Test: Capelli Tempest 38

Herlig sommerbåt med 700 hester og plass til 18 passasjerer

Capelli Tempest 38 har alt en RIB trenger - og litt til.

Sist oppdatert

Noen båter er slik at de setter seg i hukommelsen bedre andre. Som denne Capelli Tempest 38. Hvorfor?

Jo, fordi den har mer av alt. Et slags overflødighetshorn det bare er å øse egenskaper fra. Så kan man selvsagt si at når prisen starter på drøyt 2,7 millioner, båtbyggeren har 38 fot RIB å ta av og du kan sette to 350-hestere på akterspeilet – ja, så skulle det bare mangle.

Og det har du selvsagt rett i. Men det skal likevel henge på greip til slutt.

Størst og mest lukuriøs

Selv når båtprisen nærmer seg tre millioner – eller kanskje spesielt da – er det nemlig lett å trå feil. De som har økonomiske muskler til å kjøpe en fritidsbåt i denne prisklassen kan med rette stille strenge krav, og de har faktisk et ganske stort utvalg av båtmodeller å velge mellom.

De siste årene har vi kjørt ulike Capelli-modeller, men dette er den absolutt største og mest luksuriøse vi har vært om bord i. Tempest 38 hører med til serien av de store, eksklusive Capelli RIB-ene. Der den nye 50-foteren og 44-foteren står for volum og plass, mens 38- og 40-foteren er de mer sportslige kjørealternativene.

LES OGSÅ: Fem budsjettvennlige familiebåter

<b><SPAN CLASS=BOLD><STRONG>FØRERPLASS:</b></strong></span> Capelli Tempest 38 har en velutstyrt førerplass.
FØRERPLASS: Capelli Tempest 38 har en velutstyrt førerplass. Foto: Terje Bjørnsen

Fanger oppmerksomheten

Innvendig er inntrykket moderne, med høyere wow-faktor. Både på detaljer og i den totale layouten. Men det trengs nok også i en båt som dette. Med sin italienske bakgrunn blir man ikke overrasket av at dette handler om flotte godværsturer, og det gjør heller ikke noe at Tempest 38 fanger og holder på blikkene i sund og havner når du spradekjører langs kysten.

Vår båt har en pen kombinasjon av blågrå pongtonger og lys beige innredning. Det ser fint ut fra utsiden, men enda bedre når du kommer om bord og ser det mot den matchende flexiteaken på dørk og i gangsoner. Og på ekte italiensk vis er valgmulighetene på farger og kvaliteter nesten ubegrensede.

<b><SPAN CLASS=BOLD><STRONG>SOSIALT:</b></strong></span> Capelli Tempest 38 har også en sosial sone akter, som er en viktig arena på sene sommerkvelder.
SOSIALT: Capelli Tempest 38 har også en sosial sone akter, som er en viktig arena på sene sommerkvelder. Foto: Terje Bjørnsen

Gode sjøegenskaper

Gode sjøegenskaper er en forutsetning for å velge RIB i denne størrelsesklassen. Og selv om vi ikke opplevde de helt røffe vær- og bølgeforholdene er det liten tvil om at Capelli Tempest 38 leverer som forventet på dette området.

LES OGSÅ: (+) Norsk båtsuksess i 60 år

Før du hiver på motorer og fyller opp med inntil 18 personer og 650 liter drivstoff veier skuta 3,4 tonn. Da har du tyngden på din side. Legg til det svært skarpe forskipet som bølgekutter, med V-bunn og pongtonger som demper landingene. Hva har du da? Et bølgetog med nesten ustoppelig gjennomslagskraft under alle normale forhold.

Foto: Terje Bjørnsen

Gebisset på plass

Det betyr en kjørekomfort svært få båter i samme prisområde er i nærheten av. Det bare flyter oppå uroligheter der andre må slå av farten for ikke å få stokket om på gebisset.

Og på vanlig Capelli-vis er det stødig og trygt, heller ikke Tempest 38 er bygget for å være et lavtflygende fartsmonster. Trimbryteren kan stort sett stå i fred, toppfarten på snaut 50 knop oppnår du nesten uansett og antydning til planingsterskel finnes ikke. Noen vil kanskje synes at følelsen er vel udramatisk over 40 knop, men når du kjenner hvor tungt og stødig båten går i bølger, velger vi heller det enn noen knop ekstra i toppfart.

