Drømmebåt: Centounonavi Vespro

Lynrask designperle

Når verdenseliten i dyre, raske og store båter samles i Cannes, skal det noe til å imponere. Men det klarer denne italienske skjønnheten. 

<b>JA TAKK, BEGGE DELER:</b> Nydelig design kombinert med heftige fartsegenskaper
JA TAKK, BEGGE DELER: Nydelig design kombinert med heftige fartsegenskaper Foto: Produsenten
Sist oppdatert

Det er nemlig noe med italienske luksusprodusenter. Enten det er innen bil, mote eller båt, har de et par ekstra ess å trekke fram fra ermet.

Dette noe udefinerbare, det ekstra som gjør resultatet vakkert og slående, uten at det blir vulgært eller prangende.

Akkurat slik tilfellet er med Centounonavi Vespro. Her er det en særegen kombinasjon av klassiske og moderne linjer, komplettert med et interiør som utstråler gedigen luksus.

Nytt merke

Sluttresultatet er enda mer imponerende når du hører at Vespro ikke bare hadde verdensdebut på båtutstillingen i Cannes tidligere i høst, men at det faktisk er den første båten verftet noensinne har satt på vannet.

Bak står riktignok to velkjente navn i italiensk yachtindustri, designeren Manuela Lucchesi og naval architect Marco Arnaboldi, så rutinen er på plass.

Rask: Effektivt skrog og lette materialer gjør Vespro drivstofføkonomisk, størrelsen tatt i betraktning.
Rask: Effektivt skrog og lette materialer gjør Vespro drivstofføkonomisk, størrelsen tatt i betraktning. Foto: Produsenten

Fartsegenskapene gjør heller ikke skam på linjene. Vespro har nemlig to V8-dieseler fra MAN, hver med 1200 hester og koblet til MJP 350X vannjetaggregater. Under de første testene klokket Vespro inn en toppfart på 57 knop og en marsjfart på 50 knop.

– Innvendig er alle Vespro-modellene spesialtilpasset eierens ønsker, sier Marco Arnaboldi.

<b>EIERLUGAR:</b> Her får du det slik du vil. Eieren av den første Vespro liker lyst skinn, aluminium og treverk. 
EIERLUGAR: Her får du det slik du vil. Eieren av den første Vespro liker lyst skinn, aluminium og treverk.  Foto: Produsenten

I dette tilfellet betyr det en layout under dekk med stor eierlugar og bad i baugen, bysseløsning og salong midtskips og en gjestelugar i bakkant. Også uteområdet tilpasses etter beste evne, og denne båten kjennetegnes av sitteområdet under hardtop-en, samt sittegruppen akter som fungerer både til måltider og kan klappes ut til en stor solseng.

Salong: Det er også blitt plass til en sittegruppe under dekk.
Salong: Det er også blitt plass til en sittegruppe under dekk. Foto: Produsenten

Innstegsmodell!?

Mest oppsiktsvekkende – i alle fall med norske øyne – er det at den 17 meter lange Vespro faktisk er Centounonavis innstegsmodell.

Hvis dette blir for snaut, har verftet også designet klart på 28-meteren Forza og 39-meteren Eterea. Da er det vel bare å se frem sjøsettingen av bygg nummer to, og hva det vil bringe.

<b>STILRENT:</b> Vespro har to separate baderom
STILRENT: Vespro har to separate baderom Foto: Produsenten
<b>BYSSE:</b> Plassert under dekk, noen elegante trinn ned fra cockpit. 
BYSSE: Plassert under dekk, noen elegante trinn ned fra cockpit.  Foto: Produsenten
<b>KRAFTPAKKER:</b> To V8 dieselmotorer fra MAN driver hver sin vannjet.
KRAFTPAKKER: To V8 dieselmotorer fra MAN driver hver sin vannjet. Foto: Produsenten
Beskyttet: Hardtop skjermer mot middelhavssol og fartsvind
Beskyttet: Hardtop skjermer mot middelhavssol og fartsvind Foto: Produsenten

Tekniske data:

Centounonavi Vespro

Lengde, m: 16,7

Bredde, m: 4,6

Motor, hk: 2400

Drivstoff, l: 3200

Toppfart, knop: 57

Rekkevidde, Nm: 530 v/30 knop

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 58 2023

Denne saken ble første gang publisert 13/11 2023, og sist oppdatert 13/11 2023.

Les også