Motor: Langtest Yamaha F300

Her gjemmer det seg mange forbedringer

I prinsippet er Yamahas V6-motor 14 år gammel. Virkeligheten er en helt annen. 

Pluss ikon
<b>ALLROUNDER:</b> Flere oppgraderinger gjør at Yamahas 300-hester mestrer de fleste sidene av båtlivet i 2024. 
ALLROUNDER: Flere oppgraderinger gjør at Yamahas 300-hester mestrer de fleste sidene av båtlivet i 2024.  Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert Sist oppdatert

Det var august 2010 og Vi Menn Båt hadde nettopp gjennomført en solid langtest av Yamarin 76 DC med en Yamaha F250 V6 på hekken. 1500 nautiske mil og 150 motortimer. Ved siden av vår velprøvde langtestbåt lå en maken Yamarin 76 DC, men med den nye Yamaha F300 på akterspeilet.

Generasjonskløften var virkelig til å ta og føle på. Den nye motoren med 4,2 liters sylindervolum mot den gamle med 3,6 liter, masse ny motorteknikk og 20 kilo lavere vekt som en ekstra bonus. Testresultatene viste stor forbedring i toppfart (42 mot 50 knop), pluss noe lavere forbruk og støynivå.

LES OGSÅ: Langtest av Yamarin 76 DC 2010-modell

<b>TESTBÅT:</b> Egenskapene til AMT 240 DC gjør at den og Yamaha F300 er ekstra gode venner. 
TESTBÅT: Egenskapene til AMT 240 DC gjør at den og Yamaha F300 er ekstra gode venner.  Foto: Terje Bjørnsen

Forbedringer i «mappingen»

Vi spoler raskt frem til juni 2021, da Yamaha kom med sin forrige oppgradering av de 4,2-liters V6-motorene. Det handlet i hovedsak om mange forbedringer på elektronikken, med blant annet elektrisk styring integrert i motoren og en langt tettere kommunikasjon med marineelektronikk og ikke minst joystickfunksjoner. Men også en merkbar og ikke like annonsert forbedring i motoregenskapene. Blant annet en mykere, mer behagelig gange i turtallsområdet fra ca. 3500–5000 o/m.

– Vi mener Yamaha har oppnådd dette gjennom forbedringer i den såkalte «mappingen» av motoren, sa Iver Strand i Yamaha Motor Scandinavia den gangen.

Stort båtsalg og etterslep på leveringer gjorde at vi måtte bla kalenderen over til 2023 før det ble mulig å kjøre den nye versjonen av Yamaha F300 på langtest. Motoren ble kombinert med en AMT 240 DC som vi skrev om i Vi Menn Båt høsten 2023. Det er en 7,3 meter lang daycruiser rigget primært for mange sitteplasser og lange dagsturer. Båten er også relativt lett med sine 1600 kilo og virker å ha et effektivt skrog. Det sier vi fordi det i våre dager ikke er så vanlig at en båt i denne klassen snuser på 50 knop toppfart med en 300 hk på hekken. Vi så 49 knop på gode dager.

<b>KOMPAKT:</b> Den elektriske styringen ligger i røret under motoren og sørger for elegant montering. I tillegg åpner det for mange smarte tilbehørsløsninger. 
KOMPAKT: Den elektriske styringen ligger i røret under motoren og sørger for elegant montering. I tillegg åpner det for mange smarte tilbehørsløsninger.  Foto: Terje Bjørnsen

Fart gir komfort

Nå er ikke toppfarten i seg selv det viktigste i denne sammenhengen, for selv om det en sjelden gang er morsomt å fly av gårde over vannet, er ikke det hovedaktiviteten i en familievennlig daycruiser. Båttypens store styrke er at du har gode sitteplasser til syv–åtte personer og kan kombinere rolig sightseeing med kjappe sceneskift, enten forsamlingen vil i land for å spise lunsj, eller ønsker rask forflytning til andre deler av skjærgården.

LES OGSÅ: Langtest av AMT 240 DC

Skipperens oppgave er å sørge for at det skjer hurtig og komfortabelt, og da er gjerne fartsområdet mellom 20 til 30 knop ideelt. Nettopp der kommer «fordelen» med en høy toppfart inn. Selv med mange gjester i aktersofaen har du kraftoverskudd til lett å komme i plan, samtidig jobber motoren uanstrengt på moderat turtall. Det øker komforten for passasjerene enn om en mindre motor jobber på høyt turtall og belastning, med en viktig sideeffekt: Et veldig trivelig drivstofforbruk.

I tilfellet med Yamaha F300 og AMT 240 DC treffer denne kombinasjonen planken nærmest perfekt. Vi har vel aldri sett forbruk ned mot én liter per nautisk mil rundt 25 knop i en så stor og rask båt. I tillegg holder forbruket seg på et lavt nivå helt til du nærmer deg 40 knop.

