Bruktbåt 2025 : Nå kan du gjøre et knallkjøp
Nå kan du gjøre et skikkelig bruktbåtkupp
2024 var et røft år for båtmarkedet, og heller ikke bruktbåtprisene fikk være i fred. Mange båter som ble annonsert etter sommeren, ligger fortsatt ute for salg. Vi har plukket ut 16 gode kjøp på bruktmarkedet.
Det kan svinge voldsomt i båtbransjen, fra de store høyder til dype bølgedaler. Få andre bransjer merker konjunktursykluser så godt som båtbransjen. Samtidig er det en bransje som er vant til svingninger, og ofte godt rustet for dem.
Vi skal ikke lenger tilbake enn til koronaåret 2020 og 2021 da det virkelig var gode tider i bransjen. Dyrtid med blant annet høye priser på drivstoff gjør at tilstanden nå er en ganske annen. For båtsesongen 2025 hersker en forsiktig optimisme.
Les også: Båter i Sjøen 2024: Etterlengtet opptur for båtbransjen
Trangere tider merkes også i bruktmarkedet der det nå er mulig å gjøre et kupp. Vi har plukket ut et utvalg gode kandidater.
Meget velkjørende bowrider
En moderne bowrider med bra plass om bord, særlig i baugen. Vi fant en Bella 600 BR til slags som ifølge selger er en overligger solgt ny i 2020, med kun 90 timer gangtid i ferskvann. Mercury F150 er en treliters rekkefirer vi kjenner som stillegående og nøysom, og gir toppfart på drøyt 40 knop. Prisantydning 249 000 kroner.
Bildet er fra da vi testet båten med 115-hester i 2015. «Et meget velkjørende, forutsigbart og trygt familiealternativ – med relativt friskt skrog tross sin bredde og tyngde», var konklusjonen.
Les også: Test: Bella 600 R og BR: Konstruktøren har fått frie tøyler - og det merkes
Ikke noe dill
En enkel skjærgårdsjeep med sidekonsoll og førerposisjon på akterbenken. Her er det ikke mye hokuspokus, men en grei bruksbåt for transport og fiske. Sitteplasser også foran konsollen og benk på babord side i baug.
Vi fant en S46 med 50 hester Mercury til 60 000 kroner. Det finnes flere tilsvarende i prisområdet 50–85 000 kroner.
Les også: Duell : Uttern S45 mot Sting 485: Småtasser i kamp
Populær skjærgårdsjeep
Askeladden 475 var en av de mest populære skjærgårdsjeepene på slutten av 1990-tallet og begynnelsen av 2000-tallet. Det var en slags sjøens VW Golf. Det ryktet står seg så vidt vi vet også på bruktmarkedet, der modellen gjør seg gjeldende som en «kan alt»-båt til en relativt hyggelig pris.
Her er det sitteplass i hvert hjørne akter, en dobbelt benk på førerplass og bred baugtofte. Den fungerer fint med 50–60 hk på hekken. Utvalget er bra selv vinterstid med priser fra 40–115 000,-.
Tåler mye
Pioner 15 Viking er en real bruksbåt i Pioners mykplast som virkelig tåler en støyt. God bredde gir masse innvendig plass og to personer kan sitte relativt beskyttet på akterbenken bak konsollen. I tillegg er det sitteplass foran konsollen og i baugen.
Bra dørkplass enten du fisker eller transporterer saker og ting. Flat bunn gjør at 40 hk som på denne båten holder bra. Prisantydning for 2015-modellen er 105 000 kroner, det samme som flere andre på markedet.
Kjent for kvaliteten
Her dukker det opp en gammel kjenning vi kjørte på langtest i 2001. Hard-top-båter er gått litt av moten, men i 555 HT er løsningen åpen og luftig.
Skibsplast er kjent for god kvalitet og det flate skroget gjør at den planer lett, og vi husker at den passet fint med Suzuki 70 hk, som også sitter 2003-modellen vi fant på Finn. Prisantydning på 105 000 med en feil på motorens powertrim.
Les også: Test: Skibsplast 555 HT: Tiltalende og trivelig
Robuste egenskaper
En vellykket kombinasjon av komfort og robuste egenskaper kjennetegner Buster X. Vi fant et eksemplar på Finn med noe bruksslitasje, men ikke verre enn at man kan leve med det til prisen på 110 000 kroner.
Båten er fra 2007 og Yamahas 60 hk fra 2010, med beskjedne 169 timer på telleren. Båten har de modulære kassene som sitteplass akter og i baugen. To gode sportsstoler bak hver sin vindskjerm.
Les også: Test: Buster X med Yamaha F60: Tøff allrounder i ny drakt
Sjøegenskaper og kvalitet
En 19-fots daycruiser fra 2010 da finske Yamarin virkelig hadde fått sving på design, sjøegenskaper og kvalitet. En liten kabin egen seg best til oppbevaring eller ly for småtassene, mens innredningen i cockpit er effektiv:
To gode stoler foran og en grei aktersofa gjør dette til en bra båt for fire–fem personer på dagstur. Yamahas 100 hk kler båten godt, men den tåler fint 115-hesteren på 2012-modellen som vi fant på finn til 199 000 kroner
Tungsolgte DC-modeller
En god representant for de litt større DC-modellene rundt 24–26 fot. Vi har lagt merke til at flere slike; enten de kommer fra Ibiza, Nordkapp, Yamarin, Askeladden eller andre merker – har vært relativt tungsolgt i høst, selv med solide prisavslag.
