Skilsø 35 Fly
Gjenoppliver en norsk turklassiker
Skilsø med ny tolkning av en norsk turbåt-klassiker.

Det er bare å kaste et blikk i en typisk norsk båthavn, så ser du ofte en flybridgebåt på 30–35 fot. Gjerne fra 2000-tallet en gang, og godt brukt.
På lesten av den svært populære Skilsø 35 Panorama som kom i 2020, har nå daglig leder Kristian Sivertsen og resten av teamet bak Viknes/Skilsø-modellene gjenopplivet en norsk turklassiker:
– Vi sitter med en klar følelse av at det er et stort marked for en flybridgebåt i denne størrelsen, sier Sivertsen. Følelsen baserer seg både på tilbakemeldinger fra kunder samt etterspørselen etter den større flybridgemodellen Skilsø 39 Panorama.
– Dette var en av de mest vanlige turbåtene i Norge, men nå er det ingen andre som lager dem lenger, forklarer han.

Båten er i prinsippet lik 35 Panorama, med stort akterdekk, rommelig salong og fem faste køyeplasser. I tillegg er muligheten til å åpne helt mellom ute- og inneplass beholdt. Her er det akseldrift og én dieselmotor – nærmere bestemt Yanmar på 370, 400 eller 440 hk.
Den viktigste innovasjonen finner du på toppen, en løsning Sivertsen har tenkt mye på og er godt fornøyd med.





– Vi har fått til et lavere tyngdepunkt enn tidligere, og har funnet en fin stigeløsning der du kommer opp i bakkant og kan kneppe av kalesjen på en trygg måte.
Dessuten er han fornøyd med utformingen.
– Du har fullt utstyrt førerplass på styrbord, en rommelig U-sofa med bord eller solseng, og på det faste aktertaket kan du ha solcellepanel eller en ekstra solseng, avslutter han.
Prisen starter på 3 680 000 kroner med Yanmar 8LV på 370 hk og levering i 2023.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 21 2022