Kjøp av bruktbåt
Drevet på bruktbåten vi kjøpte er defekt. Kan vi kreve nytt drev av selger?
– Selger påstår vi ikke har krav på det, men er villig til å erstatte det defekte drevet med et brukt, men fungerende drev. Kan vi kreve å få et helt nytt drev? Og hvor raskt kan vi forvente at båten blir reparert? spør kjøper. Les hva advokaten svarer.
Spørsmål:
Hei!
Vi kjøpte bruktbåt fra en forhandler i fjor høst, men har ikke fått brukt båten før nå i våres. På første turen oppdaget vi at det var en feil ved drevet.
En mekaniker sjekket drevet og sier at giroverføring med aksel og tannhjul er ødelagt. Det beste vil være å bytte hele drevet.
Jeg har klaget til selgeren, og sagt at vi krever å få et nytt drev. Han sier vi ikke har krav på det, men at han kan få båten reparert ved å bytte til et annet, men ikke nytt drev. Kan vi kreve å få et helt nytt drev?
Hvor raskt kan vi krevet at dette blir gjort? Og hvem må betale for frakt av båten til det stedet der den blir reparert; vi eller selger?
Hilsen en som gledet seg til fine båtturer
Svar:
Hei!
Kjøp og salg av bruktbåter fra forhandler til privatperson reguleres av forbrukerkjøpsloven.
Forhandlere vil vanligvis inngå en avtale om at båten er solgt «som den er». Det betyr at selgeren ikke har ansvaret for synlige feil eller mangler, samt vanlig slitasje som følger av normal bruk.
Frem til nyttår var det tillatt å ha slike forbehold i avtalen. Etter nyttår har det kommet en lovendring, som nå gjør at det ikke lenger er lov å ta «som den er»-forbehold.
Nå må selgerne være mye nøyere i beskrivelsene av båtens tilstand.
Grunnlag for krav
Siden dere kjøpte båten før nyttår, er det den gamle bestemmelsen som gjelder for deres kjøp. Det betyr at det først er hvis selgeren har holdt tilbake eller gitt uriktig informasjon om feil som han visste om, eller hvis båten er i dårligere stand enn kjøperen med rimelighet hadde grunn til å forvente, at man har grunnlag for et krav mot selger.
Om dere har grunnlag for et krav mot selger i dette tilfellet kommer an på hvilken informasjon som er gitt i annonsen/avtalen om båtens tilstand osv.
Siden selger har tilbudt en utbedring, har han uansett erkjent at det er grunnlag for kravet deres. Spørsmålet blir deretter hva det medfører.
Ikke rett på nytt drev
Selgeren har rett til å tilby retting av forholdet. Retting av forholdet betyr at man skal sette båten i den stand avtalen fastsetter.
Det betyr enkelt sagt at selgeren skal erstatte det ødelagte med noe som virker. Om et brukt drev vil oppfylle det vilkåret, så kan dere ikke kreve et nytt drev, når det drevet dere i utgangspunktet kjøpte var brukt.
Hensikten med bestemmelsen er at kjøperen skal få det man har betalt for. Enkelt sagt kan man si at dere betalte for et brukt drev som virker, men fikk et bruk brev som var defekt. Hvis dere da igjen får et brukt drev som virker, har dere fått det dere betalte for.
Her er det selvfølgelig en viktig presisering; selv om selger kan erstatte et brukt drev med et annet brukt drev, må erstatningsdrevet være i såpass god stand at det ikke vil ryke med en gang. Gjør den det, har ikke selger oppfylt sin retteplikt.
Innen rimelig tid
Retting skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for kjøper. Det betyr at selger må frakte båten til verkstedet.
Retting skal også skje innen «rimelig tid». Det er en veldig vag definisjon, men betyr generelt at rettingen må skje med normal fremdrift.
Hvis selgeren bruker for lang tid, kan det medføre at han mister sin mulighet til å tilby retting. Da kan dere i stedet kreve erstatning tilsvarende den kostnaden det vil være å få ordnet dette et annet sted.
Hvis selger er en privatperson
For ordens skyld; hvis man kjøper bruktbåt fra en privatperson, er det ikke forbrukerkjøpsloven, men kjøpsloven som gjelder. Reglene er ganske like, men kjøperen er bedre beskyttet i forbrukerkjøpsloven.
Hilsen advokat Anders G. Haug