Bruktbåt: Billige bowridere

Dette er smarte valg i brennhett marked

Signalene fra bruktbåtmarkedet er klare: Det blir etter alt å dømme like hektisk som i fjor. Vi har sett om det er mulig å gjøre noen smarte grep, og kikker nærmere på en av de mest attraktive båttypene.

Pluss ikon
<b>FIN FAMILIEBÅT:</b> AMT 185 BR hadde vi på test i 2011, der den gjorde et solid inntrykk med Hondas 90-hk på hekken. God i sjøen, med fine sitteplasser.
FIN FAMILIEBÅT: AMT 185 BR hadde vi på test i 2011, der den gjorde et solid inntrykk med Hondas 90-hk på hekken. God i sjøen, med fine sitteplasser. Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert Sist oppdatert

Vi er knapt kommet over påske, og likevel er det allerede høy temperatur i bruktbåtmarkedet. I fjor var det vanlig med kø på brygga ved visning av ettertraktede båtmodeller.

Da var det ikke snakk om prøvekjøring eller grubling, og langt mindre pruting på prisen. I stedet ble det tidvis budrunder med sluttpris godt over pris­antydning.

Dette ser vi også konturene av i 2021. Budrundene er allerede i gang og «solgt»- vignetten dukker opp på enkelte finn-annonser allerede samme dag en attraktiv båt er lagt ut.

Les også (+): Brennhett båtmarked nå - kamp om de mest populære bruktbåtene

Ofte kjøpt usett, slik at man kan sikre seg båten før noen andre får gnidd søvnen ut av øynene.

I vår enkle sjekkliste for bruktbåtkjøp anbefaler vi at man prøvekjører båten, i første rekke for å få et inntrykk av motorens tilstand.

<b>SMART LØSNING:</b> Vi synes den ekstra sitteplassen forut gjør bowridere på rundt 5,5 meter mer fleksible enn tilsvarende store daycruisere. 
SMART LØSNING: Vi synes den ekstra sitteplassen forut gjør bowridere på rundt 5,5 meter mer fleksible enn tilsvarende store daycruisere.  Foto: Petter Handeland

Og innser samtidig at det kan være vanskelig, av og til umulig, å få til i dagens marked. I saken om sjekk av brukte motorer, gir vi noen råd om hvordan du delvis kan glatte over den problematikken.

Men nå til våre utkårede bruktbåtmodeller. I en tid med opphetet marked, kan det være en god idé å kikke litt til høyre og venstre for de åpenbare toppvalgene «alle» vil ha.

Når vi snakker om små bowridere til familiebruk, er eksempelvis Yamarin 53 BR en slik modell. Og sikrer du deg en 53 BR før noen andre, gratulerer med dagen. Men det er en god strategi med alternativer. Her er noen av våre:

Askeladden 535 BR

<b>HETT MARKED:</b> Populære båtmodeller, eksempelvis denne Askeladden 535 BR, forsvinner fort i dagens marked. 
HETT MARKED: Populære båtmodeller, eksempelvis denne Askeladden 535 BR, forsvinner fort i dagens marked.  Foto: Produsenten

Vi kjørte test av denne modellen i 2006 og var meget godt fornøyd med egenskapene. Særlig at båten er lettkjørt, med fin førerplass og god vindskjerm. 535 kom også i DC-versjon, og en konsollbåt med navn 525.

Modellen kom som et tilsvar på nettopp Yamarin 53 BR, og fungerer godt som et alternativ i bruktmarkedet. Vær obs på at en del av disse er solgt med Mercury/Mariner Optimax – en totaktsmotor som med dagens ører støyer mye.

Vi fant et eksemplar fra 2007 til 179 000 kroner, med behov for noe stell og pleie. Selv når slike ting er mest av det kosmetiske slaget, kan det være en showstopper i markedet.

I dagens situasjon er det ikke dumt å plukke seg ut slike objekter, særlig hvis oppgraderingene er rimelige, eller noe man kan fikse selv.

Ryds 548 Duo

Svenske Ryds hadde en sterk posisjon her i Norge på 90-tallet, men har aldri krabbet seg opp på samme nivå i nyere tid. 548-modellen er en av verftets nyere båter, en satsing som for alvor startet med 528-serien i 2012. Her er det plattformtankegang med flere innredningsløsninger på samme skrog. Vi kjørte test av alle tre varianter i 2012, og likte godt praktiske løsninger, moderne tankegang og gode sjøegenskaper.

<b>MODERNE:</b> Vi kjørte test av Ryds nye modeller i 2011. Tross gode egenskaper er de relativt sjeldne på bruktmarkedet og kan være hyggelig priset. Duo-modellen er midt i bildet. 
MODERNE: Vi kjørte test av Ryds nye modeller i 2011. Tross gode egenskaper er de relativt sjeldne på bruktmarkedet og kan være hyggelig priset. Duo-modellen er midt i bildet.  Foto: Produsenten

548 Duo er en typisk «konsoll-bowrider», der du har to separate konsoller på hver side og gjennomgang i midten. Cockpiten har to fine sportsstoler, og aktersofa med plass til tre.

I baugen har Ryds prioritert dørkplass, fremfor mange sitteplasser. Vi hadde foretrukket dør mellom baug og cockpit, her må du kneppe på plass en kalesje i åpningen.

