Yanmars robuste rekkesekser. Om man velger drev eller aksel blir et spørsmål om smak og behag. Generelt sett regnes aksel som rimeligere på vedlikehold, men skroggjennomføring og cutlasslager må kontrolleres ved å kjøre sakte fremover. Noen ganger er det tett når du står stille, men det kommer vann når du begynner å kjøre. Sjekk også at motoren har fått korrekt service og vedlikehold.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 26 2023