Prøvekjørt: Princess F55

Luksushytte på sjøen

Den store flybridgemodellen til Princess har det aller meste du kan ønske deg av en stor og luksuriøs feriebåt. Og litt til. 

Pluss ikon
<b>KLASSISK:</b> F55-modellen har mye plass og volum, men klarer likevel å unngå et altfor prangende ytre. 
KLASSISK: F55-modellen har mye plass og volum, men klarer likevel å unngå et altfor prangende ytre.  Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Det går en stund mellom hver gang jeg får anledning til å være om bord i en stor og luksuriøs turbåt på sjøen.

Normalt sett blir det en statisk visning på en av de internasjonale båtutstillingene, men selv det har det vært sparsomt med slik verden har vært skrudd sammen de siste årene. 

Princess har i mange år vært en av de viktigste merkene her i Norge for de med ønske om og midler til en turbåt utenom det vanlige.

Verftet har konsentrert seg om kvalitet, uten at stilen har fulgt alle avstikkere i designverdenen.

Det betyr at Princess-modellene ikke alltid er de med størst wow-faktor, men i stedet har en tendens til å holde profilen og verdien godt over mange år. 

Velprøvd drivlinje

Et typisk eksempel på det er den Princess F55 som jeg skal stikke en tur ut i Oslo­fjorden med. F-serien er verftets flybridge­båter med modeller fra 45 til 62 fot.

<b>MANØVRERBAR:</b> Selv med akseldrift er båten lett å kontrollere også i havn. Thrustere og Volvos joystickløsning bidrar til det. 
MANØVRERBAR: Selv med akseldrift er båten lett å kontrollere også i havn. Thrustere og Volvos joystickløsning bidrar til det.  Foto: Terje Bjørnsen

F55-­versjonen er den nest største i serien og en populær båt på det norske markedet. Den kom til 2018-sesongen, og modellen jeg skal kjøre er fra 2019.

Godt utstyrt og med 425 timer på de to Volvo Penta D13-motorene, kan den bli din for rundt 17,5 millioner. 

Den første lille overraskelsen er at F55 er utstyr med akseldrift. Det er lett å tenke at alt i dag skal være med poder og joystick, men fortsatt har akselløsningen sine tilhengere. Det er rimeligere og enklere, en velprøvd løsning mange har vært fornøyd med gjennom mange år. Og det skal man ikke kimse av på sjøen. 

Kraftige, variable baug- og hekkthrustere, sammen med Volvos joysticksystem for aksel, sørger likevel for at manøvrering inn og ut fra brygga eller landgang i uthavn skal være så enkelt som mulig.

Hold-funksjonen gjør det lettere når du skal feste eller løsne fortøyninger slik at båten ikke skal drive av mens du holder på. Det er også fjernkontroll til thrusterne. 

Diger flybridge

De sekssylindrede D13-motorene har 12,7 liter sylindervolum hver og leverer 800 hk ved 2300 o/m og dreiemoment på 2930 Nm ved 1200–1800 o/m. Motoriseringen kler Princess F55 godt og sørger for en toppfart på rundt 28 knop.

<b>FULL PAKKE:</b> Det skorter ikke på førerplassen selv på flybridge. Med to 16-tommers skjermer blir dette fort favorittplassen. 
FULL PAKKE: Det skorter ikke på førerplassen selv på flybridge. Med to 16-tommers skjermer blir dette fort favorittplassen.  Foto: Quin Bisset

I en båt av dette kaliberet betyr ikke toppfarten i seg selv så mye, den indikerer heller i hvilket område du har den mest behagelige og effektive marsjfarten.

Den ligger tilsynelatende rundt 20–25 knop, men takket være en god deplasementsfart på rundt åtte–ni knop, kommer du deg greit av gårde i ren hyggemodus også. Det er fint når du kan sette deg opp på den svære flybridgen og nyte turen i solskinnet. 

Masse uteplass

Det skorter nemlig ikke på uteplassen i F55. Området på toppen har fullt utstyrt førerplass med to 16-tommers Garmin/Volvo glasscockpit, og to rommelige sittegrupper – den største i akterdelen av flybridge, der det også er bord og wetbar/grill til forfriskninger.

<b>ROMMELIG:</b> Akterdelen av flybridge­området domineres av en stor sittegruppe med spisebord. Grill og wetbar gir fine serverings­muligheter også her oppe. Treverket i denne båten og hardtop er ekstrautstyr.
ROMMELIG: Akterdelen av flybridge­området domineres av en stor sittegruppe med spisebord. Grill og wetbar gir fine serverings­muligheter også her oppe. Treverket i denne båten og hardtop er ekstrautstyr. Foto: Quin Bisset

Dessuten er baugområdet godt utnyttet, med stor solseng og egen sofagruppe i bakkant.

Sammen med den klassiske aktersofaen samt den hev/senkbare akterplattformen med tendervekt opptil 300 kilo, har du mange muligheter til å utnytte de fine dagene, enten du er underveis eller har ankret opp.

<b>SOL UTE:</b> Loungeområdet i baugen får mer enn godkjent, og er svært selv i denne klassen. 
SOL UTE: Loungeområdet i baugen får mer enn godkjent, og er svært selv i denne klassen.  Foto: Quin Bisset

Rikholdig bysseløsning

Nede på hoveddekket er det en solid glassvegg med skyvedør mot akterdekket. Her ute kan du også kneppe igjen med akterkalesje, et praktisk grep for våre skiftende værforhold.

Kalesjen gjør at du kan sitte ute selv kjølige kvelder. I tillegg beskytter den sofa og akterdekk når båten ligger i havn. 

