NYHET: Prestige M48
Mener denne skrogutformingen gir store fordeler
Den franske yachtprodusenten mener en moderne motorkatamaran gir viktige fordeler når familien skal på langtur.
Motorkatamaraner er ikke noe nytt, men når en storbåt- og yachtprodusent som Prestige lanserer sin første katamaranmodell, er det grunn til å følge litt ekstra med i timen.
I informasjonen rundt den nye modellen er nemlig Prestige helt klare på at de har stor tro på denne båttypen i årene som kommer.
De lister opp flere gode grunner til det, men presiserer at det gjelder katamaranmodeller konstruert og bygget som motorbåter fra bunnen av. Seilkatamaraner bygget om til motorbåter, mener verftet ikke utnytter mulighetene i dette konseptet like godt.
Ingen fare – de tradisjonelle enskrogsentusiastene skal fortsatt få kjøpe sine Prestige-modeller, men både for nye og noen eksisterende kunder, har Prestige plukket opp signaler om at interessen for katamaran absolutt er til stede.
Flere fordeler
Katamaran-fordelene som tur- og feriebåt er flere, ifølge Prestige. Den viktigste handler om volum – skapt av den ekstra bredden i en toskrogsbåt.
Sammenlignet med en normal Prestige F460 er forskjellen på 1,7 meter, der den seks meter brede katamaranen også beholder bredden over en lengre del av skroget. Det betyr at den 48-fots katamaranen har en rommelighet tilsvarende en enskrogsbåt på 60–70 fot.
Et annet viktig poeng er bedre stabilitet. Det gir noen muligheter til å bygge i høyden, men minst like viktig er oppførselen i bølger – enten du er underveis eller ligger i uthavn. Det blir mindre sideveis bevegelser, mindre rulling og dermed bedre komfort om bord.
I tillegg sier Prestige manøvrering skal være enklere, siden det er mye større avstand mellom propellene på en katamaran.
En motorkatamaran har også en mer gunstig gange i det vi kan kalle et mellomfartsregister fra rundt åtte til 18 knop. Prestige sier den våte flaten til skroget er cirka 20 prosent mindre. Det gir seg utslag i lavere drivstofforbruk, også fordi katamaranen klarer seg med mindre motorer.
Store rom
Uansett hvordan du ganger og dividerer – den største forskjellen ligger i plassen om bord. Særlig fra midten og forover, der tradisjonelle båter smalner inn.
Typisk nok ligger eierlugaren på 20 kvadratmeter helt i baugen der bredden fortsatt er på fem meter. Dermed får du samme følelse som i en midtkabin, med god plass rundt den stor dobbeltsengen til oppbevaringsseksjon og sofa, pluss separat bad og toalettrom.
De to gjestelugarene i midten virker rommelige, også de med separat nedgang og hvert sitt kombinerte dusj/toalettrom.
Plassfesten fortsetter også oppe i cockpit og på flybridge, men skal vi tolke designerne, er de nok aller mest fornøyd med uteområdene forut og akter.
Badeplattformens midtseksjon er nedsenkbar, med stor garasje til badeleker og utstyr innenfor.
I etasjen over er det et stort, nesten seks meter bredt loungeområde med sofaer og bord. I baugen er det kombinert sitte- og solsengområde, der sofagruppen er helt forut med utsikt akterover.
Spennende utvikling
I tilfellet Prestige M48 har den to Volvo Penta D4-320 og til sammen 640 hk, mens for eksempel Prestige F460 har IPS500 eller 600 med til sammen 760 eller 880 hk.
Riktignok er toppfarten høyere – 32 mot 20 knop, mens forskjellen i marsjfart er mindre – her snakker vi 24 mot 18 knop.
Dessuten går M48 uten planingsterskel og dermed svært effektivt også i 10–15 knop – det området der mange enskrogsbåter graver seg ned.
Prestige M48 representerer utvilsomt et nytt og spennende konsept for turbåter, og det blir interessant å se om rene motorkatamaraner er noe som vil vekke større oppmerksomhet også her i Norge i tiden som kommer.
TEKNISKE DATA
Lengde, m: 14,79
Bredde, m: 6,0
Dypgang, m: 1,08
Vekt full last, kg:
23 029
Drivstoff, l: 1200
Vann, l: 600
Septik, l: 176
Kabiner: 3–4
Soveplasser: 6-8+1
Marsjfart, knop: 8–18
Toppfart, knop: 20
Motor: Akseldrift, 2x Volvo Penta D4-320
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 21 2022
Denne saken ble første gang publisert 01/06 2022, og sist oppdatert 08/06 2022.