Test Buster magnum med yamaha f225

Banker forgjengeren på plass og sjøegenskaper

Buster Magnum er målestokken i klassen for de tøffe aluminiumsbåtene. Den nyeste versjonen har sterke tradisjoner å forsvare.

Pluss ikon
<b>GOD I SJØEN:</b> Rask på flatt vann og tåler bølger bra
GOD I SJØEN: Rask på flatt vann og tåler bølger bra Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Buster Magnum debuterte i helt ny versjon til 2018-sesongen. 4. generasjon av den populære aluminiumsbåten har strukket seg noe i forhold til forgjengeren og blitt 30 cm lenger og 20 cm bredere.

Designen er mer moderne, særlig fasongen på skroget har endret seg. Med høyere skrogsider utstråler båten mer robuste egenskaper enn tidligere.

Trives i litt vær

Vi overtok en av Busters demobåter og kjørte den noen dager i Arendal- og Risør-området, før vi tok turen tilbake til Oslo. Totalt sett logget vi drøyt 220 nautiske mil og fikk brukt båten under varierte forhold.

En av de aller viktigste erfaringene var å kjøre båten i vind og bølger.

For Magnum er en båttype som ikke bare blir brukt i godt vær. Vi får en dag med laber til frisk bris og småkrapp sjø på inntil en meter. Kombinert med en dose gammel dønning gir det en fin anledning til å sette Magnum på prøve.

Det er forhold båten trives godt med. Den ekstra lengden og nye skrogformen med erfaring fra den svære Phantom-modellen har gitt den nye modellen en ekstra dimensjon når det gjelder sjøegenskaper.

LES OGSÅ: Test av Askeladden P79

Mykere i sjøen

NAKEN: I baugen er det praktiske egenskaper som gjelder
NAKEN: I baugen er det praktiske egenskaper som gjelder Foto: Terje Bjørnsen

Ikke at det var noe i veien med forrige Magnum, men gangen er blitt stødigere og komforten høyere i den nye.

Der du måtte sette ned farten tidligere, kan du fortsatt kjøre 15–20 knop. Skroget ruller bølgene mer effektivt unna og lander mykere. Vi sitter også igjen med et inntrykk av at skroglyden er bedre dempet på den nye Magnum-modellen.

Høyfartsstabiliteten har nye Buster Magnum god orden på. Vi logger 47 knop med Yamaha F225 på hekken. Selv med største tillatte motor går båten går stødig uten noen ubehagelige nykker.

Lettkjørt

Gjennom hele testperioden er «lettkjørt» et begrep som fester seg. Det skyldes flere forhold. Blant annet fordi båten på tross av 7,2 meter lengde er enkel å manøvrere og bakke selv om det er trangt i havna.

Den går jevnt opp i fart uten noen merkbar planingsterskel og i de vanligste fartsområdene behøver du ikke finjustere mye på trimmen.

<b>DET STORE BILDET:</b> 16-tommers skjerm sørger for god oversikt over farvannet.
DET STORE BILDET: 16-tommers skjerm sørger for god oversikt over farvannet. Foto: Terje Bjørnsen

Til standardutstyret hører trimplan med en lettfattelig joystickstyring. Den er fin å ha fordi båten lar seg påvirke av sidevind og om tungvektere skifter plass underveis.

Den store 16-tommers flerfunksjonsskjermen er også noe man setter pris på. Berørings­betjeningen er behagelig og lettbrukt, dess­uten gir den store skjermen ekstra god oversikt og detaljoppløsning når du bruker kartplotterdelen.

V6-motor en nytelse

Du kan selvfølgelig spare noen kroner ved å velge Buster Magnum med firesylindret motor på 150 eller 200 hk. De færreste trenger den ekstra toppfarten V6-motoren på 225 hk gir.

Men det handler ikke så mye om det, men mer om den uanstrengte kraftfølelsen du får med V6-eren på hekken:

Akselerasjon når det er mange med på tur, eller som vi merker på langstrekket til Oslo – den svært avslappende atmosfæren du får om bord med rundt 30 knop og 3500 o/m på turtelleren.