<b><SPAN CLASS=BOLD><STRONG>SOVEPLASS:</b></strong></span> Capelli Tempest 38 har soveplass til 2-3 personer.
SOVEPLASS: Capelli Tempest 38 har soveplass til 2-3 personer. Foto: Terje Bjørnsen

Lydorgie i stereo

De to Suzuki DF350 passer båtens karakter godt. De fleste kjenner vel godt til detaljene rundt de 4,4-liters store V6-erne nå, der kontraroterende propeller er en viktig del av teknologimiksen. Den dype, rolige klangen på lave turtall kler båten fint. For i motsetning til mange andre båter går Tempest 38 fort på lave turtall. Her kan du gå 8–10 knop uten at hekksjøen blir stor eller motorlyden påtrengende noe sted om bord.

Tekniske data: Capelli Tempest 38

Lengde, m: 11,90
Bredde, m: 3,50
Diameter pongtong, m: 0,65
Vekt tom, kg: 3400
Drivstoff, l: 650
Vann, l: 140
Personer: 18
Soveplasser: 2
Kabiner: 1
Anbefalt motor: 2x Suzuki DF350
Pris, fra: 2 750 000

Testdata: Capelli Tempest 38 med 2x Suzuki DF350

Turtall (o/m), Fart (knop), Støy (dBa), Forbruk (l/t), Forbruk (l/Nm)

1000 6 57 11 1,8
1500 8 59 15 1,9
2000 10 65 21 2,3
2500 15 72 35 2,4
3000 20 73 48 2,5
3500 26 76 66 2,6
4000 30 79 79 2,6
4500 35 79 109 3,1
5000 39 82 129 3,4
5500 43 84 165 3,8
6200 48 87 226 4,7

DF350-motoren får en særegen, sportslig klang på høye turtall. Det kler noen båter, men passer ikke like godt i andre. Her er lydbildet – attpåtil i «stereo» – helt perfekt. I rolig marsjfart på 25–30 knop holder motorene seg under 4000 o/m og først når du nærmer deg 40 knop blir det virkelig liv i underholdningen akter. Hvis det kan kategoriseres som noen nedtur, måtte det være at lydorgien tilsier 60 knop toppfart, mens GPS-en ikke viser mer enn snaut 50 knop på det raskeste.

Solseng eller overnatting

Innvendig følger Capelli Tempest 38 et velprøvd stor-RIB-mønster. Det starter med et svært soldekk, et slikt vi nordmenn har en tendens til å smile lett overbærende av. Men som når du har fått brukt det noen ganger, virkelig setter pris på. Den store konsollen gir behagelig ryggstøtte i forkant og har en velutstyrt førerplass i bakkant.

Her finner du det som kreves av navigasjons- og motorelektronikk. Vår båt hadde radarbøyle, et lite signal om at båten også kan brukes i annet enn finvær. Men da gjelder den vanlige RIB-regelen om at værbeskyttelse kommer i form av god bekledning. Dobbeltsetet er en typisk «italiener» – passer best til å sitte når du kjører rolig. Skal det gå unna er det best å stå.

<b>KRAFTIG:</b> Med full last veier Capelli Tempest 38 over tre tonn, men med 700 hester i hekken går det likevel unna.
KRAFTIG: Med full last veier Capelli Tempest 38 over tre tonn, men med 700 hester i hekken går det likevel unna.

LES OGSÅ: Bybobil vs. bobil - hvilken bør du kjøpe?

Lounge

På babord side er det nedgang til kabinen. Ingen stor affære, men det viktigste er på plass i form av en rommelig dobbeltkøye og fin toalettløsning. Ute er det kjøleskuff, vask og kokeapparat.

Det holder, for noen typisk overnattingsbåt er dette uansett ikke. I stedet er cockpiten utstyrt med en aktersofa for fem-seks personer med bord og ekstra pute for solseng. En loungeaktig sittepute avslutter mot badeplattformer på hver side av motorene. Den kan om ønskelig utstyres med to nette, bakovervendte solsenger.

Vi Menn Båt mener

Nei, vi tar ikke med oss denne til Svalbard i mørketiden. Men som sommerbåt langs våre sørligere kyststriper, på konstant utkikk etter finværet på Yr? Ja takk!

Denne saken ble første gang publisert 22/04 2019, og sist oppdatert 23/04 2019.

Les også