Prøvekjørt: VW T-Roc R
Akkurat nå er nok dette VWs morsomste bil
Den kan trekke 1,7 tonn og fikser det meste av hverdagslige oppdrag uten dikkedarer, men det er ikke først og fremst dét som gjør VW T-Roc R til en bil vi setter stor pris på.
Da VW Golf GTI ble presentert i 1976 satte den straks standarden for raske kompaktbiler. Den fikk senere følge av flere spesialmodeller som GTI 16V, GTI G60 og VR6. Den virkelige fanfaren kom med Golf R32 i 2003.
Verdens første serieproduserte bil med DSG (Direct Shift Gearbox), dobbelclutchgirkasse. Den hadde i tillegg en sekssylindret 3,2-liters motor med 240 hestekrefter som straks skygget for statusen til GTI.
R32 ble starten på Volkswagen R som er et 100 prosent heleid datterselskap av Volkswagen AG. Bokstaven R har stått for Racing, og Golf R er ikke lenger alene i klassen.
I 2019 fikk den selskap av T-Roc R, og tidligere i år ble Touareg R lansert. Neste år kommer en R-versjon av Tiguan og det blir også lansert R-versjoner av nye Arteon og Arteon Shooting Brake.
Hissig klegg
Men dette skal dreie seg om T-Roc R. Den har selvsagt vært testet på Nürburgring og i utviklingen av bilen har Volkswagen R fått hjelp av selveste Petter Solberg. Volkswagens racerfører Benjamin Leuchter har også bidratt. Hva de konkret har bidratt med opplyser ikke VW noe om, men resultatet er i hvert fall svært vellykket. For VW T-Roc R er 1,5 tonn pur kjørelykke.
Med vrengte felger og radialdekk, ligger'n på veien som en hissig klegg, synger Øystein Sunde i sangen Super-SS-Rally-GT-Fastback-Hardtop-Sprint. T-Roc R har ikke vrengte felger, men ligger på veien som en hissig insekt. Toliters bensinmotor med 300 hestekrefter, 400 Nm fra 2000 omdreininger, firehjulstrekk, vektfordeling, balanse, sportsunderstell og progressiv sportsstyring i skjønn forening.
Kort overheng og ett hjul i hvert hjørne bidrar også til en prima opplevelse. Et R-Performance eksosanlegg i titan fra den slovenske eksosspesialisten Akrapovič (45 500 kroner ekstra) sørger for et lydbilde som harmonerer meget godt med bilens prestasjoner.
En sleeper
Eksosanleggets fire relativt heftige basuner av noen enderør er egentlig det eneste som tydelig forteller at dette ikke er en vanlig T-Roc. For utseendemessig er det noe ganske ordinært over T-Roc R. Også innvendig er det lite som skiller R-versjonen fra en vanlig T-Roc med R-line-pakke. Men multifunksjonsrattet i skinn med flat underside har R-logo. Det samme har innstegslistene i børstet stål og sportssetene. Sitteflaten på setene er i nappaskinn, mens sidevangene har kunstskinn med carbon-look. Sportssetene er gode og gir tilstrekkelig sidestøtte ved aktiv kjøring uten av de blir altfor rigide.
Bilsegmentet med høyreist kompaktbil, som T-Roc befinner seg i, har vist seg spesielt attraktivt hos mennesker som er kommet i den alderen da man i sterkere grad foretrekker å sette seg rett inn i bilen i stedet for ned, og der fartsgrensene er noe man holder seg godt under.
Men det litt anonyme utseendet og forventningene som segmentet skaper, er nettopp det som bidrar til at man blir så overrasket over T-Roc R. Positivt overrasket. Den er alt annet enn ordinær og sedat, men et soleklart alternativ til dem som ønsker seg en bil til under 600 000 kroner som mestrer hverdagslige gjøremål like godt som den byr opp til ren kjørefest. Men gjerrig på drivstoffet er den ikke. 0,83 liter på mila (WLTP) er ikke akkurat beskjedent for en såpass liten bil.
Trekker henger
Men det er ikke bare fest og fjas. Den kan trekke tilhenger opptil 1,7 tonn og 4Motion-firehjulstrekket distribuerer kreftene ditt du trenger dem, noe som kan komme godt med i et land med høyst variable kjøreforhold. Det har i tillegg forskjellige kjøreinnstillinger som justerer distribusjonen av kreftene etter underlaget. Ved å vri på hjulet på midtkonsollen kan du velge Offroad eller Snow - i tillegg til Comfort, Normal, Sport, Eco og Individual. Det er ikke bare firehjulstrekket som tilpasses, men også takten på den syvtrinns DSG-girkassa, den elektromekaniske styringen og den elektroniske understellskontrollen. Det adaptive understellet er for øvrige ekstrautstyr til 9400 kroner. T-Roc R har også et Race-modus der den er på sitt strammeste og der stabilitetskontrollen (ESP) er noe mindre hissig på inngripen.
TEKNISKE DATA
Motor, cm³: 1984
Effekt, hk ved o/min: 300/5500
Dreiemoment, Nm ved o/min: 400/2000
Egenvekt, m/fører, kg: 1500
Tilhengervekt, kg: 1700/750
Lengde/bredde/høyde, cm: 435/182/157
Akselavstand, cm: 260
Bakkeklaring, cm: 16,1
Bagasjerom, liter: 392 - 1237
Standard dekkdimensjon: 215/50R18
Forbruk, WLTP, l/mil: 0,83
CO₂-utslipp, g/km: 192
0–100 km/t, fabrikk, sek: 4,8
Toppfart, km/t: 250
Pris fra, kr: 582 400