Nybil-guide
5 crossover-favoritter
Høy sittestilling, men ikke høy pris.
Da Nissan Qashqai ble introdusert i Norge i 2007, satte det for alvor fart i et nytt bilsegment, crossover-segmentet. Det omfatter biler som har noen av kjennemerkene til SUV-ene (som høyere bakkeklaring), men ikke nødvendigvis firehjulstrekk. Selvbærende karosseri er også et typisk trekk.
Qashqai ble en umiddelbar suksess i Norge, og jevnt over har mer en 80 prosent av salget vært versjoner med trekk kun på forhjulene. Den primære årsaken til suksessen synes dermed å være: Høyere sittestilling. Mange liker åpenbart å kunne sette seg rett inn i stedet for ned i setet.
Med Qashqai kom en markant downsizing-trend i SUV-klassen, og her skal vi se nærmere på fem av de beste bilene i prisklassen fra rundt 300 til 350 000 kroner. Alle med to fellesnevnere: Litt høyere enn en vanlig bil, og helt uten ladekabel.
VW T-Roc
Den nye crossovermodellen fra VW kom inn som et friskt pust tidlig i 2018. Og har tatt markedet med storm, selv om den ikke finnes i ladbare utgaver. Ser man på biler med bensin- og dieselmotor, er T-Roc den
nest mest solgte bilen i Norge, bare slått av Skoda Octavia.
Vi har kjørt VW T-Roc i to ulike utgaver i løpet av 2018, en med toliters diesel på 150 og 4WD og en med 1,5-liters bensinmotor på 150 hk og forhjulsdrift. I tillegg får du bilen med to bensinmotorer i hver sin ende av skalaen: 1,0-liter på 115 hk, samt 2,0-liter på 190 hk med 4WD. Sistnevnte koster omtrent det samme som en tilsvarende utstyrt diesel med 4WD (drøyt 420 000 kroner) og har naturlig nok blitt et populært valg for dem som vil ha bilen med drift på alle fire. Begge har 7-trinns automat som standard.
Vår personlige favoritt er imidlertid 1,5-liters bensin, også den med automatgir inkludert i prisen fra snaut 350 000 kroner. Nettopp prisen er et poeng her, siden den er langt hyggeligere enn de firehjulsdrevne variantene. På tysk maner må du nemlig legge til litt ekstrautstyr for at det skal bli riktig bra, men de ulike pakkene er fornuftig sammensatt og priset.
Det er et par ting som gjør at vi – og tydeligvis kundene – synes T-Roc er det beste kjøpet i klassen. VW har klart å lage en bil som både er fornuftig og en aldri så liten fargeklatt. Førstnevnte gir seg utslag i bedre plass enn mange konkurrenter, sistnevnte i et livlig interiør, morsomme veiegenskaper og spreke ytelser med 1,5-liters motor under panseret.
Toyota C-HR
Av disse fem bilene, er Toyota C-HR den mest populære blant bilkjøperne. Drøyt 3000 solgt i 2018 holdt til en 12. plass på salgstatisktikken, bak åtte ladbare biler og konsernsøsknene Yaris og RAV4. Og selv om bilen finnes med en fin 1,2-liters bensinmotor, automatgir og 4WD er det den forhjulsdrevne hybridversjonen folket kjøper. Pris er sannsynligvis årsaken: 4WD-versjonen starter på snaut 400 000 kroner, mens hybriden begynner på drøyt 310 000 kroner.
C-HR er en litt utypisk Toyota-suksess. Sammenlignet med det småtrauste designet som fram til nå har preget storselgerne fra det holdet, ser C-HR oppsiktsvekkende frekk og moderne ut. Det praktiske aspektet ryker med utseendet, spesielt baksetet blir en mørk hule. Dermed er C-HR en typisk «parbil» som fungerer godt for unge eller eldre uten barn. Det innvendige designet er morsomt, og hybriddrivlinjen gjør C-HR svært lett kjørt og nøysom, om ikke spesielt kvikk.
Peugeot 3008
En periode uten ladbare biler i viktige segmenter har gått hardt utover Peugeots markedsandeler
i Norge, men et gledelig unntak har vært crossovermodellen 3008. Salgsmessig puster den T-Roc i nakken og viser at rimelige crossovermodeller har en viktig plass i det norske bilmarkedet.
3008 er også den av bilene her som konseptmessig ligger nærmest T-Roc, den er nemlig stor nok til å kunne fungere som familiebil for fire. Samtidig skiller den seg positivt ut ved å ha noen hyggelige særegenheter. Et moderne skjermdashbord kombinert med et passe antall direktetaster gir enkel betjening, en smidig og sportslig kjørefølelse etter beste franske mønster og over-raskende solid kvalitetsfølelse runder av en god totalopplevelse. De fleste velger 3008 med bensinmotor, men også dieselutgaven selger brukbart. 1,2-liter bensin og 1,5-liter diesel har begge 130 hk og koster fra rundt 300 og 330 000 kroner. I tillegg finnes 1,6-liters bensin og 2,0-liters diesel med 180 hk. Da må du lenger ned i lommeboka, fra ca. 415 000 for bensin
og 470 000 for diesel.
Mazda CX-3
Den lille crossovermodellen kom allerede i 2015 og hadde sitt store suksessår i 2016. Men CX-3 er fortsatt en attraktiv bil. Som Kia Stonic skiller den seg litt ut i dette selskapet – begge baserer seg på teknikk fra småbiler. Det gir noen positive effekter som lettkjørthet og oversikt, samt noen ulemper når det kommer til plass og komfort.
Et av fortrinnene til CX-3 er at den også kommer med firehjulsdrift. Både i 1,8-liters dieselversjon med 115 hk og i 2,0-liters 150 hk bensinutgave. Priser på 360 000 og 380 000 kroner for komplett utstyrte varianter med automatgir er attraktivt. Ikke overraskende går de fleste for bensinmotor, noe vi også ville ha fortrukket. Den har penere gange og mer kraft. Klarer du deg med forhjulsdrift, er 2,0-liter bensin med 120 hk og automatgir det beste valget. Den topputstyrte Optimum-utgaven til 325 000 kroner er et godt kjøp.
Kia Stonic
Det aller beste med Kia Stonic er prisen. Her får du en godt utstyrt crossover med automatgir til rundt 300 000 kroner. Da har bilen en liten, men pigg og sjarmerende 1,0-liters bensinmotor på 120 hk. Dessuten kan Kia fortsatt skilte med en av de beste garantiordningene på markedet. Selv om du ikke skal eie bilen i syv år, har det fortsatt en positiv virkning når bilen skal selges videre.
Kia Stonic kjennes mer småbilaktig ut enn hovedkonkurrent CX-3, men har likevel litt bedre innvendig plass. Ingen familiebil, men nok til å ta med tre-fire personer på helgetur. Ellers følger den et typisk Kia-mønster, med ryddig dashbord og betjening, god utstyrspakke og solid kvalitetsfølelse. At bilen kjennes morsom å kjøre selv om det egentlig ikke går så fort unna, tar vi som en positiv egenskap.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn Bil nr 01 2019