<b>LUN PÅ LANGTUR:</b> Stor vindskjerm luner godt. Her på vei inn til Risør.
LUN PÅ LANGTUR: Stor vindskjerm luner godt. Her på vei inn til Risør. Foto: Terje Bjørnsen

Testmålingene (se tabell for testdata) viser at kombinasjonen Buster Magnum og Yamaha F225 er overraskende drivstoffeffektiv mellom 20–30 knop (1 til 1,1 liter per nautisk mil).

Våre to drivstoffmålinger underveis i testen viser også at pene forbrukstall er noe du kan oppnå ved normal bruk: Et legg på 95 nautiske mil gir 114 liter totalt og 1,2 l/Nm, mens det andre på 125 Nm havner på 124,5 liter og 1,16 l/Nm.

Holder du deg unna lange toppfartsstrekk og ugunstige fartsområder ved langsom kjøring (rundt 8 til 10 knop), bør ikke drivstoffbudsjettet sette begrensninger på båtgleden.

Samme konsept

Buster Magnum har ikke endret seg mye i totalkonsept: Det er fortsatt en stor konsollbåt, med de bowrideraktige kvalitetene det doble konsollen med dør i midten sørger for. I Magnum er baugområdet utformet for god dørkplass og sikker passasje.

De to benkene på hver side foran konsollen og den ene i baugen er mer egnet når du skal hivet ut fiskesnøret, enn til solbading.

<b>ALU-KUL:</b> Pen finish, mer fokus på farger og design.
ALU-KUL: Pen finish, mer fokus på farger og design. Foto: Terje Bjørnsen

Bak den solide vindskjermen er livet behagelig. Når du kjører lengre strekk setter du pris på den fine vindbeskyttelsen. Det skal mye til før sjøsprøyt finner veien inn i cockpit.

Sammen med den solide og flotte aluminiumsfinishen gir det en følelse av gjennomtenkte bruksegenskaper. Og det blir neppe feil med tanke på det ryktet nye Buster Magnum skal ta vare på.

Tekniske data:
Buster Magnum

Lengde, m: 7,2
Bredde, m: 2,5
Vekt tom, kg: 1195
Drivstoff, l: 300
Personer: 8
Anbefalt motor: 150–225 hk
Pris, 150 hk: Fra 570 000,-
Pris, 225 hk: Fra 647 000,-

Mer hygge i cockpit

Den ekstra plassen merkes godt også lenger bak i cockpit. Standard kommer båten med en enkel aktersofa. I vår testbåt er det to ekstra sidebokser med puter (10 800 kroner) som kommer svært godt med om du skal ha med flere på tur.

Da får du en rommelig U-sofa med daycruiseraktig sittekomfort. Klarer du deg uten så mange passasjerplasser får du stor dørk og mye bevegelsesfrihet i cockpit.

Gode stoler

Vi har sneiet innom førerplassen tidligere, med den store 16-tommers Buster Q-skjermen. Vel så viktig er de gode sportsstolene både fører og copilot kan nyte godt av. Her kan du kjøre flere timer i strekk uten å bli sliten.

Stolene er gode å sitte i, og du kan regulere deg til en behagelig sittestilling uten å komme for langt unna ratt og gass. Siden Q-skjermen tar over en del av betjeningsfunksjonene er førerplassen ryddig. I tillegg til joystick for trimmen er det kun brytere for den aller viktigste basis­betjeningen.

Turtall, o/m Fart, knop Forbruk, l/t Forbruk, l/Nm
1000 5 5 1,1
1400 6 8 1,2
1800 8 10 1,4
2200 13 15 1,2
2600 19 21 1,1
3000 24 25 1,0
3400 29 33 1,1
3800 32 40 1,2
4200 37 50 1,4
4600 41 64 1,6
5000 44 82 1,8
5400 47 89 1,9

Denne saken ble første gang publisert 16/06 2019, og sist oppdatert 14/06 2019.

Les også