AUDI RS6 AVANT

Er blitt hele åtte centimeter bredere

Den råeste versjonen av den store stasjonsvognen til Audi er villere enn noensinne.

Pluss ikon
<b>AUDI RS6 AVANT: </b>Gigantiske luftinntak i den nytegnede RS-støtfangeren. Designerne har hentet inspirasjon fra supersportsbilen R8.
AUDI RS6 AVANT: Gigantiske luftinntak i den nytegnede RS-støtfangeren. Designerne har hentet inspirasjon fra supersportsbilen R8. Foto: Audi
Først publisert Sist oppdatert

Er du på jakt etter en familiebil med superbilytelser og matchende lydbilde, er det vanskelig å komme utenom Audi RS6 Avant. Nå er det klart for fjerde generasjon av RS6 som kommer på markedet mot slutten av 2019.

Et bagasjerom på 565 liter, raus bakseteplass, luftfjæring som gjør at bilen kan løftes og senkes etter behov, firehjulstrekk og en toppfart på 305 km/t, åpner for mange forskjellige bruksområder.

<b>VOLDSOMT:</b> Hekkpartiet må være noe av det mest ekstreme vi har sett fra Audi.
VOLDSOMT: Hekkpartiet må være noe av det mest ekstreme vi har sett fra Audi. Foto: Audi

Vokst åtte centimeter

Sammenlignet med forgjengeren er RS6 blitt hele åtte centimetere bredere. Diffusorinnsatsen bak er voldsommere enn noensinne. Det samme gjelder frontdesignen.

LES OGSÅ: Det første interiørbildet av elbilen Porsche Taycan

Den kan leveres med ting som laserlys, 22-tommers felger, 440 mm keramiske bremser foran (370 mm bak) og bakhjulsstyring.

Historie fra 90-tallet

Forhistorien til RS6 går tilbake til 90-tallet da Audi akselererte vekk fra gubbestempelet med modeller som Auds S2 Avant, S4 Plus Avant og RS2 Avant.

Nordmenn var ikke helt ukjente med disse bilene, siden de kunne registreres som varebiler med grønne skilter. RS2 Avant kom med en 2,2-liters femsylindret turbomotor med 315 hk. I 2008 kom RS6 med en 5,0-liters V10-motor med 580 hk. Da Lamborghini Gallardo ble introdusert kom også den med V10-motor fra Audi.

LES OGSÅ: Drømme-elbilen for storfamilien - Mercedes V-klasse

<b>VELG OG VRAK: </b>Føreren kan velge mellom seks ulike kjøreinnstillinger gjenno «Audi Drive select»-systemet. To av innstillingene, RS1- og RS2, kan konfigureres individuelt, og aktiveres med en dedikert «RS-MODE»-knapp på rattet. «Audi drive select»-systemet påvirker motorstyringen, servostyringen, understellet, den dynamiske firehjulsstyringen, quattro sportsdifferensialen, motorlyden og det automatiske klimaanlegget. RS2-modus har dessuten som spesifikk oppgave å påvirke den elektroniske stabilitetskontrollen (ESC), bare med å trykke på en knapp (sportsmodus). ESC kan også slåes helt av.
VELG OG VRAK: Føreren kan velge mellom seks ulike kjøreinnstillinger gjenno «Audi Drive select»-systemet. To av innstillingene, RS1- og RS2, kan konfigureres individuelt, og aktiveres med en dedikert «RS-MODE»-knapp på rattet. «Audi drive select»-systemet påvirker motorstyringen, servostyringen, understellet, den dynamiske firehjulsstyringen, quattro sportsdifferensialen, motorlyden og det automatiske klimaanlegget. RS2-modus har dessuten som spesifikk oppgave å påvirke den elektroniske stabilitetskontrollen (ESC), bare med å trykke på en knapp (sportsmodus). ESC kan også slåes helt av. Foto: Audi

Tredje generasjon

Som tredje generasjon kommer nye RS6 med en V8 twinturbo 4.0 TFSI-motor. I nyeste RS6 yter den 600 hk og et dreiemoment på 800 Nm. 0-100 km/t skal gå unna på 3,6 sekunder. Den trenger knappe 12 sekunder opp til 200 km/t. Toppfarten er elektronisk sperret på 250 km/t, men med «dynamic package plus» skal du kunne se 305 km/t på speedometeret.

<b>2019: </b>Audi RS6 Avant er ventet på markedet senere i år.
2019: Audi RS6 Avant er ventet på markedet senere i år. Foto: Audi

Vi testet tredje generasjon av RS6 i 2017 i form av Performance-utgaven med 605 hestekrefter. Etter alt å dømme vil det komme en enda hvassere Performance-utgave av nye RS6 senere, antakelig med 650 hestekrefter, ifølge tyske Auto Bild.