Mercury med V12 på 600 hk

Lanserer V12 påhengsmotor med 600 hestekrefter

Holy mackerel, 7,6-liters V12! Mercury Marine lanserer sin kraftigste og mest effektive utenbordsmotor. Som i tillegg er fullstappet av tekniske godbiter.

Pluss ikon
TYPISK: Med fire Verado V12 har Formula 500 SSC 2400 hk og klarer 60 knop toppfart. Mest økonomiske marsjfart ligger rundt 32 knop, da bruker de fire motorene cirka 325 liter i timen.
TYPISK: Med fire Verado V12 har Formula 500 SSC 2400 hk og klarer 60 knop toppfart. Mest økonomiske marsjfart ligger rundt 32 knop, da bruker de fire motorene cirka 325 liter i timen. Foto: Mercury Marine
Først publisert Sist oppdatert

Big is beautiful, i alle fall om vi skal tro det Mercury Marine sier om sin nye monstermotor. Likevel er vi mest imponert over alle de gjennomtenkte detaljene som skjuler seg bak store tall. Men mer om det straks.

La oss i første omgang kikke nærmere på det som gjør den nye Mercury-motoren så stor og deilig.

Først og fremst kjører motoren på med den klassiske «there's no substitute for cubic inches». For her bringer antall sylindre og det totale volumet frem krefter og dreiemoment. 7,6 liter (461 cubic inches, siden vi brakte det opp …) ligner litt på det Mercury Marine har hostet opp i sine V8 big block hekkaggregat.

I stedet hilser vi her på verdens første V12 utenbordsmotor.

Les også: (+) Test av tre nye påhengsmotorer: – Oppsiktsvekkende egenskaper

<b>BEDRE MANØVRERING:</b> Selve motoren står stille, mens girhuset roterer. Det gir større styreutslag og bedre manøvrering. 
BEDRE MANØVRERING: Selve motoren står stille, mens girhuset roterer. Det gir større styreutslag og bedre manøvrering.  Foto: Mercury Marine

For store USA-båter

Vi som følger denne bransjen tett, hadde nok heller trodd at Mercury skulle skremme opp sin kompressormatede V8 utenbordsmotor ytterligere et par knepp fra de 450 hestene. Men ikke noe er bedre enn en skikkelig overraskelse i en båtverden som tradisjonelt sett følger i temmelig vante spor.

Med tanke på det som skjer i USA – det eneste store markedet for slike motorer – er det heller ikke så rart. Vi så en smule undrende på Yamahas svære F425 da den kom for et par år siden, ikke helt tilpasset det vi trenger i Europa og Skandinavia.

POWER: Tidenes første serieproduserte V12-påhenger. Turtall ved full gass: 5600-6400 omdreininger.
POWER: Tidenes første serieproduserte V12-påhenger. Turtall ved full gass: 5600-6400 omdreininger. Foto: Mercury Marine

Men i USA er det et marked for gigantbåter med mange, store utenbordsmotorer. Og når du ser hva de trenger, er en volumsterk, ustresset V12-er langt bedre enn en oppskremt V8.

Les også: (+) Derfor starter ikke påhengsmotoren

<b>GIR:</b> Den to trinns girkassen sitter mellom motorblokken og giret til de to kontraroterende propellene. 
GIR: Den to trinns girkassen sitter mellom motorblokken og giret til de to kontraroterende propellene.  Foto: Mercury Marine

Monstermotor for monsterbåter

Det er ingen småtasser Mercury Marine drar frem nå under lanseringen av den nye motoren. Den største og råeste er Formula 500 SSC, et beist av en sportsbåt med fire slike på hekken.

Den minste – hvis vi kan bruke et slikt uttrykk – er Sea Ray SLX 400 Outboard, en enorm 40-fots bowrider som tar to slike på akterspeilet. Og med en vekt på 572 kilo (en 300 Verado V8 veier 272 kg) skjønner du at dette ikke er laget for lette fartsbåter.

Les også: (+) Norskfødte Ole var mannen bak Evinrude – den moderne påhengsmotoren. Nå er eventyret over

Men tilbake til detaljene. For man mistenker at det ligger røff, enkel teknologi bak når volumsterke motorer kommer fra USA. Men nei – her bruker man selvsagt den fine mekaniske og elektroniske basisen fra V6- og V8-motorene som debuterte 2018. Og sper på med noen ordentlig smarte detaljløsninger:

V12: Slagvolum på 7,6 liter og 600 hestekrefter.
V12: Slagvolum på 7,6 liter og 600 hestekrefter. Foto: Mercury Marine

Det første automatgiret

Det mest oppsiktsvekkende er nok at motoren er utstyrt med et totrinns automatgir. En smart kombiløsning som sørger for rask akselerasjon og moderat tomgangsfart. Samtidig blir utvekslingen lang nok til at du cruiser på rolig turtall, eller får enda litt mer fart ut på toppen enn du ville gjort uten det ekstra giret.

Kanskje det aller smarteste er den elektrohydrauliske styringen, der bare den nedre delen av girhuset roterer, mens selve motorblokken står stille.

Da er det mindre masse som skal dreies og bedre plass til manøvrering når to til fire motorer står på hekken. Mens du normalt får et svingutslag på 30 grader til hver side, skal denne løsningen klare 45 grader.

Dermed blir det en naturlig følge at motoren utstyres med to kontraroterende propeller (bedre kjent som duoprop). Det gir vesentlig bedre grep både ved akselerasjon og manøvrering.

Dermed underbygges effektiviteten i de to andre systemene, og vi tviler ikke når Mercury hevder at Verado V12 fungerer svært bra i kombinasjon med joystickstyring.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 12 2021