Turtall,  Fart,  Støy,  Forbruk,  Forbruk,
o/m knop dBA l/t l/Nm

1000  5,0  61,5  5,5  1,1

1400  6,5  63,5  7,5  1,2

1800  7,5  68,0  12,5  1,7

2200  11,5  72,5  16,5  1,4

2600  18,0  76,0  21,5  1,2

3000  23,0  78,0  24,0  1,0

3200  26,0  78,5  27,0  1,0

3400  27,0  79,5  30,0  1,1

3600  28,0  82,5  30,0  1,1

3800  31,0  82,5  38,5  1,2

4100  34,5  81,5  48,0  1,4

4500  37,0  82,5  54,5  1,5

4900  41,0  84,0  69,5  1,7

5300  44,5  85,5  83,0  1,9

5800  48,5  89,0  100,0  2,1

Langtestdata:

Distanse, Nm:  524

Gangtimer:  54

Drivstoff, l:  685

Snittfart, knop:  10

Forbruk, l/time:  12,7

Forbruk, l/Nm:  1,31

Tekniske data:

Motor:  V6, 60° sylindervinkel

Volum, cm³:  4169

Turtallsområde, o/m:  5000–6000

Girutveksling:  1,75:1

Pris, fra kr:  340 000

Se mer

Lydmessig er også en marsjfart rundt 25 knop å foretrekke. Da ligger støymåleren på den rette siden av 80 dBA, mens V6-­ motoren maler kattemykt og ubemerket bak aktersofaen. Ved 3600–3800 o/m blir lydbildet noe mer markert, men holder seg likevel i tømmene. Det er først ved rundt 5000 o/m at fart og lyd blir får mer racingaktig karakter over seg. Det kan man jo spare til et mannskap som har ryddet bort solhatter og paraplydrinker.

<b>RASK OG GJERRIG:</b> En lettdrevet båt med kraftig og nøysom motor er en hyggelig kombinasjon. 
RASK OG GJERRIG: En lettdrevet båt med kraftig og nøysom motor er en hyggelig kombinasjon.  Foto: Terje Bjørnsen

Finesser vi liker

Dermed blir Yamaha F300 en motor du egentlig glemmer at er der og gjør jobben dag ut og dag inn. Den starter med en tillitvekkende godbrumming, går med et dypt og kraftfullt lydbilde, som et hyggelig bakteppe på lave turtall, og har massevis av kraftressurser slik vi allerede har vært innom.

Den elektriske styringen og elektronisk gir/gass tenker du kanskje over de første par turene, før det blir en naturlig og veldig smidig del av kjøreopplevelsen med lineære, stabile reaksjoner. Du kan gå inn i betjenings- og informasjonsdisplayet og gjøre eventuelle justeringer på styrefølsomheten, men det er i praksis «set and forget».

Cruisekontroll

Vi ble en smule bortskjemt av cruisekontrollen, særlig på litt lengre strekk i planingsfart. Du kobler den inn ved et bestemt turtall, eksempelvis rundt 3200 o/m der båten går 25 knop, og kan ved behov justere opp og ned noen hundre omdreininger, før du må sette et nytt basisturtall. Det gir en jevn kjørefølelse, siden motoren i liten grad jager turtall, men holder det presist selv under skiftende forhold.

<b>OPPSETT:</b> Betjeningsdisplayet gir tilgang til forskjellige innstillingsmuligheter for motoren. Stort sett trenger du bare å sette opp dette en gang.
OPPSETT: Betjeningsdisplayet gir tilgang til forskjellige innstillingsmuligheter for motoren. Stort sett trenger du bare å sette opp dette en gang. Foto: Terje Bjørnsen

For 2024-sesongen kommer Yamaha med mulighet for effektiv joystickstyring med bare én motor takket være integrasjon med baugpropell. Nå er ikke det noe stort savn på en lettmanøvrert AMT 240 DC, der V6-­ motoren gir masse autoritet på ratt- og gassutslag ved finmanøvrering. Men uansett en fin valgmulighet for båter der baugpropellen må brukes mer flittig i havna.

LES OGSÅ: Baugpropell og joystick jobber sammen

En av de fine tingene ved å kjøre en motor over lengre tid og distanse er at man får en realitetsvurdering om resultatene fra testmålingene holder stikk i praksis. Det gjelder særlig hvorvidt gjennomsnittsforbruket holder seg i nærheten av hva målingene indikerer, og hvordan ulik bruk slår ut på det. I dette tilfellet følger test og praksis hverandre ganske tett.

Gjerrig på drivstoff

Ved typisk skjærgårdscruising, slik vi har beskrevet tidligere, ligger forbruket på 1,3 til 1,45 l/Nm og 8,5-12 l/time. På langstrekk med fart mellom 20 til 30 knop går som ventet distanseforbruket ned og timeforbruket opp. Da ser vi 20–25 l/time og 1,15 til 1,35 l/Nm.

Bestenoteringen kom med rolige bølgeforhold og snittfart på 21 knop fra Vrengen på Tjøme til Aker Brygge i Oslo, mens det høyeste var med mye motsjø mellom Moss og Risør. Det viser at Yamaha F300 er gjerrig på drivstoffet også i det virkelige båtlivet.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 16 2024