LADBAR AUDI Q5
Audi Q5 viser lademuskler
Dette blir ingen sinke, og Competition-utgaven vil koste under 700 000 kroner.
Audi Q5 55 TFSI e er den første av nye plug in-hybrider fra Audi. En godt utstyrt Competition-utgave vil koste fra 663 900 kroner, og det inkluderer utstyr som tresoner klimaanlegg, LED-hovedlys, S line eksteriørpakke, 18-tommers felger, og sportsseter i kombinasjonen skinn/kunstskinn.
Kommer høsten 2019
De første bilene kommer etter sommeren i år. Drivlinjen består av en toliters TFSI-turbobensin og en elektrisk motor som får strøm fra et 14,1 kWh-batteri. Elektromotoren er integrert i en syvtrinns S tronic-girkasse. For å overføre kreftene til alle fire hjulene, brukes quattro ultra-systemet. Det vil si at bilen starter med quattro, men ved lave belastninger og tilstrekkelig friksjon økes derimot effektiviteten ved å kople ut bakhjulene.
Firehjulsdrift ved behovi
Quattro kobles inn ved behov og det skal skje så raskt at det ikke er merkbart for sjåføren. Q5 55 TFSI e er første modell som kombinerer den effektive firehjulsdriftteknologien quattro ultra med en elektrisk motor. Drivlinjens kombinerte dreiemoment er maksimalt på 500 Nm fra 1250 o/min. Total systemeffekt er 367 hk (270 kW). 0-100 km/t skal gå unna på 5,3 sekunder, og toppfarten er 239 km/t.
Den elektriske rekkevidden er over 40 kilometer, ifølge WLTP-målemetoden. Batteriet kan fullades på rundt 150 minutter med 16 A CEE, såkalt industrikontakt. Med vanlig 230V husholdningskontakt skal det ta rundt seks timer å lade opp batteriet