For eksempel en 2012-modell med 300 hk Suzuki og gangtid på 352 timer har gått ned 100–150 000 kroner i løpet av sesongen. Det kan gi gode kjøpsmuligheter i vinter.
Les også: Test: Ibiza 25 Touring (2011): Favoritten er blitt enda bedre
Allsidig RIB
En RIB i all sin enkelhet, uten mer innredning enn det absolutt nødvendigste. Men noen trenger plass og lettvint bruk, ikke en haug med puter og sitteplasser. Ikke regn med noen vindbeskyttelse fra den minimale konsollen. Fin for fiske, dykking og vannsport, skriver forhandleren.
Sikkelig nyttebåt
Ja, her snakker vi rendyrket nyttebåt for hobbyfiskeren, håndverkeren eller andre som trenger masse plass og basistransport i skjærgården.
Noen dro litt på smilebåndet da Sting lanserte denne båttypen, som også har en storebror i form av 600 Pro, men Pro-serien er blitt en stor suksess.
Det sørger også for et godt utvalg på bruktmarkedet. Det ligger flere ute på finn, og prisene starter rundt 150 000 kroner.
Les også: Prøvekjørt: Sting 600 Pro: Helt uten dilldall
Svært innholdsrike
Små styrehyttebåter har sin sjarm, ikke minst fordi de sørger for bedre værbeskyttelse enn mye annet til en hyggelig pris. Dynamiske sjøegenskaper står imidlertid ikke på programmet.
Jeanneau Merry Fisher 595 er imidlertid ofte svært innholdsrike med sovemulighet i baugen, en liten spiseplass med bord i hytta, og jammen en vask og et kokebluss. I tillegg en liten aktersofa ute.
Utvilsomt den beste
Vi kan med rette beskyldes for stadig å komme tilbake til bowridermodellen Yamarin 63 BR i våre bruktbåtsaker. Og med rette, for det er utvilsomt den beste hvis du ser på 5–15 år gamle båter på rundt seks meter.
Et klasseskrog, god finish og fin innredning gjør regnestykket enkelt, særlig når disse har tatt et skudd for baugen rent prismessig, og nå handles til mellom 200–300 000 kroner. Det ligger en del ute til salgs, blant annet en 2016-modell med 115 hk er antydet til 255 000 kroner.
Les også: Test: Yamarin 63 BR: Står til sekser
Flott RIB
RIB-en Grand GL 650 er motstykket til den nakne Valiant 580 vi også har omtalt. Grand er kjent for sine relativt møblerte RIB-modeller, og dermed konkurrerer de mer effektivt mot tilsvarende konsollbåter i glassfiber.
Her er det greie sitteplasser forut, en relativt beskyttet førerplass og hyggelig loungestemning helt akter.
Med klare plusspunkter
Den spennende konsollmodellen S6 var først ut da produsenten skulle modernisere sine seksmetermodeller. Senere kom også T6 (bowrider) og R6 (DC). Da vi kjørte den på test var vi spesielt begeistret for fine kjøreegenskaper, kombinert med en smart og komfortabel innredning.
Gode sitteplasser og lun konsoll er klare plusspunkter. Vi fant blant annet en 2017-modell på Finn med 130 hk Yamaha og toppfart på 36 knop. Forhandleren vil gjerne ha 299 000 kroner før du kan ta den med hjem.
Les også: Test: Finnmaster S6: En vellykket seksmeters konsollbåt med god spredning på egenskapene.
Bowrider-favoritt
Her dukker det opp et eksemplar av en av våre første bowrider-favoritter, Bella 530 Excel. Den hørte til de første «nordiske» bowridermodellene, og var i sin tid med på å definere dette populære segmentet.
Vi fant ett eksemplar på finn til 125 000 kroner, nedsatt pris. Ifølge forhandleren har den noen bruksmerker. Hvis den ellers er velholdt og Mercurys snille 80-hesters firetakter er stelt pent med, bør dette gi deg mye båtglede for pengene.
Verdt tusenlappene
Nok en favoritt vi ikke kan holde fingrene unna. Dette er i våre øyne den ultimate Windy-modellen for dagsturer og eventuelt en overnatting for to. De har lenge ligget stabilt på pluss/minus en million, litt avhengig av alder og tilstand.
Men i år har prisene rast, og en 2001-modell til 650 000 kroner er bare en av mange i området 650–750 000 kroner. Ok, vi snakker eldre båter med hekkaggregat, og alt det betyr av vedlikeholdskostnader. Men hvis det finnes en båtmodell det er verdt å brenne titusenlapper for, så er det denne.
Les også: Test Windy 28 Ghibli (2005): Kostbar glede