Fordelen med en litt ukjent modell kommer til syne i prisen: Båten vi fant er en 2017-modell, sjøsatt i 2019 og en Suzuki 90 hk med bare 55 timer. Nesten ny båt til 235 000 kroner – det er hyggelig.

AMT 185 BR

NORDISKE FORHOLD: AMT 185 BR er en nordisk bowrider med komfortabel cockpit for fem, og et baugområde med et par sitteplasser.
NORDISKE FORHOLD: AMT 185 BR er en nordisk bowrider med komfortabel cockpit for fem, og et baugområde med et par sitteplasser. Foto: Terje Bjørnsen

Dette finske merket er Yamarins ukjente lillebror. Verftet produserte opprinnelig båter for Yamarin, før de satset under eget flagg. Bli derfor ikke overrasket av at denne AMT 185 BR minner mye om samtidige Yamarin-modeller. Hvilket i det store og hele er bra, siden du finner en god kombinasjon av fine sjøegenskaper og praktisk layout om bord.

Her er det typisk nordisk bowrider med komfortabel cockpit for fem, og et baugområde med et par sitteplasser. Båten vi fant er fra 2011, og har en 90-hester fra Honda på hekken. Det har vært standardmerket for AMT frem til i år.

Effekten sørger for fin fart og god akselerasjon. Prisantydning på 220 000 kroner var tydeligvis midt i blinken, for dette var en typisk «gone in 60 seconds» og på vei til ny eier før vi hadde rukket å drikke opp kaffekoppen.

Uttern T55

<b>RIMELIG:</b> Uttern solgte mange 55-modeller for tidlig på 2000-tallet. T-modellen er bowrider, mens D-modellen (bildet) kom med liten kabin i stedet. 
RIMELIG: Uttern solgte mange 55-modeller for tidlig på 2000-tallet. T-modellen er bowrider, mens D-modellen (bildet) kom med liten kabin i stedet.  Foto: Produsenten

Også dette et svensk båtmerke med stor suksess i Norge for 15–20 år siden, med en oppadgående trend de siste par årene. En av Utterns store suksessmodeller fra den gangen er 55-serien, med både DC-, konsoll og bowridermodellen T55.

<b>KLASSISK LØSNING:</b> Vend­bare pilotstoler, utklapp­bare bord og vipps er det kaffeslabberas for fem i cockpiten på Uttern 55. 
KLASSISK LØSNING: Vend­bare pilotstoler, utklapp­bare bord og vipps er det kaffeslabberas for fem i cockpiten på Uttern 55.  Foto: Produsenten

Uttern var i første rekke kjent for «mye båt for pengene», der prisen var hyggelig, egenskapene akseptable, men løsninger og finish ofte på et lavere nivå enn merker med større premiumprofil.

Da vi kjørte test av båten, var vi overrasket over fin gange i bølger og en meget bra plassutnyttelse.

Dermed virker båten litt større enn sine 5,5 meter.

Cockpiten har den vanlige løsningen med aktersofa og to sportsstoler, mens baugen har lange sittebenker på hver side, og med ekstra pute i midten får du en fin solplatting der.

Vår testbåt var utstyrt med en 90 hk, noe vi opplevde som tilstrekkelig. De tre båtene vi fant som brukt hadde 90, 115 og 135 hk. Alle Optimax totaktere, noe som nok er en del av gamet for denne modellen. Vi hadde nok foretrukket en med firetakter, hvis valget er til stede.

Priser på 2005-­2007-­modellene varierer fra 140–185 000 kroner.

Buster X

<b>FRISKUS:</b> Buster X har mange egenskaper fra de større modellene, men uten den samme prislappen. Den klarer seg med mindre motorer, og en 60 hk er nok. 
FRISKUS: Buster X har mange egenskaper fra de større modellene, men uten den samme prislappen. Den klarer seg med mindre motorer, og en 60 hk er nok.  Foto: Petter Handeland

Aluminiumsbåtene fra Buster er en gjen­ganger når vi lager våre bruktbåtanbefalinger, og ikke uten grunn. For det første utgjør det et godt alternativt for den som trenger et mer robust alternativ ved brygga.

Dessuten sørger lang tradisjon og solid håndverk for gjennomtenkte løsninger, samt god kvalitet.

<b>ORDENTLIG:</b> Selv i relativt små båter, som denne Buster X, får dyktige båtprodusenter til en lun cockpit for fem personer. 
ORDENTLIG: Selv i relativt små båter, som denne Buster X, får dyktige båtprodusenter til en lun cockpit for fem personer.  Foto: Petter Handeland

X-modellen blir av og til oversett i jakten på de større XL- og XXL-modellene, men konsoll-bowrideren på 5,25 meter har absolutt sine fortrinn.

Plassen bak de to konsollene er akkurat tilstrekkelig for fem personer, og en dør i midten gir tilstrekkelig med vind- og værbeskyttelse.

Buster X bruker moduler i innredningen, og området i baugen kan være helt uten innredning, eller ha sittebenker med oppbevaring under.

Båten tåler mye sjø og klarer seg fint med 60- eller 70 hk. Da vi kjørte den nyeste versjonen på test i 2014 med 60 hk, gikk den 28,5 knop og marsjet på rundt 0,5 liter per nautisk mil i 20 knop.

Dermed er du godt motorisert på de to versjonene vi fant til salgs, den ene en 2007-modell med 80 hk til 155 000 kroner, den andre en 2014 med 70 hk til 220 000 kroner.