Topp 10
Verdens ti rareste fly
Mye rart har svinset rundt oppe i luften. Her er ti som nesten ikke er til å tro.



1. Avro Canada VZ-9 Avrocar (1959–1961)
En ekte flyvende tallerken, konstruert for det amerikanske luftforsvaret. Planlagt som jagerfly, var rask, men slet med stabiliteten.

2. Vought V-173 (1942–1947)
«Den flyvende pannekake», amerikansk eksperiment, kunne fly veldig sakte og lande på en badestrand. Ser vel egentlig mest ut som en bille.
Les også: (+) Det luksuriøse fiaskoflyet

3. Lockheed XFV (1954)
Amerikansk eksperimentfly som kunne ta av og lande vertikalt, stående på den rakettlignende stussen. Dannet vel egentlig ingen skole.
Les også: (+) Atomlastet B-52 styrtet etter putetabbe
4. Curtiss-Wright VZ-7 (1958–1960)

Kalt «Den flyvende Jeep», tok av og landet vertikalt. Men ikke så veldig komfortabel.
5. A-90 Orlyonok (1972–1993)

Russisk hybrid, en blanding av hydrofoil og fly, operativ like over bakkenivå, men kunne nå en høyde på 3000 meter. Ganske morsomt design.
Les også: (+) Flaggermusflyet er en usynlig dommedagsmaskin
6. Northrup Tacit Blue (1982–1985)

En pioner innen stealth-teknologien, og meget vellykket til og med, selv om den ser ut som en utenomjordisk skolebuss.
Les også: (+) Dommedagsflyet: En styrt ville forårsaket en ufattelig katastrofe
7. Nemuth Parasol (1934)

Bygget av studenter ved universitetet i Miami. En slags tallerken erstatter vingene. Den kom aldri lenger enn til prototypen.
Les også: (+) Den utrolige historien om da norske Arne (21) stjal et jagerfly
8. Blohm & Voss BV 141 (1938)
Nazistene var først ute med mye – sist også, av og til. For eksempel med denne rekognoseringsmaskinen og dens underlige løsninger. Men den kunne fly.

9. Stipa-Caproni (1932)
Den flyvende tønne; en cockpit plassert på en vindtunnel. Det ble ikke fremtidsflyet.

10. Caproni Ca. 60 Transaereo (1921)
En hel liten landsby. Tok 100 passasjerer.
Ni vinger til tross; flyet kollapset allerede på sin andre tur.
Les også: (+) Misforståelsen som førte til katastrofen
