Bavaria SR41

Det beste fra to verdener

Det sier i alle fall verftet selv om den nye hardtop-modellen på 41 fot.

<b>VELKJENT:</b> Linjene i den nye Bavaria SR41 er typiske for de tyske motorbåtene.
VELKJENT: Linjene i den nye Bavaria SR41 er typiske for de tyske motorbåtene.
Først publisert Sist oppdatert

Her kombinerer man ifølge eget utsagn det beste fra den sportslige S-serien og den eksklusive R-serien. Opprinnelsen til SR-betegnelsen skulle dermed ikke kreve ytterligere forklaring.

Etter å ha balansert på konkursens rand i 2018, ble Bavaria kjøpt opp av et tysk Private Equity-fond og lanserte en restruktureringsplan på den gigantiske båtutstillingen Boot i 2019. Både økonomi og produksjon går i riktig retning, og den nye modellen SR41 blir en av pilarene i motorbåt-porteføljen. Med SR41 skal Bavaria holde fast ved mange av de gode tingene fra R-serien, samtidig skal den nye modellen oppleves prisgunstig. Et av de sikreste kortene Bavaria har på hånden, historisk sett.

Båten vi så nærmere på var en prototyp, men de første kundeeksemplarene skal komme i god tid til 2020-sesongen. Bavaria sier det skal komme tre utgaver – Softtop, hardtop og Coupé. Prototypen har en løsning med to lugarer, men en versjon med tre lugarer vil etter hvert dukke opp i programmet.

Det er luftig og rommelig i versjonen med to lugarer. En hyggelig salong med bysseløsning møter deg når du kommer ned fra cockpit. Den store eierlugaren ligger midtskips i hele skrogets bredde. En stor dobbeltkøye er plassert på tvers og du har i tillegg et flott bad/dusjrom til egen disposisjon. Forut er det en mer tradisjonell bauglugar og toalettrom på styrbord i forkant av salongen.

<b>LUKSUS:</b> Under dekk imponerer eierlugaren i midten av båten.
LUKSUS: Under dekk imponerer eierlugaren i midten av båten.

I cockpit og utvendig er det sol og late dager i fokus. En kombinert sittegruppe og solseng akter, og store solmadrasser på fordekket. Under hardtopen er det en sittegruppe på babord og wetbar på styr­bord. Og vis-à-vis fører­plassen, der vi normalt venter å finne en copilotplass, er det nok en solseng. Fint når man kan åpne taket i hard-topen og kose seg i le av elementene.

Tekniske data

Bavaria SR41

Lengde m, total:  13,29

Bredde, m:  3,99

Høyde over vann, m:  3,6

Dypgang, m:  0,7-1,05

Tomvekt, kg:  Ca. 9000

Drivstoff, l:  750

Ferskvann, l:  250

Soveplasser:  4

Båten leveres med alt fra bensin- til store dieselmotorer. Kraftigst er 2x Volvo Penta D6-380, men sannsynligvis vil den også bite godt fra seg med 2x Volvo Penta D4-300. Da skal prisen ligge rundt 3,4 millioner.

<b>SALONG:</b> Mellom de to lugarene er det en hyggelig sitteplass og fin bysseløsning. 
SALONG: Mellom de to lugarene er det en hyggelig sitteplass og fin bysseløsning. 
<b>HJEMMEBANE:</b> En ny Bavaria er alltid en attraksjon i Düsseldorf. Det ble også solgt båter til norske kunder på messen i januar.
HJEMMEBANE: En ny Bavaria er alltid en attraksjon i Düsseldorf. Det ble også solgt båter til norske kunder på messen i januar.
<b>SOLBÅT:</b> Rikelig med solsenger både akter og i baugen. 
SOLBÅT: Rikelig med solsenger både akter og i baugen. 
<b>ROMMELIG:</b> Eget toalett- og dusjrom inne i eierlugaren. 
ROMMELIG: Eget toalett- og dusjrom inne i eierlugaren.