Innredningen er typisk Princess; stilfull, tidløs og med høy kvalitetsfølelse. Her har selvsagt eieren i stor grad muligheten til å påvirke material og farger, mens layouten er temmelig fastlagt.

Ikke noe problem, siden den følger et velprøvd mønster for en slik båt: Helt akter har du en rommelig bysse, praktisk orientert med kjøleskap og fryser i full høyde, stor koketopp og komfyr samt en trivelig serveringsøy mot akterdekket.

<b>ALT INKLUDERT:</b> Ingen grunn til å klage over matlagingsfasilitetene om bord. Her kan man trylle frem det aller meste på samme måte som hjemme. 
ALT INKLUDERT: Ingen grunn til å klage over matlagingsfasilitetene om bord. Her kan man trylle frem det aller meste på samme måte som hjemme.  Foto: Produsenten

Opp­vask- og isbitmaskin er selvsagt på plass. Og du trenger ikke bekymre deg for landstrøm eller tilstanden på servicebatteriene. En Onan generator på 9,5 kW sørger for strøm også utenom allfarvei. 

Rikelig med navigasjonsutstyr

Salongen er arrangert med en stor sofa på babord og en litt mindre utgave på styrbord – et område som fungerer fint både i havn og underveis. Store vindusflater sørger for godt utsyn, og forut på styrbord side er det førerplass med to behagelige sportsstoler.

Her er det en 16-tommers skjerm og rikelig med navigasjonsutstyr. I tillegg til kartplotterfunksjonen har båten også en fire kW Garmin 424 XHD2 radar, AIS klasse B sender/mottager, og selvsagt er VHF på plass.

Det er også kamerafunksjon på plotteren slik at du kan holde øye med omgivelsene når du manøvrerer i havn.

Store vindusflater

Slik det sømmer seg en båt i denne pris- og størrelsesklassen fortsetter følelsen av tilbakelent luksus også under dekk. Princess F55 har tre kabiner.

<b>SAMLINGSPUNKT:</b> Salongen er lys med store vinduer og to rommelige sofaer. Stort bord gir fin spiseplass. 
SAMLINGSPUNKT: Salongen er lys med store vinduer og to rommelige sofaer. Stort bord gir fin spiseplass.  Foto: Produsenten

Eierlugaren i midten av båten er selvsagt den mest attraktive. Her er det stor bredde fra skrogside til skrogside, og kombinert med store vindusflater gir det en lys og luftig følelse.

Når du kommer opp i en slik båtstørrelse blir det plass til elegante detaljer som den fine oppbevaringsseksjonen på styrbord, og elegante sitteplasser for to på motsatt side. 

VIP-lugar

I nedgangen til hovedkabinen er det separat bad/toalettrom med eget dusjkabinett, mens de to andre kabinene deler en tilsvarende løsning med inngang enten fra trappeområdet eller bauglugaren. Begge er utstyrt med gulvvarme.

<b>EIERLUGAR:</b> Med skrogbredde på nesten fem meter blir det god plass i lugaren midtskips. Her er det også mulig å snike seg unna om det skulle bli for travelt i fellesområdene. 
EIERLUGAR: Med skrogbredde på nesten fem meter blir det god plass i lugaren midtskips. Her er det også mulig å snike seg unna om det skulle bli for travelt i fellesområdene.  Foto: Produsenten

Kabinen forut er vel det vi kan kalle en VIP-lugar, siden vi kan holde oss til en yacht-aktig terminologi i en skute av dette kaliberet.

En stor dobbeltkøye troner i midten, også her merkes båtstørrelsen. Det er god bevegelsesfrihet sammen­lignet med litt mindre turbåter. 

<b>GJESTEBAD:</b> Det har omtrent de samme fasilitetene som badet til hovedlugaren. 
GJESTEBAD: Det har omtrent de samme fasilitetene som badet til hovedlugaren.  Foto: Produsenten

Seks faste soveplasser

Det blir feil å si at den tredje lugaren er en enkel løsning, for her er det fullgode overnattingsfasiliteter. To enkeltkøyer har likevel litt mer barn/ungdomsrom skrevet på døra, uten at det er noe negativt.

At det er seks faste køyeplasser med svært høy standard er noe av bakgrunnen for at F55 fungerer som en ekte langtursbåt for kjernefamilien og noen til. 

En fritidsbåt til over 17 millioner er ikke for alle – og prislappen gjør at du kan stille høye krav til produktet.

Men nettopp denne herlige følelsen av plass, med store soner med mulighet for forskjellig aktiviteter og grad av privatliv, gjør at Princess F55 blir mer enn bare en turbåt. Det blir rett og slett en mobil ferieleilighet i luksusklassen. 

Vi Menn Båt mener

Det er ikke vanskelig å tenke seg en lang og deilig båtferie om bord i Princess F55. Her har du plass og fasiliteter langt utover en normal turbåt, og det tar ikke lang tid før du får den ekte yachtfølelsen om bord.

Tekniske data

Princess F55

Lengde, m: 17,6

Bredde, m: 4,87

Dypgang, m: 1,46

Vekt, kg: Ca. 24 600

Drivstoff, l: 2750

Vann, l: 608

Septik, l: 315

Motor: 2x Volvo Penta D13 2x800 eller 2x900 hk

Effekt, hk: 1600-1800

Toppfart, knop: Ca. 28

Pris ny, fra: 18 millioner

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 21 2022

Denne saken ble første gang publisert 01/06 2022, og sist oppdatert 08/06 2022.

Les også