NYHET: Prestige M48

Mener denne skrogutformingen gir store fordeler

Den franske yachtprodusenten mener en moderne motor­katamaran gir viktige fordeler når familien skal på langtur. 

Pluss ikon
<b>STOR PLASS:</b> En katamaran gir større volum om bord enn i en tilsvarende lang enskrogsbåt.
STOR PLASS: En katamaran gir større volum om bord enn i en tilsvarende lang enskrogsbåt. Foto: Prestige Yachts
Sist oppdatert

Motorkatamaraner er ikke noe nytt, men når en storbåt- og yachtprodusent som Prestige lanserer sin første katamaranmodell, er det grunn til å følge litt ekstra med i timen.

I informasjonen rundt den nye modellen er nemlig Prestige helt klare på at de har stor tro på denne båttypen i årene som kommer.

De lister opp flere gode grunner til det, men presiserer at det gjelder katamaranmodeller konstruert og bygget som motorbåter fra bunnen av. Seilkatamaraner bygget om til motorbåter, mener verftet ikke utnytter mulighetene i dette konseptet like godt.

Ingen fare – de tradisjonelle enskrogsentusiastene skal fortsatt få kjøpe sine Prestige-modeller, men både for nye og noen eksisterende kunder, har Prestige plukket opp signaler om at interessen for katamaran absolutt er til stede.

Flere fordeler

Katamaran-fordelene som tur- og feriebåt er flere, ifølge Prestige. Den viktigste handler om volum – skapt av den ekstra bredden i en toskrogsbåt.

<b>PÅ TOPP:</b> Flybridgeområdet er på rundt 20 kvadratmeter og vil være mindre i bevegelse takket være mindre rulling i bølger. 
PÅ TOPP: Flybridgeområdet er på rundt 20 kvadratmeter og vil være mindre i bevegelse takket være mindre rulling i bølger.  Foto: Prestige Yachts

Sammenlignet med en normal Prestige F460 er forskjellen på 1,7 meter, der den seks meter brede katamaranen også beholder bredden over en lengre del av skroget. Det betyr at den 48-fots katamaranen har en rommelighet tilsvarende en enskrogsbåt på 60–70 fot.

Et annet viktig poeng er bedre stabilitet. Det gir noen muligheter til å bygge i høyden, men minst like viktig er oppførselen i bølger – enten du er underveis eller ligger i uthavn. Det blir mindre sideveis bevegelser, mindre rulling og dermed bedre komfort om bord.

<b>SALONG:</b> Inneområdet domineres av sitte/spiseplass på babord og bysseområde på styrbord. I tillegg er det separate nedganger til de tre lugarene. 
SALONG: Inneområdet domineres av sitte/spiseplass på babord og bysseområde på styrbord. I tillegg er det separate nedganger til de tre lugarene.  Foto: Prestige Yachts

I tillegg sier Prestige manøvrering skal være enklere, siden det er mye større avstand mellom propellene på en katamaran.

En motorkatamaran har også en mer gunstig gange i det vi kan kalle et mellomfartsregister fra rundt åtte til 18 knop. Prestige sier den våte flaten til skroget er cirka 20 prosent mindre. Det gir seg utslag i lavere drivstofforbruk, også fordi katamaranen klarer seg med mindre motorer.

Store rom

Uansett hvordan du ganger og dividerer – den største forskjellen ligger i plassen om bord. Særlig fra midten og forover, der tradisjonelle båter smalner inn.

Typisk nok ligger eierlugaren på 20 kvadratmeter helt i baugen der bredden fortsatt er på fem meter. Dermed får du samme følelse som i en midtkabin, med god plass rundt den stor dobbeltsengen til oppbevaringsseksjon og sofa, pluss separat bad og toalettrom.

<b>GEDIGEN:</b> Eierlugaren forut har stor bredde og mye plass rundt den store dobbeltkøya. 
GEDIGEN: Eierlugaren forut har stor bredde og mye plass rundt den store dobbeltkøya.  Foto: Prestige Yachts

De to gjestelugarene i midten virker rommelige, også de med separat nedgang og hvert sitt kombinerte dusj/toalettrom.

Plassfesten fortsetter også oppe i cockpit og på flybridge, men skal vi tolke designerne, er de nok aller mest fornøyd med uteområdene forut og akter.

Badeplattformens midtseksjon er nedsenkbar, med stor garasje til badeleker og utstyr innenfor.

I etasjen over er det et stort, nesten seks meter bredt loungeområde med sofaer og bord. I baugen er det kombinert sitte- og solsengområde, der sofagruppen er helt forut med utsikt akterover.

<b>SLAPP AV:</b> I uteområdet akter er det loungeaktig atmosfære, men du kan også dekke på til middag. 
SLAPP AV: I uteområdet akter er det loungeaktig atmosfære, men du kan også dekke på til middag.  Foto: Prestige Yachts

Spennende utvikling

I tilfellet Prestige M48 har den to Volvo Penta D4-320 og til sammen 640 hk, mens for eksempel Prestige F460 har IPS500 eller 600 med til sammen 760 eller 880 hk.

<b>STOR FORUT:</b> Mye bredde helt frem gjør at eierlugaren ligger forut. M48 kan også leveres med fire kabiner, der eierlugaren er delt i to. 
STOR FORUT: Mye bredde helt frem gjør at eierlugaren ligger forut. M48 kan også leveres med fire kabiner, der eierlugaren er delt i to.  Foto: Prestige Yachts

Riktignok er toppfarten høyere – 32 mot 20 knop, mens forskjellen i marsjfart er mindre – her snakker vi 24 mot 18 knop.

Dessuten går M48 uten planingsterskel og dermed svært effektivt også i 10–15 knop – det området der mange enskrogsbåter graver seg ned.

Prestige M48 representerer utvilsomt et nytt og spennende konsept for turbåter, og det blir interessant å se om rene motorkatamaraner er noe som vil vekke større oppmerksomhet også her i Norge i tiden som kommer.

TEKNISKE DATA

Lengde, m: 14,79

Bredde, m: 6,0

Dypgang, m: 1,08

Vekt full last, kg:
23 029

Drivstoff, l: 1200

Vann, l: 600

Septik, l: 176

Kabiner: 3–4

Soveplasser: 6-8+1

Marsjfart, knop: 8–18

Toppfart, knop: 20

Motor: Akseldrift, 2x Volvo Penta D4-320

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 21 2022

Denne saken ble første gang publisert 01/06 2022, og sist oppdatert 08/06 2022.

Les også